Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklostezky nikdo nehlídá. Zdravotníci na kole na nich už nejezdí

Filip Jaroševský Metro.cz
14. května 2016  8:48
Záchranáři na kolech. Dobrý nápad, ale pražskou záchranku údajně stáli mnoho peněz. Jezdci na kole čelí patnáctkrát vyššímu riziku smrti než posádky aut. Jen loni bylo z celkových 660 usmrcených lidí na silnicích 68 cyklistů, tedy kolem deseti procent.
LETNÍ JÍZDA: Cyklista u nádrže Lipno
Ilustrační foto | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pražské cyklostezky v předchozích letech hlídali záchranáři na dvou elektrokolech, kteří mohli pomoci tam, kam se sanitní vozy dostávají hůře. Loni však působili pouze v červnu a letos je už na cyklostezkách neuvidíte vůbec.

„Jednotlivé případy byly efektivní pouze z hlediska časové úspory. Při zásahu mohl být záchranář první na místě, ošetřit a zajistit pacienta do příjezdu výjezdových skupin,“ řekla deníku Metro mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová. V porovnání s celkovým počtem ošetřených však výsledky nebyly nijak významné.

„Z 115 530 lidí, jež v předchozím roce pražská záchranka ošetřila, bylo pouze 20 pacientů ošetřených cyklohlídkou,“ dodává Ernestová. Dalším důvodem zrušení záchranářů na kolech byl nedostatek personálu a skutečnost, že pojišťovny tuto službu z důvodu jednočlenné výjezdové skupiny neproplácejí. „Náklady tak byly hrazeny z rozpočtu zdravotnické záchranné služby,“ dodala Ernestová.

Cyklisté čelí patnáctkrát vyššímu riziku smrti

Jak se mají chodec či cyklista bezpečně chovat v silničním provozu?

  • Chodec nemá při přecházení po přechodu absolutní přednost, před vstupem na zebru či do vozovky je nutné navázat s přijíždějícím řidičem oční kontakt. Ze 23 usmrcených pěších na přechodech zemřelo 21 právě z viny šoférů.
  • Cyklisté jsou v očích zákona rovněž považováni za řidiče. Tito takzvaní zranitelní účastníci silničního provozu také často nepamatují na svou viditelnost a jejich chování v provozu je často nečitelné.
  • „Právě zbrklost či nečitelnost chování pěších byly loni hlavní příčinou 37 smrtelných nehod,“ popisuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Řádné osvětlení a reflexní prvky podle odborníků často předejdou nejedné nebezpečné situaci.


  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.