Na železniční trati v úseku Benešov - Votice vyrostou čtyři tunely. Ilustrační foto

Na železniční trati v úseku Benešov - Votice vyrostou čtyři tunely. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Železnice z Benešova do Strančic je opravená, teď je na řadě úsek do Votic

  • 4
Ve čtvrtek oficiálně skončila oprava železniční trati z Benešova do Strančic. Přesto po nádraží pobíhali cestující, kteří hledali náhradní autobusy. Ve stejný den začala totiž další část modernizace trati. Tentokrát v opačném směru na trase Benešov - Votice. Nová výluka potrvá tři roky.

Trať z Benešova do Strančic je opravená. Spokojení ale mohou být jen cestující, kteří vlakem jedou jen mezi Prahou a Benešovem. Začala totiž další etapa modernizace železničního koridoru, a to směrem na jih - v úseku z Benešova do Votic. Lidé, kteří chtějí z Benešova pokračovat dál, tak musí přestoupit na autobus.

V dopravní špičce je k dispozici šest až osm autobusů na jeden rychlík, ty jezdí každou hodinu. Denně se tímto směrem přepraví až čtyři tisíce cestujících.

Jakým autobusem jet, radí strojvedoucí v důchodu

"Vím o tom, že se dělá koridor. Když je to pro dobrou věc, tak to vydržím, ale prý by to mělo trvat několik let, to se mi moc nelíbí," reagovala žena z Prahy, která přijela do Benešova rychlíkem. "Informovala nás o tom průvodčí už ve vlaku. Co se dá dělat. To je prostě železnice," poznamenal další cestující.

"Jestli jedete do Olbramovic, tak musíte do posledního autobusu. Ty první staví až v Sudoměřicích," radil jim u východu Roman Žalský, důchodce, který v době výluk dělá koordinátora.

"Je lepší, že tam, kam mají jít, lidi pošle člověk a nejsou odkázáni jen na nějaký informační papír," ocenila jeho práci Jana Novotná z Tábora. "Někteří lidé chvátají, aby jim autobus neujel, a občas panikaří," dodala.

"Jednou jsem zachránil paní, která si sedla do jiného autobusu a přejela by. Vždy je obejdu a rozhlásím, kam jedou," popsal Žalský svoji dočasnou práci. Je bývalý strojvedoucí, jezdil i na této trati, a tak ji dobře zná. Podle něj jsou lidé za jeho práci vděční. "Občas si nevědí rady," konstatoval.

Autobus se opozdil kvůli policejní kontrole

Podle vedoucího stanice Benešov Karla Červenky je stížností minimum. "Náhradní doprava je dobře organizovaná. Nějaké stížnosti jsou, ale v tom ohromném počtu cestujících je to zanedbatelné. Ověřujeme si, zda průvodčí lidi informují," řekl Červenka s tím, že dochází zhruba k pětiminutovým zpožděním.

VÝSTAVBA KORIDORU

Benešov – Strančice

Doba rekonstrukce:
2006–2010
Délka úseku: 24 km
Opravené mosty: 46
Opravené přejezdy: 3
Protihlukové stěny: 18 km
Náklady: 3,8 miliardy

Benešov – Votice

Doba modernizace:
2010–2013
Délka úseku: 18 km
Nové tunely: Votický, Olbramovický, Zahradnický, Tomický I, Tomický II
Náklady: 6,8 miliardy

Jen jednou se autobus výjimečně zpozdil o delší dobu, protože ho po cestě zastavila policejní hlídka. Ostatní autobusy na něj pak v Benešově musely počkat. "Zdržet se také může, když se na silnici stane nehoda, ale to se ovlivnit nedá," doplnil Červenka.

Podle Pavla Mathého ze Správy železniční dopravní cesty kvůli výlukám část cestujících ubyla. "Znamená to delší jízdu a snížení komfortu. Na dokončeném úseku naopak dochází k nárůstu počtu cestujících v příměstské dopravě pražského regionu," uvedl.

Úsek z Benešova do Strančic dlouhý 24 kilometrů je po čtyřech letech konečně hotový. "Stavěly se ještě protihlukové stěny, to se dělá až po měření hluku. Museli jsme také opravit to, co jsme kvůli stavbě poškodili," řekl Jan Tříška ze společnosti Eurovia.

V souvislosti s rekonstrukcí trati se opravila také nádraží v Benešově, Čerčanech, Senohrabech i zastávky v Mrači nebo Pyšelích. Náklady byly 3,8 miliardy korun, ze 70 procent přispěla Evropská unie.

Po rekonstrukci budou vlaky jezdit rychleji

Na dalším úseku, z Benešova do Votic, se začalo v březnu, nyní se pokračuje další částí. Letos je to nejnákladnější a nejnáročnější stavba v Česku. Vyjde na 6,8 miliardy a hotová bude v roce 2013. Je unikátní, postaví se na ní čtyři tunely.

"Tato modernizace má naprosto jiný charakter. Jde o zdvoukolejnění tratě a tím její narovnání. Rychlost se tu zvýší až na 160 kilometrů v hodině," vysvětlil Pavel Mathé. Na zmodernizované trati z Benešova do Prahy mohou vlaky jezdit jen 130 kilometry v hodině.

"Směrem do Prahy dvoukolejná trať už byla, jedná se o hustě osídlené území. Nešlo ji narovnat," řekl Mathé. Podle něj je pro cestující zkrácení doby ve vlaku velkým plus. Rekonstrukcí nádraží se navíc zvyšuje bezpečnost. Předpokládá, že cestujících vlakem po rekonstrukci přibude.

Další etapu výstavby železničního koridoru představuje úsek Benešov - Votice.