Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlomeniny jsou pro města levnější než úklid sněhu

  7:46aktualizováno  7:46
Desítky tisíc korun zaplatila středočeská města lidem, kteří se během poslední zimy zranili na zledovatělém chodníku. Je to však zanedbatelná částka oproti tomu, kolik vynaložila na loňskou zimní údržbu. S podobnou sumou obce počítají i letos.
Za úraz na neošetřeném chodníku může občan dostat maximálně deset tisíc korun. Ilustrační foto

Za úraz na neošetřeném chodníku může občan dostat maximálně deset tisíc korun. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Obyvatelka Rakovníka uklouzla na zledovatělém chodníku na cestě z kopce. Noha jí poté natekla tak, že musela zůstat v pracovní neschopnosti. Stalo se to v lednu. Později jí pojišťovna za úraz vyplatila sedm tisíc korun. Podobně se na rakovnických chodnících zranilo minulou zimu dalších osm lidí. Od radnice žádali odškodnění.

KOLIK MĚSTA ZAPLATILA

Kladno
zimní údržba 2009/10: 34 milionů korun
za úrazy: 22 tisíc korun
Pozn.: Spoluúčast města na jeden případ je 1 000 korun , 20 jich ještě není dořešeno.

Benešov
zimní údržba 2009/10: 1,7 milionu korun
za úrazy: 7,5 tisíce korun
Pozn: Spoluúčast města je 2 500 korun, osm případů je ještě nedořešených.

Města jsou totiž od začátku letošního roku za úklid chodníků zodpovědná. Za zlomeniny, vyvrtnuté kotníky a jiné úrazy chodců tak už vyplatila desítky tisíc korun. Jde o spoluúčast na pojistném plnění.

"Přišlo nám dvacet oznámení, z nichž byla proplacena tři. Tito lidé dostali celkem 31 tisíc korun. 7 a půl tisíce platilo město. Za každý jednotlivý úraz zaplatíme 2 a půl tisíce korun," říká vedoucí oddělení vnitřní správy v Benešově Lenka Petrášková.

Pokud zraněným město žádost uzná, obvykle dostanou za tyto úrazy maximálně deset tisíc. Spoluúčast pojištěného města představuje nejméně tisíc korun.

Pro města je výhodnější zaplatit zraněným

Ačkoli některá města vyplatí lidem za úraz desetitisíce, neuvažují o tom, že by na zimní údržbu chodníků výrazně navýšila rozpočet, aby riziko úrazů bylo nižší. Jde totiž o mnohamilionové částky, které jsou nesrovnatelné s výší odškodnění.

"Nemusíme brát zřetel na finanční krytí nehod chodců, protože město je pro tento případ pojištěno. Spoluúčast města činí tisíc korun," říká primátor Kladna Dan Jiránek.

Pojišťovna Kooperativa se v kraji zabývala více než 40 případy, kdy někdo uklouzl na zledovatělém chodníku. Následkem byly většinou zlomeniny rukou či nohou, naraženiny a pohmožděniny. "Vždy jsme vyplatili několik tisíc korun," říká mluvčí Milan Káňa.

Jeden upravený chodník v ulici stačí

Celkem 65 úrazů řešili v Kladně, 26 lidí se obrátilo na berounskou radnici, 25 na příbramskou. V Kutné Hoře jich bylo asi 50 a zhruba 10 v Mladé Boleslavi. "Nebylo to víc než předchozí zimy, takže rozpočet tomu přizpůsobovat nebudeme," tvrdí mladoboleslavský primátor Raduan Nwelati.

V některých případech však město odpovědnost za zranění chodců nepřijme a žadatelům nevyhoví. "Z padesáti případů jsme zamítli asi třetinu. Třeba když člověk procházel ulicí, kde byl jeden chodník upravený a on šel po tom druhém, neupraveném," říká Radka Zachariášová z kutnohorského oddělení vnitřní správy.

Stejné je to podle měst například v případě, když člověk upadne na posypaném chodníku.

Obce si plán zimní údržby dělají samy

Problém je, že města svým nařízením sama stanovují způsob a lhůty, kdy chodníky uklidí. Při hodnocení žádosti o odškodnění tak vlastně posuzují své vlastní nařízení. "Když města vyhlásí, že chodník uklidí do dvou týdnů a udělají to, zbaví se během té doby odpovědnosti," říká za ministerstvo dopravy Tomáš Ervín Dombrovský.

Města si sama stanovují plán zimní údržby. A pokud je všeobecně známý a města ho dodržují, jsou vlastně z obliga. "Je hodně složité dokazovat, kdo udělal chybu. Když někdo upadne na ledovém chodníku v jehlách, nezaplatí mu nic ani město, ani pojišťovna. Je to jako u řidičů, i chodci v zimě musí přizpůsobit obuv a chůzi počasí," říká iniciátor chodníkového zákona senátor Jaroslav Kubera.

Podle mluvčího Kooperativy Milana Káni má však zraněný nárok na odškodnění vždy, kromě případů, kdy se zraní na chodníku, na který je vstup zakázán, protože se vůbec neudržuje. "A pokud pojišťovna zjistí, že k úrazu došlo v důsledku zanedbání zimní údržby ze strany města, musí škodu uhradit město," dodává Káňa.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Městský soud v Praze řeší případ loupežného přepadení luxusního obchodu s...
Za zmizením luxusních hodinek je sehraný gang, loupež za miliony řeší soud

Z milionové loupeže hodinek v luxusním klenotnictví na pražském Starém Městě, které se odehrálo loni na konci února, se dnes před senátem Městského soudu v...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.