Nejkratší zelenáVyberte v Praze přechod, který se nedá stihnout přejít na zelenou.Své tipy nám pište do diskuse pod článek. |
Zabrzdit vůz, když padne na semaforech oranžová, nebývá zvlášť pro řidiče kamionů vůbec jednoduché. Při sešlápnutí plynového pedálu přitom hrozí, že řidič projede na červenou. Podobným případů měl zabránit nový systém semaforů. Ten plánovalo ministerstvo dopravy zavést přibližně v polovině letošního roku. Nově by před okamžikem, kdy na semaforu padne oranžová, přibližně pět vteřin problikávalo zelené světlo. Nejen v hlavním městě by se tak zvýšila bezpečnost na křižovatkách. "Jednalo by se k tomu pouze o softwarovou úpravu semaforů, která není náročná," řekl dříve Metru Libor Povejšil ze společnosti Eltodo, který má na starosti světelné křižovatky v hlavním městě.
Ministerstvo dopravy se návrhem nezabývá
Přesto by podle odhadů stála změna systému na jedné křižovatce desítky tisíc korun. Přeprogramování by k tomu zabralo i několik dní.
Návrh, se kterým přišla meziresortní expertní skupina v čele se Stanislavem Humlem, leží již rok na stole ministerstva dopravy. "Vypadá to, že v této oblasti nebudeme nic měnit a zelená na semaforech blikat nebude," potvrdil včera Metru mluvčí ministerstva Martin Novák.
Odborníci se ke změně staví skepticky
Návrh již dříve odmítala řada odborníků, podle kterých by blikající zelená akorát zbrzdila dopravu a na křižovatkách by vznikal chaos. Podle některých by také bylo nutné provést změnu během jednoho dne tak, aby zelená blikala na všech semaforech a ne pouze na určité části.
Mimo problikávající zelené se nedávno uvažovalo o variantě, že by na semaforech byla čísla, která by odpočítávala do okamžiku přepnutí na jinou barvu. Tato varianta by však byla mnohonásobně nákladnější, než zmíněná změna s blikající zelenou. Řada světelných křižovatek k tomu reaguje na aktuální dopravní situaci, což by se při systému odpočítávání muselo změnit.
Proč zelený panáček svítí tak krátce?
|