Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Pražská jízdenka do Kladna se odkládá, autobusová revoluce čeká celý kraj

  • 19
Lidé z Kladenska dojíždějící do metropole se jednoduššího cestování s jedinou jízdenkou hned tak nedočkají. Plánované propojení oblasti s pražskou integrovanou dopravou totiž nebude dříve než za rok. Podle organizace Ropid se čeká na nové systémové řešení dopravy v Praze a Středočeském kraji.

„Projekt integrace Kladenska do systému společné pražské a středočeské dopravy bude trvat déle, než jsme předpokládali,“ potvrdil iDNES.cz mluvčí organizace Ropid Filip Drápal. S integrací Kladenska se počítalo přitom ještě letos.

Důvodem je příprava nového společného dopravního systému, který má mít jediného koordinátora. A nebude hotový dříve než příští rok.

„Cílem je nastavit parametry nového systému fungování. Není vyloučeno, že dojde k úpravě odbavování, pásmování, může dojít také k přečíslování autobusových linek,“ pokračoval mluvčí.

Podle Středočeského kraje by měla dopravu v obou regionech řídit jedna nová společnost, v níž bude mít stejný majetkový podíl jak Středočeský kraj, tak i Praha.

„Jednání se účastní také zástupci středočeských starostů a to jako poradci hejtmana. Se začátkem fungování jednotného organizátora integrované dopravy počítáme v průběhu příštího roku,“ sdělil iDNES.cz hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.

O brzkém zapojení autobusových linek z Kladenska a Slánska do pražské integrované dopravy se přitom hovořilo ještě v dubnu. Impulsem bylo připojení Mělnicka a Neratovicka. Tamní lidé jezdí od 7. dubna vesměs za výhodnější cenu, spoje mají kratší intervaly a na pražskou jízdenku lze dojet až do Štětí.

Kladensko, které je z blízkého okolí Prahy integrováno nejméně, bylo další na řadě. „Teď ale nemůžeme říkat nějaké termíny. Ještě nic není dohodnuté s krajem ani s jednotlivými obcemi. Abychom mohli dopravce zařadit do nových smluv, potřebujeme právě minimálně rok, je také třeba dodržovat některé legislativní požadavky,“ pokračoval Drápal.

Podle hejtmana aktuálně probíhají  intenzivní jednání mezi regiony o tom, kdo bude integrovanou dopravu zajišťovat.

„Integrace dopravy Středočeského kraje a Prahy předpokládá zavedení jedné jízdenky pro cestování na území obou krajů a tím i snížení nákladů a zvýšení komfortu cestujících,“ vysvětlil hejtman Petera.

Po vzniku nového systému by však Kladensko mělo být opět první na řadě.

Což hejtman potvrdil: „Počítáme s ním jako s jednou z prvních oblastí, které se do integrace zapojí. Tomu bude pochopitelné předcházet i jednání s městem.“

Připojení Mělnicka má ještě nedostatky, zlobí se i Pražané

Dubnová integrace Mělnicka a Neratovicka u cestujících vyvolala rozporuplné reakce. Lidé si stěžují na nespolehlivost autobusů, pomalé odbavování a na špatnou návaznost dalších spojů (psali jsme zde).

Nový systém si ještě sedá. „Děláme si průzkumy, podle nich tuto dopravu využívá více cestujících. Na té spolehlivosti nadále pracujeme,“ ujišťuje Drápal. Drobné změny by se měly objevit v jízdních řádech platných od 14. června.

Organizátor MHD se také zaměří na stížnosti pražských městských částí, jimž vadí, že řada dálkových autobusů, tedy těch mimo systém pražské integrované dopravy, končí u stanice metra Ládví.

„Místem, kde končí dálková hromadná a individuální doprava z Ústecka, Liberecka, Hradecka či Pardubicka, by měl být jednoznačně terminál Letňany. Určitě ne zastávky MHD na Ládví,“ míní třeba radní Prahy 8 Karel Šašek.

Obyvatelé z Ládví sepsali petici a minulý týden šli proti nedávno vzniklému „autobusovému terminálu Ládví“ protestovat na jednání pražského zastupitelstva.