Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražané chtějí kvůli změnám v MHD vrátit jízdné. Nemají nárok

  11:42aktualizováno  11:42
Do revoluce v pražské MHD zbývá už jen pár dní. Jak lidé postupně zjišťují, co všechno se změní, přibývá kritiků. Nejčastěji hudrují na internetu a Facebooku, desítky Pražanů ovšem poslaly své stížnosti Ropidu a Dopravnímu podniku. Někteří žádají dokonce vrácení jízdného.

Metrobusy budou nově označeny, číslo linky je v rámečku. | foto: Pražská integrovaná doprava, Facebook

"Stížnosti se objevují, je to logické a čekali jsme to. Část z nich je však nedorozumění, například si lidé stěžují, že se jim ruší jedna linka, ale už nevědí, že se nahrazuje jinou. U části podnětů se míchají pochvaly s připomínkami - něco se jim zlepší, něco zas zhorší," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Základní přehled změn najdete ZDE

Podle Drápala je část stížností spíše "pocitová". "Ty by se měly vyvrátit poté, co si lidé nový systém vyzkoušejí," věří.

Podobně je na tom Dopravní podnik. Ten sice změny nevymyslel, nicméně i jemu si lidé stěžují - DP zaznamenal dosud přes 150 stížností.

Na dopravce i Ropid se rovněž obrátili cestující, kteří chtějí vrátit jízdné, protože se jim doprava od září zhorší. Peníze ale zpět nikdo nedostane.

Nejčastější stížnosti

  • některé linky nově nepojedou až k metru, přibude přestupů
  • rušení a změny tras linek (např. tramvaje 19, 11)
  • delší intervaly v místech, kde přitom autobusy jezdily velmi plné (např. Kamýk, Libuš, Modřany)
  • nepřehlednější jízdní řády (mnoho drobných poznámek, některé linky mají až čtyři konečné)
  • "převlékání" jedné linky tramvaje na jinou uprostřed trasy
  • ubude prvních ranních a posledních večerních spojů
  • špatně proložené intervaly, autobusy na jedné trati jedou hned po sobě (například Malešice, Záběhlice)
  • někde se zhorší návaznost přestupů z autobusu na metro, bude ujíždět "před nosem"
  • zarámovaná čísla na metrolinkách jsou z dálky hůře čitelná
  • Ropid ignoroval veškeré připomínky městských částí i občanů
  • kampaň, která na změny upozorňuje, místo užitečných informací nabízí na zastávkách jen marketingová hesla; ne každý používá internet
  • pochybnosti, zda se opravdu ušetří - někde budou "metrobusy" nejspíš jezdit poloprázdné

"Ohledně vrácení nebo zlevnění jízdného se pár jednotlivců ozvalo, ale v nijak velkém počtu. Nárok na to samozřejmě není, neboť nikde se neruší dopravní obsluha zcela (některé zastávky se ale ruší, např. Vavřenova a Čechtická, lidé z těchto lokalit budou muset docházet, pozn. red.). Pro část lidí, kterým dopravu posilujeme, také nebudeme jízdné zdražovat," uvedl Drápal.

Dopravní podnik se zase řídí řádem, který přesně vyjmenovává okolnosti, za nichž má cestující nárok dostat peníze zpět - změna jednotlivých linek mezi nimi není.

Lidé si stěžují i na sociálních sítích

Cestující neprotestují proti změnám pouze u Dopravního podniku nebo Ropidu. Skupina proti změnám vznikla například na Facebooku, kde si lidé ze změn "utahují".

Jak se v září neztratit

Například otázku, proč musíme více přestupovat, glosují takto: "Česká populace tloustne a leniví, tak jim přeci také musíme dopřát trochu toho pohybu. Navíc běh od autobusu na právě odjíždějící tramvaj na druhém konci rušné silnice je správným adrenalinovým zážitkem, navíc velmi levný."

Potíže zřejmě budou mít někteří cestující i s označeními takzvaných metrobusů. Jejich číslo za čelním sklem autobusu totiž bude nově v rámečku, čímž se oproti současnému stavu o něco zmenší a ztenčí. Hůře ho přečtou nejen lidé, kteří špatně vidí.

"Jak máme my slabozrací vůbec poznat, co je to za linku? K čemu mi je vědět, že přijede metrobus? Nechápu, čekám snad na nějakou linku a chci ji poznat, jestli je to metrobus, nebo ne, to je mi úplně fuk," napsal iDNES.cz jeden ze čtenářů. Svou nevoli vyjádřila i celá řada městských částí. Proti změnám se postavily například radnice Prahy 4, 6 nebo 10 (více čtěte zde).

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Areál Kofoly v Mnichově Hradišti čekají úpravy. Firma musí snížit hluk, jinak...
Kofola může i přes hluk dál vyrábět, obyvatelé trpí a chystají žalobu

Továrna na výrobu limonád Kofola může dál fungovat v plném provozu, přestože porušuje noční hlukové limity. Firma dostala povolení na pokračování výroby po...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.