Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Změny pražských autobusů reagují na masovou výstavbu, říká tvůrce linek

Robert Oppelt Metro.cz
4. října 2016  10:55
Příští sobotu se v Praze odehraje velká změna tras autobusových linek. Její důvody vysvětlil v rozhovoru pro deník Metro Martin Fafejta, vedoucí odboru městské dopravy společnosti Ropid, která dopravu v Praze a blízkém okolí organizuje.
Kloubovému autobusu se říká nejen harmonika, ale také čabajka, klobása či...
Další 4 fotografie v galerii
Ilustrační foto | foto: DPP

Proč je nutné něco měnit?
Ve vnějších částech Prahy dochází v posledních letech k­ masové bytové výstavbě, a­ také velkému přírůstku počtu obyvatel, který ovlivňuje poptávku po veřejné dopravě. Kromě toho se rozšiřují modré zóny placeného stání, které zvyšují zájem o MHD. Tomu se musíme přizpůsobit.

Podrobný přehled všech změn v MHD najdete zde

Před časem se změnily trasy tramvají, změna má vydržet deset let. Platí to také­ pro změny autobusů?
Tramvaje tolik neovlivňuje bytová výstavba a přesun kancelářských budov na okraj Prahy jako autobusy. Pokud bude tento trend přesunu cestujících z centra Prahy pokračovat, bude docházet k dalším dílčím změnám ve vedení autobusových linek. Z Prahy a ­jejího blízkého okolí se velmi brzy stane dvoumilionová aglomerace. Bohužel výstavba kolejové infrastruktury nedokáže na tento přírůstek obyvatel pružně reagovat.

Fotogalerie

Změny tramvají znamenaly posílení, platí to i pro autobusy?
Na tramvaje nám dalo město 100 milionů korun navíc, autobusy musíme držet finančně neutrální. Když jsme někde potřebovali posílit, znamenalo to, že jsme museli někde vozokilometry sebrat.

Co bylo na přípravě změny nejsložitější?
Vyhovět větší skupině cestujících a poškodit co možná nejmenší počet cestujících. Poprvé v historii se podařilo do projednávání zapojit městské části a od všech získat souhlasy k dopravnímu opatření. Požadavky městských částí se samozřejmě rozcházejí.

Více linek a méně přestupů

Nové jízdní řády v platnost vstoupí v sobotu 15. října. V autobusové síti ze 115 linek změní trasu 23 linek, 8 bude nově zavedeno a 4 zrušeny.

Nejvýraznější změnou projde autobusová síť v oblasti Prahy 8, 9, 10 a 15. Změny čekají i některé linky v oblasti Prahy 4, Modřan, Jižního Města, Kunratic, Kbel, Čakovic a Satalic.

V levobřežní části metropole došlo k úpravám už od 28. srpna, kdy byla zavedena nová linka 130 mezi Barrandovem a­ Zličínem.

K posílení linek dojde zejména v oblasti Starých Letňan, v ­okolí zastávky Sicherova v Praze 14, Záběhlicích a na Hornoměcholupské.

Díky změně ubude přestupů, linka 154 propojí Hostivař s­ Chodovem, midibusová 117 propojí Prahu 4 a 12, prodloužená 201 spojí Prahu 14, Satalice s Prosekem a Bulovkou.

Nové autobusové linky: 117, 134, 145, 154, 182, 203, 222

Linky ze změnou trasy: 101, 121, 136, 138, 152, 158, 183, 193, 195, 196, 201, 202, 386

Zrušené linky: 159, 186, 205, 293

Přečíslované linky: 273 nově 141, 291 nově 148, 295 nově 166, 296 nově 224, 297 nově 155, 386 nově 396

Některé preferují dlouhé linky bez přestupů, jiné krátké spolehlivé linky k metru. Zkombinovat požadavky 33 městských částí bylo nejsložitější. Například Praha 8 kritizuje dlouhé linky, které si vezou přes celé město mnohaminutová zpoždění. V Praze ­8 tedy dojde ke zkrácení vybraných linek. Přestože si uvědomujeme, že někteří lidé budou muset nově jednou přestoupit, pro většinu cestujících dojde ke zlepšení vlivem spolehlivé linky zajišťující krátkou vazbu na metro Kobylisy.

Opouštíte systém takzvaných metrolinek?
Určitě ne. Jen jsme toho názoru, že podobně dlouhé linky mají být v systému doplněny i těmi krátkými. Stále v ­Praze většina cestujících používá hromadnou dopravu v ­kombinaci autobus - metro. To ale neplatí u tramvají, kde je situace opačná.

Co si radnice přály?
Hodně žádostí bylo na zavedení přímých autobusů ke zdravotnickým zařízením, například se to týká nové linky 117 z Modřan na Budějovickou, případně linky 201 k­ Bulovce a poliklinice Prosek.

Bude jezdit autobus Blankou?
V dohledné době nebude, nejvyšší efektivita vychází pro linku z Dejvic do Bohnic, případně do Letňan, ale kvůli kolonám, které Blanka způsobila na Vítězném náměstí, jsme se rozhodli tam dopravní situaci dalšími autobusy nezhoršovat.

Čekají Prahu brzo nějaké další dopravní změny?
V příštím roce by mohlo dojít ke zrušení pásmového provozu metra do stanice Nemocnice Motol. Měly by tam jezdit všechny soupravy. Vlivem kolon v celé Praze 6, které způsobilo otevření tunelu Blanka, zvažujeme dílčí opatření v autobusové dopravě v ­souvislosti se zrušením pásmového provozu na metru.

Máte i další podněty?
Hodně žádostí máme z ­Křeslic, z oblasti Uhříněvsi, z jihovýchodu Prahy. Na tuto oblast se v blízké době zaměříme. K velkému nárůstu cestujících dochází každoročně na lince 119 na letiště, kde čekáme již bezmála třicet let na železniční napojení, které je stále v nedohlednu. Budeme zde, snad ještě letos, ve spolupráci s dopravním podnikem zkoušet další velkokapacitní autobus, tentokrát dvoukloubový, čtyřiadvacetimetrový.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.