Město Praha a organizátor zdejší dopravy Ropid obhajují změny tím, že během ledna a února přepravuje veřejná doprava nejméně lidí z celého roku. Pražané tak až do 17. února musí počítat s delším čekáním na zastávkách, a to zejména mimo dopravní špičku.
Nové jízdní řádyTramvaje Autobusy Pozn.: od 7. ledna platí i několik trvalých změn, více na www.ropid.cz |
Pak se vše vrátí do normálu, ale jen na několik dní. Už v březnu budou cestující muset znovu studovat jízdní řády linek, neboť se plánuje zavedení úprav změn ze září. "V březnu očekáváme zavedení změn po vyhodnocení provozu od září," řekl mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.
Přestože přesné vyčíslení úspor bude podle něj známé až v únoru, už nyní připouští, že původně odhadovaná úspora 400 milionů korun patrně nebude správné číslo.
Pochybovali o tom už dříve i odborníci z ČVUT, kteří na zářijové změny sepsali oponentní posudek. "Určitá úspora tam je. Ale je jasné, že dodatečné úpravy úspory sníží," přiznal Drápal.
Změny v MHD navíc přinesly i vícenáklady. Dopravní podnik tak například i kvůli zářijovým změnám dokupuje autobusy a Technická správa komunikací hlásí, že ji úpravy budou stát přes 20 milionů korun.
Silničáři musí opravit vozovku kvůli zvýšené zátěži
Mimo jiné bude letos nutné opravit Atletickou ulici na Strahově. Hrozí tu totiž propad vozovky, jak uvedlo Aktuálně.cz.
"Zdejší silnice není stavěná na takové zatížení, jaké je tu od září. Dříve tu jezdila jen auta a noční autobus, od září tu jezdí pravidelná autobusová linka. Silnice se začíná bortit, proto chystáme rekonstrukci," řekl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Technická správa komunikací musela také upravit semafory na křižovatkách a nakreslit na silnice vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy, což vyšlo na dalších více než deset milionů korun.
Velká investice půjde i z Dopravního podniku. Nakupuje zbrusu nové kloubové autobusy. Bude jich 73 a dopravce přijdou na necelou půlmiliardu korun. Podle Anety Řehkové z tiskového oddělení podniku jsou nové vozy potřeba kvůli stáří vozového parku, kde je povolená hranice devět let.
Jenže se nejedná pouze o omlazení autobusů, některé vozy z dodávky potřebuje Dopravní podnik i kvůli změnám v hromadné dopravě. V září totiž na pražské autobusové linky vyrazilo více kloubových vozů. Teď však některé potřebují posílit.
Příkladem může být spoj číslo 118, jezdící mezi Budějovickou a Smíchovem, který si cestující oblíbili. Ropid sem chce nasadit kloubové autobusy.
"Jejich původní počet stačil jen na zářijový stav MHD. Teď se však ukázalo, že některé linky vyžadují nebo je pro ně vhodnější provoz kloubových autobusů. Nyní je možné to udělat, když Dopravní podnik dostane novou zásilku vozů," dodal Drápal.