Firmy zákazníkům dopisy posílat nemusí, stačí, když zdražení veřejně oznámí. (Ilustrační snímek)

Firmy zákazníkům dopisy posílat nemusí, stačí, když zdražení veřejně oznámí. (Ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

Pražany překvapily nedoplatky za plyn, zdražení firmy oznámily na webu

  • 24
Řadě Pražanů ve schránkách "přistálo" vyúčtování za plyn. A nestačili se divit nad nedoplatky, které od nich plynaři chtějí. Ti sice zdražení oznámili, ale jen na internetu a lidé se o něm dozvěděli až nyní. Doplácejí tisíce. Kdo chce ušetřit, musí sám sledovat vývoj cen.

Mezi "dlužníky" je třeba Jan Čihák, který bydlí v Kyjích. Jeho domácnost sice v posledním roce spotřebovala 33 tisíc kilowatthodin, což je o pět tisíc méně než rok předtím, účet byl však o tři tisíce korun vyšší.

Spotřebitel přitom neměl ani tušení, že mu společnost Pražská plynárenská během zúčtovacího období zvedla opakovaně cenu, dohromady o více než čtvrtinu.

"Obrátil jsem se na dodavatele s tím, že mi nikdo neoznámil, že plyn zdražují. Stačilo by to přitom e-mailem nebo textovou zprávou, abych se mohl rozhodnout, zda chci za nové ceny zůstat u stejné společnosti, nebo si najít jinou," popsal Čihák, který používá plyn k vytápění domácnosti a ohřevu vody.

Jak ušetřit za plyn

Je užitečné pravidelně sledovat internetové stránky svého dodavatele plynu, zdražit může až čtyřikrát ročně. Každé zdražení musí oznámit měsíc dopředu, v této době pak může klient bez udání důvodu od smlouvy odstoupit. Když chce změnit dodavatele jindy, musí dodržet tříměsíční výpovědní lhůtu. Nového dodavatele vám pomůže vybrat některý z internetových kalkulátorů cen.

Jenže stejně jako mnozí další zjistil, že distributoři plynu nemají povinnost informovat o zdražování adresně každého zákazníka. Podle energetického zákona stačí, když každé zdražení veřejně oznámí.

"Obchodník s plynem si podle zákona může vybrat, zda uveřejní změnu ceny tak, aby k ní měli odběratelé dálkový přístup - tedy například na internetu - nebo jim ji oznámí adresně," informovala mluvčí Energetického regulačního úřadu Jarmila Lehnerová.

Poslat dopis by zvýšilo náklady

Například Pražská plynárenská tak zveřejňuje změny cen s měsíčním předstihem na svých webových stránkách či v obchodních kancelářích.

"Zasíláme také zprávy do médií, o změnách našich cen vždy informují nejvýznamnější média," vysvětloval postup společnosti mluvčí Miroslav Vránek.

Posílat dopisy každému zákazníkovi by podle něj znamenalo značné náklady, což by se promítlo do ceny plynu. "E-maily zase nemáme u všech zákazníků a třeba lidé seniorského věku je nepoužívají," prohlásil Vránek.

Podobně jsou na tom rovněž pražští klienti dalších plynařských firem, které v minulém roce zvedaly své ceny. Kdo si nedal dobrý pozor, našel ve vyúčtování nečekaná čísla.

"Dopláceli jsme skoro pět tisíc korun, přitom vloni nám zaplacené zálohy na pokrytí prakticky stejné spotřeby bohatě stačily," řekla Klára Smolíková, jejíž rodina odebírá plyn od společnosti RWE.

Člověk, který pečlivě sleduje ceny plynu, může přitom výběrem optimálního dodavatele ušetřit až několik tisíc korun za rok. Podle Energetického regulačního úřadu musí však být zákazníci velmi ostražití. Zatímco velké společnosti zdražení oznamují alespoň na internetu, až třetina firem zdražení zcela tají. Za to jim hrozí až 15 milionů pokuty.