Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha by měla zářijovou revoluci v MHD odložit, radí experti

  11:13aktualizováno  11:13
Praha chystá od září velké změny ve veřejné dopravě. Od dopravních expertů z ČVUT ale město dostalo analýzu, která poukazuje na nedostatky nového systému MHD. Odborníci proto radí změny zatím odložit. O tom, zda se termín zavedení nakonec posune, radní rozhodnou v srpnu.
Podle expertů je na dostatečné informování cestujících o změnách málo času. (Ilustrační snímek)

Podle expertů je na dostatečné informování cestujících o změnách málo času. (Ilustrační snímek) | foto: Robert RambousekMF DNES

Do změn v pražské dopravě, které jsou největší za posledních čtrnáct let, zbývá už jen několik týdnů. Posudek odborníků z ČVUT, který měl navržená opatření zhodnotit, však příliš dobře nevyznívá.

Novému systému například vytýkají, že pro zavedení rychlých autobusů, takzvaných metrobusů, nejsou připraveny silnice, leckde podle nich chybějí vyhrazené jízdní pruhy. Další problém je, že už je jen málo času na to, aby byli lidé o všech změnách dostatečně informováni.

Teď si mají ke společnému stolu sednout autoři návrhu ze společnosti Ropid s odborníky z ČVUT a o chystané revoluci v dopravě diskutovat. S výsledky seznámí městskou radu až v polovině srpna. Přitom stanovisko posuzovatelů zní jasně. "Zatímco optimalizaci dopravy jednoznačně podporujeme, návrh se vyznačuje řadou postupů a řešení, které je obtížné doporučit," píše se v oponentní analýze.

A následuje doporučení: pozastavit zavedení velikých změn, které mají odstartovat 1. září. "Pokud nenastanou nějaké mimořádné okolnosti či rozhodnutí rady města, tak termín září platí," uvedl náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.

Primátor Bohuslav Svoboda už dříve řekl, že pokud ČVUT navrhne změny, budou se řešit během příprav zářijových změn. To by znamenalo, že se v září zavést nestihnou. "Vnímám obavy Pražanů ze změn v MHD a domnívám se, že bychom celou věc měli řešit na úrovni koalice. Nicméně nepředpokládám, že bychom měli od změn v systému MHD upustit a nerealizovat je," řekl primátor.

Plusy a minusy sítě metrolinek

Změny u tramvají:
+ zjednoduší se a zpřehlední se síť
+ odlehčí přetíženým úsekům tratí
- jde o velmi rozsáhlé změny

Změny u autobusů:
- další peníze budou potřeba na preferenční opatření v křižovatkách a vyhrazení jízdních pruhů
- možná budou potřeba další kloubové autobusy a midibusy (Dopravní podnik však říká, že se stávajícími kloubovými autobusy si vystačí, na midibusy je vypsané výběrové řízení.)

Koaliční TOP 09 září považuje za závazný termín. "Změna od září je odsouhlasená. Na tom se nic nezměnilo. Po třech měsících změny vyhodnotíme a případně se udělají úpravy, které zohlední i zmíněný posudek," řekl náměstek primátora Tomáš Hudeček.

Na informování lidí zbývá málo času

Termínu zavedení změn se týká další výtka odborníků z ČVUT. Změny byly schválené před prázdninami a se začátkem školního mají začít platit. Během dovolených a prázdnin však podle nich nebudou Pražané dostatečně informováni o tom, co je čeká. "Chystáme masivní informační kampaň," namítl ale šéf Ropidu Pavel Procházka.

Posudek však zmiňuje, že veřejná diskuse a propagace změn trvá v některých městech v zahraničí i mnoho měsíců, až několik let. "To proto, aby nedošlo k negativním reakcím cestujících a ve výsledku k poklesu atraktivity veřejné dopravy," píší experti v posudku.

Co soudí o změnách odborníci z ČVUT?

1. Tramvajové linky nutně potřebují změnit
"Drobnými úpravami již nelze dosahovat dalších zlepšení, zásadní systémové změny jsou tedy nevyhnutelné," souhlasí ČVUT se zavedením metropolitních linek, které se mají vyznačovat dlouhou trasou a krátkými intervaly. Navíc podotýkají, že síť tramvají bude přehlednější.

2. Problematické metrobusy
Metrobus je linka, na které jezdí kloubové autobusy s krátkými intervaly a po městě se pohybují rychleji než běžné autobusové linky. Jde to díky tomu, že jezdí ve vyhrazených jízdních pruzích. "Pro Prahu je definice 'metrobus' nepoužitelná, protože zaváděné autobusové linky základní podmínky metrobusů nesplňují. Tento princip je v Praze možné aplikovat jen velmi omezeně," píše se ve zprávě.

3. Ušetří se změnami 400 milionů, nebo je to jen pěkná představa?
Posudek měl také zhodnotit, zda úspora 406 milionů korun je dosažitelná. Podle analýzy byly očekávané úspory uměle nafouknuty. Ropid už totiž omezil některé linky v roce 2011 a letos byl navíc zrušen prodloužený provoz víkendového metra (více čtěte zde). Zářijovou změnou se tak ročně ušetří 300 milionů. Podle posudku ČVUT je to však virtuální číslo, které upřesní až konkrétní jízdní řády.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Až do roku 1902 telefonní centrála sídlila na Malém rynku v Richtrově domě (na...
Pražané si poprvé telefonovali před 135 lety, zdravili se „ha, hej“

Pražané si mohli promluvit přes „amerikánský“ vynález, tedy telefon, před 135 lety. Posloužila jim k tomu nová ústředna, která od srpna roku 1882 spojovala...  celý článek

Otevření prodloužené trasy C metra
Do Letňan pojede v sobotu večer MHD častěji, kvůli show Robbieho Williamse

Pražský dopravní podnik posílí v sobotu odpoledne dopravu v okolí Letiště Letňany, kde večer vystoupí britský zpěvák Robbie Williams. Častější jízdy metra a...  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.