Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Změny pražské MHD slibovanou úsporu nepřinesly. Prodlouží se intervaly

  11:20aktualizováno  11:20
Velké zářijové změny v pražské MHD měly podle plánů magistrátu ročně ušetřit 400 milionů. Částka bude však nižší. Některé změny se musely záhy napravovat, což také stálo peníze. Proto se sahá k dalším úsporám. Ode dneška až do půlky února se prodlouží intervaly tramvají a vybraných autobusů.
Pražany čekají v lednu a v první půlce února v hromadné dopravě delší intervaly. Ilustrační snímek

Pražany čekají v lednu a v první půlce února v hromadné dopravě delší intervaly. Ilustrační snímek | foto: Eva Fryšarová, MF DNES

Město Praha a organizátor zdejší dopravy Ropid obhajují změny tím, že během ledna a února přepravuje veřejná doprava nejméně lidí z celého roku. Pražané tak až do 17. února musí počítat s delším čekáním na zastávkách, a to zejména mimo dopravní špičku.

Nové jízdní řády

Tramvaje
Všem tramvajovým linkám se v pracovní dny dopoledne prodlouží intervaly z 10 na 12 minut. Na páteřních linkách 3, 9, 11, 17 a 22 z 5 na 6 minut. Na lince 2 z 20 na 24 minut. Linkám 3, 7, 11, 14, 17, 22 a 24 se prodlouží interval také v neděli večer od cca 22 hodin z 10 na 20 minut. Na lince 5 bude v pracovní dny jezdit jen jeden vůz.

Autobusy
Linka 101
prodloužení intervalu v pracovní dny odpoledne z 15 na 20 minut
Linka 106
zrušeny ranní vložené spoje v trase Jílovská – Kačerov v tomto směru
Linka 107
platí pouze do 10. 2. 2013 – prodloužení souhrnného intervalu s linkou 147 v pracovní dny ráno a odpoledne na 4 minuty a dopoledne na 5 minut
Linka 131
prodloužení intervalu v sobotu od cca 9:00 do 11:00 hod. a v neděli od cca 16:00 do 20:00 hod. z 10 na 12 minut
Linka 136
prodloužení intervalu v pracovní dny dopoledne z 12 na 15 minut
Linka 143
prodloužení intervalu v pracovní dny ráno ze 4 na 5 minut, odpoledne z 5 na 6 minut a v neděli odpoledne z 15 na 20 minut
Linka 151
prodloužení intervalu v pracovní dny odpoledne z 15 na 20 minut (nasazeny výhradně standardní autobusy)
Linka 157
ruší se spoje s odjezdem v 5:23 a 5:38 ze zastávky Čechova čtvrť a v 20:16 a 20:29 ze zastávky Kačerov
Linka 158
v pracovní dny odpoledne se ruší vložené spoje v trase Letňany – Obchodní centrum Čakovice v obou směrech (vyjma dvou spojů kolem 15. hodiny ve směru z centra), interval v úseku Českomoravská – Obch. centrum Čakovice je od cca 13:30 do 16:00 hod. 5–8 minut a od cca 16:00 hod. je 7,5 minuty
Linka 176
prodloužení intervalu v úseku Stadion Strahov – Karlovo nám. v pracovní dny ráno z 6 na 7,5 minuty a odpoledne ze 7,5 na 10 minut a v úseku Nové Butovice – Stadion Strahov v pracovní dny ráno z 12 na 15 minut a odpoledne z 15 na 20 minut
Linka 197
v pracovní dny ráno a odpoledne se ruší vložené posilové spoje v trase Volha – Chodov v obou směrech
Linka 213
prodloužení intervalu v pracovní dny dopoledne z 12 na 15 minut
Linka 241
ruší se spoje v trase Kostrounek – Smíchovské nádraží s odjezdem v 6:07, 8:12 a 8:27
Linka 253
prodloužení intervalu v pracovní dny ráno ze 4 na 5–6 minut a odpoledne ze 6 na 7,5 minuty

Pozn.: od 7. ledna platí i několik trvalých změn, více na www.ropid.cz

Pak se vše vrátí do normálu, ale jen na několik dní. Už v březnu budou cestující muset znovu studovat jízdní řády linek, neboť se plánuje zavedení úprav změn ze září. "V březnu očekáváme zavedení změn po vyhodnocení provozu od září," řekl mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Přestože přesné vyčíslení úspor bude podle něj známé až v únoru, už nyní připouští, že původně odhadovaná úspora 400 milionů korun patrně nebude správné číslo.

Pochybovali o tom už dříve i odborníci z ČVUT, kteří na zářijové změny sepsali oponentní posudek. "Určitá úspora tam je. Ale je jasné, že dodatečné úpravy úspory sníží," přiznal Drápal.

Změny v MHD navíc přinesly i vícenáklady. Dopravní podnik tak například i kvůli zářijovým změnám dokupuje autobusy a Technická správa komunikací hlásí, že ji úpravy budou stát přes 20 milionů korun.

Silničáři musí opravit vozovku kvůli zvýšené zátěži

Mimo jiné bude letos nutné opravit Atletickou ulici na Strahově. Hrozí tu totiž propad vozovky, jak uvedlo Aktuálně.cz.

"Zdejší silnice není stavěná na takové zatížení, jaké je tu od září. Dříve tu jezdila jen auta a noční autobus, od září tu jezdí pravidelná autobusová linka. Silnice se začíná bortit, proto chystáme rekonstrukci," řekl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Technická správa komunikací musela také upravit semafory na křižovatkách a nakreslit na silnice vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy, což vyšlo na dalších více než deset milionů korun.

Velká investice půjde i z Dopravního podniku. Nakupuje zbrusu nové kloubové autobusy. Bude jich 73 a dopravce přijdou na necelou půlmiliardu korun. Podle Anety Řehkové z tiskového oddělení podniku jsou nové vozy potřeba kvůli stáří vozového parku, kde je povolená hranice devět let.

Jenže se nejedná pouze o omlazení autobusů, některé vozy z dodávky potřebuje Dopravní podnik i kvůli změnám v hromadné dopravě. V září totiž na pražské autobusové linky vyrazilo více kloubových vozů. Teď však některé potřebují posílit.

Příkladem může být spoj číslo 118, jezdící mezi Budějovickou a Smíchovem, který si cestující oblíbili. Ropid sem chce nasadit kloubové autobusy.

"Jejich původní počet stačil jen na zářijový stav MHD. Teď se však ukázalo, že některé linky vyžadují nebo je pro ně vhodnější provoz kloubových autobusů. Nyní je možné to udělat, když Dopravní podnik dostane novou zásilku vozů," dodal Drápal.







Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.