Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražané podali tisíce námitek ke změnám v MHD. Zbývají jen dva měsíce

  19:40aktualizováno  19:40
Tisíce lidí už zaslaly svým městských částem námitky k plánovaným rozsáhlým změnám v pražské hromadné dopravě. Upravené trasy a jízdní řády mají začít platit od začátku dubna. Do pátku musí radnice odevzdat své připomínky organizaci Ropid, která má MHD na starosti.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Firma Ropid pak má dva měsíce na to, aby na základě požadavků městských částí svůj původní návrh změn upravila. Do 6. dubna, kdy mají začít platit, musí také vytisknout nové jízdní řády, informační tabule a dopravní schémata.

„Vše zvládneme, nemůžeme si ale dovolit už dlouhé dohadování,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Kompletní návrh změn v pražské MHD od dubna 2015

Jenže vyřešit všechny připomínky cestujících nebude nic jednoduchého. Na radnice městských částí jich totiž dorazilo více než tři tisíce. Lidé jsou nespokojeni s celou řadou změn.

Obyvatelé šesté městské části dokonce sepsali petici za zachování trasy tramvajové linky 18 (psali jsme zde). Ta by podle návrhu Ropidu měla od dubna místo na Petřinách končit na Výstavišti. Pod petici se podepsalo celkem 1 500 lidí.

Právě obyvatelé Prahy 6 se k plánovaným změnám vyjadřovali nejvíce. Zatímco radnice jiných městských částí řešily desítky, maximálně stovky přání, šestá městská část zavalila Ropid drtivou většinou připomínek - bylo jich zhruba 2 800.

Kromě zmíněné linky číslo 18 lidé nejvíce kritizovali změny autobusových linek 180, 108 a 179.

„Velké výhrady lidé mají také k úpravám na lince 174, která má na trase Vypich-Hradčanská jezdit pouze ve špičkách a jen v pracovních dnech. To odmítají nejen obyvatelé, ale také dejvická radnice,“ říká mluvčí šesté městské části Adam Halmoši.

Dva roky starý spor o linku 123

Zatímco v Praze 6 byl největší poprask kvůli tramvaji, obyvatelé Prahy 5 usilují hlavně o opětovné prodloužení linky 123 k metru na Anděl.

Změny v MHD

Sotva se 6. dubna otevře nová trasa metra linky A z Dejvické do stanice Nemocnice Motol, změní se jízdní řády zhruba stovky pražských linek.

Návrh změn připravoval Ropid na základě přepravních průzkumů z posledních dvou let. Některé linky plánuje organizátor hromadné dopravy zcela zrušit, vytvoří však i nové spoje.

Jednou z nejvíce probíraných změn je úprava autobusové linky 118. Ta nově pojede ze Smíchova Strahovským tunelem do Dejvic. (o lince jsme psali zde)

Přitom právě tuto linku autobusů v dubnu žádná revoluce nečeká. Ropid jí pouze zkrátí intervaly.

„Na tomto příkladu je vidět, že se lidé ještě nevyrovnali se změnami z roku 2012. Právě tehdy přestala tato linka na Anděl jezdit,“ říká radní Prahy 5 Petr Hnyk (SZ).

Autobusy označené číslem 123 však nejspíš na Anděl zajíždět i přes prosby obyvatel nebudou. Kopírovaly by totiž tramvaje, což je podle Ropidu zbytečné plýtvání penězi. Na jiných místech ovšem Ropid podobné „souběhy“ sám vytváří.

Praha 13 už všechny své připomínky Ropidu předložila. „Určité změny proběhnou, ale nezhorší, naopak zlepší dopravní možnosti pro obyvatele městské části,“ říká starosta městské části David Vodrážka (ODS).

Autobusů, které jezdí na Velkou Ohradu, nebude méně

Podle něj se radnici například podařilo prosadit, aby na jaře neubylo autobusů, které obsluhují sídliště Velká Ohrada. „Třináctka“ je stejně jako „šestka“ proti změnám na lince 174. Ropid proto ještě její trasu upraví.

Než Ropid začne návrhy městských částí a také cestujících zpracovávat do finální podoby, musí je projednat s magistrátem.

„Některé změny je možné provést pouze v případě, že na ně dá město peníze. Proto zatím nechceme hodnotit, které připomínky budou přijaty a které ne,“ vysvětluje mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Zástupci Ropidu se s náměstkem primátorky pro dopravu Petrem Dolínkem (ČSSD) sejdou v průběhu příštího týdne.

Teprve poté začne vznikat finální návrh. „Počítáme, že nám jeho tvorba zabere zhruba čtrnáct dní,“ vysvětluje Drápal.

Aby se mohly veškeré změny uskutečnit k 6. dubnu, jak má město v plánu, musí být materiál dokončen nejpozději do konce února, aby měl dopravní podnik dostatek času na tisknutí nových jízdních řádů.

Pražané se mají 6. dubna na co těšit. Nejenže začnou jinak jezdit tramvaje a autobusy, ale má být otevřena prodloužená trasa metra linky A do Motola.

Právě kvůli čtyřem novým stanicím se nejvíce změní MHD na území páté a šesté městské části.

Nejčastější požadavky jednotlivých radnic

  • Praha 5

Radnice dostala od svých obyvatel zhruba 250 připomínek ke změnám MHD. Z toho zhruba třetina se týkala autobusové linky 123, která od září 2012 jezdí mezi zastávkami Šmukýřka a Kavalírka.

Lidé chtějí, aby autobusy opět jezdily až na Anděl. Řada Pražanů také zásadně nesouhlasila s omezením některých tramvajových linek, které jezdí na Barrandov. S tím souhlasí i radnice, podle níž by na Barrandov mělo zajíždět více linek, a to z různých koutů Prahy.

  • Praha 1

Centrální městská část příliš připomínek nedostala. Podle starosty Oldřicha Lomeckého (TOP 09) jich na úřad přišla zhruba dvacítka.

Lidé si stěžovali hlavně na plánované zrušení linky 294, která má být nově rozdělena na linku 192 (pojede z Malostranského náměstí do zastávky Nemocnice pod Petřínem) a 194 (ta bude startovat na Staroměstské a skončí na Florenci).  Ropid však radnici přesvědčil, že změna není tak zásadní. Praha 1 tedy na úpravě netrvá (o lince 294 čtěte zde).

  • Praha 6

Radnice Prahy 6 zaznamenala během jednoho týdne zhruba 2 800 připomínek od svých obyvatel. Na úřad dorazila také petice s 1 500 podpisy za zachování trasy tramvajové linky 18.

Lidé si stěžovali také na plánovanou změnu linky 180, která má podle Ropidu nově jezdit na Hradčanskou. Ve směru na Dejvickou ji má nahradit linka 118. Další změny, se kterými obyvatelé Prahy 6 nesouhlasí, se týkají především autobusových linek označených čísly 108, 174 a 179.

  • Praha 13

Radnice městské části dostala od svých obyvatel zhruba 60 připomínek ke změnám městské hromadné dopravy. Starosta David Vodrážka (ODS) již jednal s Ropidem, a to především o zachování trasy autobusu číslo 174 z Velké Ohrady přes Luka. Tuto úpravu se radnici podařilo prosadit.

Také většina dalších požadavků se týkala autobusové dopravy v okolí Velké Ohrady. Příkladem je linka 168. Praha 13 věří, že dubnové změny přinesou zlepšení.

  • Praha 7

Obyvatelé této městské části měli zhruba 150 připomínek. Mezi hlavní požadavky městské části patří, aby tramvajová linka číslo 12 i nadále jezdila přes Letenské náměstí. Radnice od Ropidu dále požaduje zajištění přímého spojení mezi sedmou městskou částí a Nemocnicí Na Bulovce.

Na základě připomínek obyvatel úřad dále žádá, aby byla prodloužena linka 19 od Palmovky na Václavské náměstí a aby linka 24 jezdila přes Ortenovo náměstí na Palmovku.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.