Trosky letounu byly rozesety několik desítek metrů od místa dopadu.

Trosky letounu byly rozesety několik desítek metrů od místa dopadu. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Vojáci našli černou skříňku bitevníku L-159, objasní příčiny pádu

  • 17
Vyšetřovatelé našli černou skříňku z kabiny armádního bitevníku L-159, který se ve čtvrtek zřítil u Kolína. Skříňka jim po expertíze pomůže objasnit příčinu tragické nehody. Poté, co vyšetřovatelé skončí svou práci na místě nehody, začne se s vyzvedáváním trosek. To by mohlo trvat i několik dní.

Příslušníci vojenské policie a komise pro vyšetřování leteckých nehod se na pole u obce Radovesnice I vrátili v pátek ráno, aby pokračovali v ohledání a zdokumentování místa nehody, při níž zemřel 34letý nadporučík Ondřej Sovina z čáslavské letky.

Pilot letounu

Pilot Ondřej Sovina, jehož letoun L-159 se zřítil u Kolína. (23. listopadu 2012)

Nadporučík Ondřej Sovina byl zástupcem velitele 2. pilotního roje 212. taktické letky. V armádě byl od roku 2000, od roku 2005 pilotoval stroje L-39. Na bitevníky L-159 přesedlal o dva roky později.

Celkem měl nalétáno 1 050 hodin, z toho 560 na stroji L-159.

"Armáda České republiky a 21. základna taktického letectva v něm ztrácí nejen vynikajícího letce, ale i respektovaného vojenského profesionála a kolegu," stojí v prohlášení Generálního štábu. 

V pátek krátce po půl šesté večer se vyšetřovatelům podařilo nalézt černou skříňku havarovaného letounu. "Skříňka bude nyní převezena do vojenského technického ústavu letectví, kde se podrobí expertízám," řekla iDNES.cz mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Práce odborníků tím nekončí. "V okamžiku, kdy budou ukončeny potřebné úkony expertů na místě nehody, bude zahájeno vyzvedávání trosek letounu," řekla mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Práce na odstraňování trosek by podle armády mohly kvůli nestabilnímu terénu trvat až několik dní. Některé díly budou převezeny do Vojenského technického ústavu letectví, kde budou provedeny odborné expertizy.

Pilot nezkoušel přistát

Mluvčí generálního štábu odmítla možnost, že by se pilot pokoušel přistát na nouzovém letišti Křečhoř, které se nachází jen pár set metrů od místa dopadu. "K nehodě došlo při návratu ze standardního cvičného letu," řekla Růžičková.

Podle náčelníka generálního štábu Petra Pavla byl pilot zkušený letec. "Jednalo se o pilota první třídy. Měl nalétáno 1 060 hodin, z toho zhruba polovinu na stroji L-159," uvedl Pavel na čtvrtečním večerním zvláštním brífingu. Jak ho doplnil velitel vzdušných sil Jiří Verner, 34letý pilot jen letos nalétal přes 100 hodin.

Už ve čtvrtek v podvečer armáda vyslala k rodině pilota tým expertů včetně psychologa. "O rodinu se postaráme," slíbil Pavel.

Co je černá skříňka?

Zařízení, které zaznamenává veškeré informace o letu, včetně komunikace. Podle jednoho z konstruktérů bitevníku jsou v Alkách černé skříňky patřící mezi nejlepší na světě. Dokážou naráz zaznamenávat několik desítek údajů, včetně trajektorie letu nebo náklonu letadla.

Vyšetřovatelé tak naprosto přesně zrekonstruují, co se před nehodou dělo. O tom, že se skříňka najde, konstruktér L-159 nepochybuje. "Zařízení je nárazu- a žáruvzdorné," řekl MF DNES.

Záře a ohnivý hřib

Podzvukový bitevník se do pole u Kolína zřítil po čtvrt na šest odpoledne. Jako první na hořící trosky upozornila posádka dopravního letounu Casa, která si všimla hořících trosek.

Nehodu ovšem zaregistrovali i lidé na zemi. "Sjížděl jsem od Peček, které jsou trochu na kopečku. Uviděl jsem obrovskou záři, osvítilo to celé nebe. Vůbec jsem netušil, co se stalo. Pak jsem se doma dozvěděl, že spadlo letadlo, asi jsem zrovna viděl, když vybuchla nádrž," popsal například MF DNES jednadvacetiletý řidič.

Jak popsal reportér iDNES.cz, trosky letounu jsou roztroušeny ve vzdálenosti několika desítek metrů od místa dopadu. Jak ve čtvrtek večer upřesnil náčelník generálního štábu Petr Pavel, policisté ohradili plochu zhruba na 200 krát 100 metrů.

22. listopadu 2012

,