Od září přibylo přestupů. (Ilustrační snímek)

Od září přibylo přestupů. (Ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

Změny pražské MHD zvýšily počty přestupů, zastávky to nezvládají

  • 66
Přestože změny v pražské MHD začaly platit již 1. září, stále je co vylepšovat - na nových přestupních zastávkách chybějí přístřešky, někde musí lidé zbytečně pobíhat mezi zastávkami. Plánovači slibují nápravy, ty ale přicházejí pomalu.

Z kraje září bavilo Pražany video o podivném přestupování mezi autobusy na Strahově. Tehdy přijel autobus pod číslem 191, vyklopil cestující, kteří si popoběhli na sousední zastávku a nasedli do stejného autobusu, ale tentokrát s číslem 143 (na přestupování na Strahově se podívejte zde).

Na tak bizarní přestup tu už cestující nenarazí, ale měsíc a půl od velkých změn veřejné dopravy se ukazuje, že je co zlepšovat. "Bylo by dobré zajistit návaznosti spojů na Strahově, hlavně o víkendu a večer. Autobus odjíždí ze Strahova zhruba o 3 minuty dříve," píše na Facebooku Pražské integrované dopravy jeden z cestujících.

Které zastávky chtějí upravit

Praha 3
Radnice žádá kompletní rekonstrukci zastávek Biskupcova, Nákladové nádraží Žižkov, Želivského. Biskupcova podle radnice není na tolik přestupů dimenzovaná, zastávka Nákladové nádraží Žižkov je úzká a nemá zábradlí (to se řeší). Želivského zase není bezbariérová.

Praha 4
Žádá doplnění přístřešků, košů, laviček na zastávky Dvorce, Budějovická, Nemocnice Krč, Hlavní.

Praha 5
Žádala instalaci přístřešku v zastávce Kavalírka (směr z centra). Přístřešek tam už je.

Praha 6
Požadovala sjednocení zastávek na Strahově, doplnit přístřešky v zastávce Stadion Strahov. Řeší se. Obyvatelé podle mluvčí Adama Halmošiho požadují obnovení zastávky Pod Královkou (zrušena kvůli zrušení linky 217).

Praha 10
Chce výstupní zastávky linky 196 přímo u vchodu do metra Strašnická. Řeší se.

Pozn.: jedná se o výběr městských částí.

Jindy je evidentní, že jistá návaznost v jízdních řádech je, ale v praxi to nefunguje - například přijede 191 a ve chvíli, kdy se otevírají dveře, navazující 143 odjíždí.

Podle dopravního ředitele Dopravního podniku Ladislava Urbánka návaznosti sledují. "Budeme to posouvat tak, aby tam k takovýmto věcem nedocházelo," řekl.

Aby cestující nemuseli přebíhat mezi zastávkami především ve směru k Andělu, stačí sjednotit výstupní a nástupní zastávky. To se však dosud nestalo. "Radnice to připomínkuje od začátku. Už to prověřili s kloubovým autobusem, ale ukázalo se, že bez stavebních úprav není jednoduše možné zastávku sjednotit," řekl mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši. Podle Urbánka se na nápravě pracuje.

"Není to jen naše věc, čekáme na vyjádření policistů a úředníků z magistrátu. Jejich rozhodnutí očekáváme do konce týdne," sdělil.

Zastávku upravili, nepočítali s přestupy

Toto není jediná výtka městských částí směřující k úpravě zastávek, kde se nyní častěji přestupuje. Dopravní podnik a organizátor dopravy už některé z nich vyřešil.

"Instalovali jsme již přístřešky v nástupní zastávce linky 123 na Kavalírce, obnovila se zastávka linky 4 na Čechově náměstí a prověřujeme další možná vylepšení přestupních uzlů," řekl šéf Ropidu Pavel Procházka.

Třeba Praha 3 hlásí, že má potíže na zastávce Biskupcova směrem do centra. "Ta zastávka je sice nedávno zrekonstruovaná a dobře zabezpečená, ale na tak masivní přestupování není dimenzována," řekl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Další v pořadí zmiňuje Rut stanici Nákladové nádraží Žižkov, která je nezabezpečená a úzká. Podle Procházky je možné tady osadit zábradlí. "To pokládám za nutné, avšak zcela nedostatečné řešení," odvětil Rut.

Radnice Prahy 4 požaduje, aby se klíčové přestupní body v Praze 4 vybavily dalšími lavičkami, odpadkovými koši a další zastávky se zastřešily. "Pro cestující jsou problematické zejména zastávky Dvorce, Budějovická, Nemocnice Krč, Hlavní," vyjmenoval místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos.

,