Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Topič, MAFRA

Praha dá milion na víc cyklistek. Je to urážka, kritizuje zastupitelka

  • 272
Milion korun schválili pražští radní na projekt, který má zvýšit počet žen na jízdních kolech. „Tento oficiální tisk je urážka pro všechny normálně uvažující ženy,“ kritizuje to opoziční zastupitelka a místostarostka Prahy 2 Alexandra Udženija.

Podle ní se rada, která se rozpadá kvůli koaliční krizi, věnuje místo řešení situace podružnostem, jako je třeba projekt Kolo součást života.

Cíl kampaně je popsán v materiálu, který má redakce iDNES.cz k dispozici. Projekt si klade za cíl zvýšit zájem o cyklistiku u žen ve věku 25 až 40 let a snížit u nich vnímané bariéry pro používání jízdního kola. Původně se navíc jmenoval Ženy na kole.

„Tento projekt nás, ženy, má vzdělávat v tom, proč a jak máme jezdit na kole, že ženy na kole nepotřebují vyhrát a závodit, ale že ženy mají často obavy, že se na kole zpotí. Tudíž nám manuál poradí, jak všechny tyto obavy překonat. Nyní byl schválen stejný obsah, stejný nesmysl, ale s přijatelnějším názvem. Já už snad ani nemám další komentář,“ popsala pro iDNES.cz Udženija.

Náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek ale říká, že se jedná o součást seriózního mezinárodního projektu na podporu rozvoje cyklistiky, který zaštiťuje vídeňská univerzita a který vyplynul z šetření.

„U potenciálních cyklistek bylo zjištěno, že se obávají o míru bezpečnosti nebo si stěžují, že v zaměstnání nemají, kde se osprchovat. Cílem je zbořit bariéry a mýty, kvůli kterým ženy kolo nepoužívají,“ vysvětlil Dolínek.

Připustil, že s původním názvem programu se neuměli někteří jeho kolegové ztotožnit, rada jej proto ve středu na jednání přejmenovala.

„Ženy nepotřebují vyhrát“

Materiál, který zpracovala Jitka Vrtalová, se zabývá také otázkou, co ženy k cyklistice motivuje. Jedním z bodů je myšlenka, že ženy nepotřebují „vyhrát“, více jim záleží na času a prostoru a motivuje je také slovní a praktická podpora od partnerů, rodiny, kamarádů nebo kolegů v práci. Další motivací pak mohou být ostatní ženy, které kolo běžně využívají při dopravě do práce.

Projekt by měl být spuštěn v příštím roce, v jeho rámci proběhnou workshopy, kampaně a vyjde informační brožurka. Vše vyjde na statisíce korun.

„Je potřeba ukázat, že je vhodné cyklostezky využívat napříč generacemi i genderově. Na západě se počet žen a mužů na kolech rovná, tady je více mužů cyklistů. Cílem projektu je ukázat smysl používání kola na kratší vzdálenosti, například při dopravě dětí do školky,“ dodává Dolínek.