Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šlo ujíždějící auto zastavit dřív? Byl by to risk, tvrdí policie

  10:30aktualizováno  10:30
Auto, které v sobotu policisté pronásledovali v ulicích Prahy a pak se za ním vydali až do Plzně, nešlo zastavit dřív. Podle policie to nebylo možné kvůli bezpečnosti chodců i řidičů. Řidič nakonec zastavil sám před plzeňskou nemocnicí kvůli střelnému zranění.

Policisté muže dopadli až v Plzni v areálu fakultní nemocnice na Lochotíně. | foto: Pavel NěmečekMF DNES

Zběsilá sobotní jízda sedmadvacetiletého muže z Prahy do Plzně začala už na křižovatce Argentinské a Plynární ulice. Mladík projel na červenou a zamířil do středu města.

Poprvé se ho policie pokusila svými vozy postavenými přes cestu zastavit až mimo centrum - na Bílé Hoře. Zákrok, který natočil jeden z řidičů, však nevyšel, a proto za něj policie nyní v internetových diskusích sklízí kritiku, stejně jako za fakt, že honička skončila tak daleko.

Fotogalerie

"Ledabyle postavený zátaras objede pachatel projížďkovým tempem a za ním smečka upocených oktávek," napsal v diskusi pod článkem na iDNES.cz například Petr Mareček.

Podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana však jiný postup nepřicházel v úvahu.

"Policisté musí při pokusu o zastavení řidiče dodržet zákonem dané podmínky, a hlavně neohrozit zákrokem další lidi," uvedl s tím, že je nutné přitom nechat pro případ srážky únikovou zónu. Rozsáhlejší blokáda ani střelba zde ještě podle něj neměly opodstatnění.

"Do té doby nedošlo k žádnému útoku na policisty nebo k výraznému ohrožení. Navíc v místě s množstvím chodců nemohou policisté střílet nebo auto vytlačovat ze silnice," vysvětlil Hulan.

Také expert společnosti BESIP Jaroslav Kučera se však podivuje nad tím, že se policii nepodařilo zastavit řidiče alespoň na dálnici D5, kde honička pokračovala.

Řidič po dálnici uháněl rychlostí až 200 kilometrů v hodině a do Plzně se dostal z centra Prahy za tři čtvrtě hodiny. "Přijde mi zvláštní, že policie, která využívá moderní komunikační techniku, nedokázala vymyslet nějak účinné řešení," upozornil Kučera.

Použití hřebů je komplikované

Policie se i této kritice brání. Třeba použití zastavovacích pásů s hřeby je podle Hulana náročnější, než by se mohlo zdát.

"Pokud policisté netuší, kam může mít pachatel namířeno, je obtížné takový zátaras umístit. Navíc si musí vyžádat asistenci sanitky," popsal mluvčí. Podle něj totiž mohou pásy ohrozit další řidiče i policisty.

V krajním případě mohou policisté zablokovat silnici třeba i cizím kamionem. Jenže to je také riskantní a časově náročné.

"Několikrát došlo k zablokování sjezdů z dálnice policejními auty. Záměrem bylo zastavit auto na dálnici, bylo by to lepší než v obydleném místě," dodal mluvčí. Jenže řidič nikam nesjížděl a pokračoval zběsile po D5 na Plzeň.

Když nereagoval na varovné výstřely a naopak dva policejní vozy poblíž Žebráku úmyslně naboural, začali policisté střílet i na auto.

Nakonec ho policisté dopadli v plzeňské fakultní nemocnici, kde se chtěl nechat ošetřit, protože ho policisté jednou zasáhli.

Přesný motiv, proč muž ujížděl, vyšetřovatelé stále neznají. Nyní se zotavuje z operace, proto ho dosud nevyslechli.

Už teď však vědí, že porušil zákaz řízení. A za to, že ohrožoval veřejnost i policisty, může dostat u soudu až osm let vězení.

V jeho autě s lucemburskou značkou navíc policie objevila léky a laboratorní vybavení, které mohly sloužit k výrobě drog.

Autor:






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.