Muzeum bude sídlit v areál bývalé železniční výtopny a dílen v budovách, které pamatují dobu, kdy do Prahy přijel první vlak tažený parní lokomotivou. "Ještě letos vypíšeme soutěž na jeho architektonickou podobu a pokud vše půjde podle plánu v roce 2019 chceme přivítat první návštěvníky," popisuje jeho ředitel Michal Novotný.
Představí se 40 vozidel
Tento areál vznikl už v roce 1845 a je jedním z nejstarších dochovaných areálů u nás. Hlavní budovy v areálu budoucího Železničního muzea pocházejí z této doby a více než 150 let sloužily železniční dopravě. "Kde jinde tedy vyprávět příběh železnice, než v prostorách, které jsou samy historickou kronikou," dodává Novotný. Ústřední budova Železničního muzea je největší klasicistní průmyslovou stavbou ve střední Evropě. "Umístění takto velké a významné památky technické povahy v centru hlavního města je jedinečné," vysvětluje Novotný.
Zatím neexistující muzeu už teď v depozitáři, který se nachází v bývalém lokomotivním depu v Chomutově, opatruje na 150 historických kolejových vozidel a stovky dalších drobnějších předmětů. Z nich by se v budoucnu měla v Praze představit zhruba 40 vozidel. Mezi jinými třeba parní lokomotivu 322.302 Donnersberg z roku 1870, salonní vůz následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este z roku 1909 nebo tendrová parní lokomotiva 477.060 Papoušek z roku 1955.
Vybudování muzeum zatím bránila stavební uzávěra, jejíž sejmutí v roce 2012 vrátilo realizaci Železničního muzea opět do reálného času. V červenci 2013 potvrdila existenci budoucího Železničního muzea i nová změna územního plánu. Protože muzeum zatím nemá vlastní expozici, zpřístupňuje příležitostně alespoň svůj chomutovský depozitář. "Pro letošní rok připadají termíny zpřístupnění depozitáře na 14. a 15. června 2014 a 30. a 31. srpna," uvádí Novotný.