Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zdražení jízdného v Praze se odkládá. Zůstane levnější než v Ostravě

  18:32aktualizováno  18:32
Nové vedení Prahy má jasno: jízdné v městské hromadné dopravě se minimálně do voleb v příštím roce zdražovat nebude. Dohodla se na tom TOP 09, která bude menšinově metropoli vládnout, s ČSSD, která bude takové uspořádání tolerovat.
Pražané mohou být v klidu. Jízdné se zatím zdražovat nebude

Pražané mohou být v klidu. Jízdné se zatím zdražovat nebude | foto: Yan Renelt, MF DNES

TOP 09 chtěla jízdné zdražovat minimálně o inflaci. Jenže kvůli vyjednávání o nové vládě nakonec ustoupila. "Zdražovat kupony nebudeme do konce volebního období," vzkázal Pražanům Tomáš Hudeček. Politik, který bude ve čtvrtek pravděpodobně zvolen novým pražským primátorem.

Ceny jízdenek v pražské dopravě byly také tím, na čem se zadrhávala vyjednávání o spolupráci TOP 09 s ČSSD na magistrátu. "Pokud chceme, aby lidé jezdili MHD, a ne auty, tak se kupony zdražovat nemají. V tomto volebním období to není možné," řekl vyjednavač za sociální demokraty Miroslav Poche.

Návrh zněl: Zdražit o 24 procent

Sociální demokraté hlasitě odmítají zdražování kuponů a před veřejností se stavějí radikálně proti. Ačkoliv i oni musí vědět, že dlouhodobě není možné stávající ceny za veřejnou dopravu v Praze udržet. Dokument, který se dostal na jednání rady města před čtyřmi týdny, navrhuje zdražit předplatné kupony až o 24 procent.

Proč tak moc? Kupony nepodražily celých pět let, a navíc se nezdražovalo ani po zvýšení DPH. Dopravce tak na jízdném vydělává méně, než by mohl.

Kolik stojí MHD

PRAHA
měsíční kupon 550 Kč
roční kupon 4 750 Kč

BRNO
měsíční 550 Kč
roční 4 750 Kč

OSTRAVA
měsíční 550 Kč
roční 5 225 Kč

BRATISLAVA
měsíční 668 Kč
roční 6 682 Kč

VÍDEŇ
měsíční 1 125 Kč
roční 9 638 Kč

VARŠAVA
měsíční 600 Kč
roční 6 008 Kč

BUDAPEŠŤ
měsíční 913 Kč
roční 10 962 Kč

Ceny jsou po přepočtu na koruny zaokrouhleny.

Obrázek o cenách v pražské MHD dokresluje srovnání s některými českými i zahraničními městy. Například měsíční kupon stojí v Praze a v mnohem menších městech Brně a Ostravě stejně.

Roční kupon v Praze stojí 4 750 korun. V Brně zrovna tak. A Ostrava? Tam se platí ročně 5 225 korun. A to je pražská veřejná doprava podstatně rozsáhlejší.

Praha vychází s cenou jízdného jako relativně levná i ve srovnání s některými zahraničními městy. Vezměme si pro ukázku sousední země.

Cestování po Bratislavě vyjde ročně na téměř šest tisíc sedm set korun. Ve Vídni, která se před pár lety umístila v žebříčku nejlepších MHD evropských hlavních měst na třetím místě, stojí roční kupon více než devět tisíc šest set korun.

Připomeňme jen, že pražská veřejná doprava se umístila hned za ní. Hodnotitelé přitom vyzdvihovali především levné pražské jízdné.

Nejpřekvapivější v tomto srovnání jsou však ceny v maďarské Budapešti, kde roční jízdné vychází zhruba na jedenáct tisíc korun.

Pokud by se pražský kupon na rok zdražil o navržených dvacet čtyři procent, jízdné by pak stálo téměř pět tisíc devět set korun.

V materiálu starém asi měsíc, který připravil pro městskou radu DP, Ropid a firma Deloitte, se dokonce hovoří i o tom, že by bylo výhodné zdražit jízdné už v červenci. "Vliv na tržby by se tak projevil již letos v objemu asi 130 milionů," píše se v dokumentu.

"Nechceme, aby se zdražovaly předplatné kupony, bavit se můžeme o jednorázovém jízdném, to by nám nevadilo. Nyní to však není na jednacím stole," uvedl Poche.

Přitom jednorázové jízdenky se zdražovaly ani ne před dvěma lety, když ještě dopravu ve městě řídil sociální demokrat Karel Březina.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.