Metrobusy budou nově označeny, číslo linky je v rámečku.

Metrobusy budou nově označeny, číslo linky je v rámečku. | foto: Pražská integrovaná doprava, Facebook

Pražané chtějí kvůli změnám v MHD vrátit jízdné. Nemají nárok

  • 637
Do revoluce v pražské MHD zbývá už jen pár dní. Jak lidé postupně zjišťují, co všechno se změní, přibývá kritiků. Nejčastěji hudrují na internetu a Facebooku, desítky Pražanů ovšem poslaly své stížnosti Ropidu a Dopravnímu podniku. Někteří žádají dokonce vrácení jízdného.

"Stížnosti se objevují, je to logické a čekali jsme to. Část z nich je však nedorozumění, například si lidé stěžují, že se jim ruší jedna linka, ale už nevědí, že se nahrazuje jinou. U části podnětů se míchají pochvaly s připomínkami - něco se jim zlepší, něco zas zhorší," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Základní přehled změn najdete ZDE

Podle Drápala je část stížností spíše "pocitová". "Ty by se měly vyvrátit poté, co si lidé nový systém vyzkoušejí," věří.

Podobně je na tom Dopravní podnik. Ten sice změny nevymyslel, nicméně i jemu si lidé stěžují - DP zaznamenal dosud přes 150 stížností.

Na dopravce i Ropid se rovněž obrátili cestující, kteří chtějí vrátit jízdné, protože se jim doprava od září zhorší. Peníze ale zpět nikdo nedostane.

Nejčastější stížnosti

  • některé linky nově nepojedou až k metru, přibude přestupů
  • rušení a změny tras linek (např. tramvaje 19, 11)
  • delší intervaly v místech, kde přitom autobusy jezdily velmi plné (např. Kamýk, Libuš, Modřany)
  • nepřehlednější jízdní řády (mnoho drobných poznámek, některé linky mají až čtyři konečné)
  • "převlékání" jedné linky tramvaje na jinou uprostřed trasy
  • ubude prvních ranních a posledních večerních spojů
  • špatně proložené intervaly, autobusy na jedné trati jedou hned po sobě (například Malešice, Záběhlice)
  • někde se zhorší návaznost přestupů z autobusu na metro, bude ujíždět "před nosem"
  • zarámovaná čísla na metrolinkách jsou z dálky hůře čitelná
  • Ropid ignoroval veškeré připomínky městských částí i občanů
  • kampaň, která na změny upozorňuje, místo užitečných informací nabízí na zastávkách jen marketingová hesla; ne každý používá internet
  • pochybnosti, zda se opravdu ušetří - někde budou "metrobusy" nejspíš jezdit poloprázdné

"Ohledně vrácení nebo zlevnění jízdného se pár jednotlivců ozvalo, ale v nijak velkém počtu. Nárok na to samozřejmě není, neboť nikde se neruší dopravní obsluha zcela (některé zastávky se ale ruší, např. Vavřenova a Čechtická, lidé z těchto lokalit budou muset docházet, pozn. red.). Pro část lidí, kterým dopravu posilujeme, také nebudeme jízdné zdražovat," uvedl Drápal.

Dopravní podnik se zase řídí řádem, který přesně vyjmenovává okolnosti, za nichž má cestující nárok dostat peníze zpět - změna jednotlivých linek mezi nimi není.

Lidé si stěžují i na sociálních sítích

Cestující neprotestují proti změnám pouze u Dopravního podniku nebo Ropidu. Skupina proti změnám vznikla například na Facebooku, kde si lidé ze změn "utahují".

Jak se v září neztratit

Například otázku, proč musíme více přestupovat, glosují takto: "Česká populace tloustne a leniví, tak jim přeci také musíme dopřát trochu toho pohybu. Navíc běh od autobusu na právě odjíždějící tramvaj na druhém konci rušné silnice je správným adrenalinovým zážitkem, navíc velmi levný."

Potíže zřejmě budou mít někteří cestující i s označeními takzvaných metrobusů. Jejich číslo za čelním sklem autobusu totiž bude nově v rámečku, čímž se oproti současnému stavu o něco zmenší a ztenčí. Hůře ho přečtou nejen lidé, kteří špatně vidí.

"Jak máme my slabozrací vůbec poznat, co je to za linku? K čemu mi je vědět, že přijede metrobus? Nechápu, čekám snad na nějakou linku a chci ji poznat, jestli je to metrobus, nebo ne, to je mi úplně fuk," napsal iDNES.cz jeden ze čtenářů. Svou nevoli vyjádřila i celá řada městských částí. Proti změnám se postavily například radnice Prahy 4, 6 nebo 10 (více čtěte zde).