Řidiči autobusů už nebudou muset hlídat hlášení zastávek (ilustrační foto).

Řidiči autobusů už nebudou muset hlídat hlášení zastávek (ilustrační foto). | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Řidiči zapomínali, názvy stanic v pražských autobusech ohlásí automat

  • 28
Řidiči pražských autobusů už nebudou muset spouštět hlášení názvů stanic ručně. Udělá to za ně automat s pomocí navigace GPS. Právě to, že řidiči hlášení nezapnou, byl nejčastější prohřešek, který odhalily kontroly. Ty rovněž ukázaly, že řidiči ve vozech často kouří či neprodávají jízdenky.

Chyba, že šofér autobusu pustí zařízení pozdě a hlášené zastávky neodpovídají skutečnosti, se objevuje v celé síti pražské integrované dopravy. Zjistili to při loňských kontrolách inspektoři Ropidu.

"Jednalo se o sto padesát čtyři případů, za které jsme udělili postihy ve výši 77 tisíc korun," řekl mluvčí organizace Filip Drápal.

Závady, za které se padly pokuty

Hlášení zastávek - 154
Závady v interním označení vozidla pořadovým číslem - 91
Nevydání jízdenky po převzetí hotovosti - 82
Kouření řidiče ve vozidle - 76
Bezdůvodný pozdní odjezd ze zastávky - 56
Závady v označení vozidla v zadní části (číslo linky) - 51
Závady v označení vozidla v přední části - 50
Nezajištění doplňkového prodeje jízdenek u řidiče - 47
Neobsloužení zastávky, sjetí z linkové trasy - 37
Nesprávné přepínání tarifních pásem - 35
Ve vozidle není vyvěšen platný výňatek z Tarifu PID - 32
Předčasný odjezd ze zastávky - 28
Nesprávné stanovení ceny jízdného - 15
Neoprávněné vyhrazení nebo zabrání sedadel věcmi řidiče -15
Závady označovače jízdenek - 13
Závady na zařízení na výdej jízdenek - 7
Chybí/nefunkční kontrolní světlo signalizace STOP - 7
Závady na sloupku zastávky (název zastávky, čísla linek, jízdní řád) - 7
Tisknutí jízdenky s odchylkou času větší než 5 minut - 4

Pozn.: výběr závad, zdroj Ropid

Podle něj musí řidiči jednotlivých autobusů zapínat hlášení ručně. Někteří je zapomenou pustit včas, jiní je nepouštějí vůbec. Proto se teď podle Drápala připravuje zavedení automatického hlášení stanic pomocí GPS.

"Autobusy už GPS mají, teď jde o to zajistit software, který by to zautomatizoval. Dopravní podnik bude první dopravce, který to zavede," řekl.

Osm kontrolorů z Ropidu, kteří zjišťují nedostatky na jednotlivých linkách všech dopravců, loni provedlo 5 652 kontrol spojů pražské MHD.

Zjistili při nich 2 747 závad. Zhruba tisícovku prohřešků řešil Ropid pokutami, dohromady vybral milion korun.

O jaké dopravce v konkrétních případech šlo, nechce zveřejnit. Jisté je, že loni se podíl závad přepočtený na jeden spoj zvýšil z 0,38 závady na spoj na 0,49.

"Souvisí to s úpravou systému kontrol a zaměřením na problémové linky," vysvětlil Drápal.

Cesta za spropitné pro řidiče

Dalším velmi častým prohřeškem řidičů, za který dostali pokuty, bylo to, že nevydají jízdenku, přestože od cestujícího převezmou peníze. Toho si možná všiml nejeden cestující na příměstských linkách.

Tam musí lidé nastupovat předními dveřmi, aby řidiči ukázali platný kupon, nebo si u něj koupili jízdenku.

Jenže cestující leckdy odejde bez ní. Jen řidiči vtiskne do dlaně pár drobných (méně, než jaká je cena lístku) a on si je schová.

Dříve se takové případy děly velmi často, nyní Ropid tvrdí, že jich ubylo. Přesto se v tabulce prohřešků za loňský rok drží na předních místech. Kontroloři odhalili tyto praktiky v osmdesáti dvou případech. Rozdali za ně pokuty ve výši téměř 400 tisíc korun. "Už to není hromadné jako dříve, ale jedná se o jednotlivé případy," řekl Drápal.

Hned dalším nejčastějším prohřeškem řidičů je to, že kouří ve vozech. Na to se při kontrolách narazilo v 76 případech.

Mezi méně časté, ale o to kurióznější případy loni patřilo obsazení sedadel ve voze věcmi řidiče. Toho si kontroloři všimli patnáctkrát, hlavně na příměstských linkách. "Řidiči si dávají na přední sedadla tašky, aby jim tam lidi nesedali a nebránili ve výhledu. Nebo tato místa rezervují pro své známé," uvedl Drápal.