Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba metra D nabere asi tříleté zpoždění. Ve hře je i vyvlastňování

  17:26aktualizováno  17:26
Výstavba metra D nabere proti poslednímu předpokladu dvou až tříleté zpoždění. Práce by mohly začít až v roce 2020. Stavbu blokují neúspěšné výkupy pozemků, Praha bude možná muset přistoupit k vyvlastňování. Opoziční zastupitelé to považují za neúspěch.

Vizualizace navrhovaných stanic metra D | foto: Metroprojekt

Pražský magistrát v červenci na 18 měsíců přerušil stavební řízení týkající se stavby metra D do Písnice (více najdete zde). Důvodem jsou právě váznoucí výkupy pozemků potřebných pro stavbu.

„Považuji za úspěch už jen to, že jsme o stavební povolení požádali,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Příprava stavby postupuje sice pomalu, ale postupuje,“ doplnil.

Vizualizace navrhovaných stanic metra D

Vizualizace navrhovaných stanic metra D

K vyvlastňování pozemků chce Praha přistoupit jen v krajním případě. Šlo by prý o krátkodobá vyvlastnění po dobu stavby.

„Je to tvrdé a v Česku ne příliš oblíbené, ale pokud nám nic jiného nezbude, touto cestou se vydáme,“ řekl Dolínek.

Problém je podle něj s výkupem pozemků kolem Písnice a Thomayerovy nemocnice, které vlastní sedm majitelů. Pro vybudování metra D je nutný výkup asi 800 pozemků. Město jich podle Dolínka zatím získalo desítky.

Opozice přípravy za úspěšné nepovažuje

„Dvou až tříleté zpoždění není možné považovat za úspěch. Zdá se, že s tímto týmem koaličních odborníků nebude metro D nikdy,“ reagoval opoziční zastupitel Jiří Nouza (TOP 09). S kritikou se připojila i ODS, podle které není možné termín zahájení provozu v roce 2022 stihnout.

Trasa a náklady

Trasa metra D povede z Náměstí Míru do Písnice. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na Náměstí Míru. Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Nové stanice metra A do Motola, které byly otevřené loni, stály zhruba 20 miliard korun.

„V roce 2014 si ČSSD udělala z dostavby metra D jedno z hlavních témat. Dokonce v rámci kampaně postavili makety budoucích zastávek a slibovali otevření co nejdříve. Ale zůstalo jen u slibů,“ řekl předseda pražské ODS Filip Humplík.

„Když jsem přišel do své funkce, dostal jsem projekt metra D v neutěšeném stavu. Nebyly na to našetřeny žádné peníze, existoval seznam pozemků, ale nic nebylo dokoupeno,“ brání se Dolínek.

„Výkup pozemků se rozdělil mezi Dopravní podnik a Hlavní město a navzájem si vypomáhají. Jsme si vědomi, že řada pozemků je třeba zakoupit větší, než je pro stavbu nutné. V tom případě je ideální, aby pozemek koupilo město a zbytek parcely využilo ke komerčním účelům,“ vysvětlil náměstek pro dopravu.

Popsal také, proč město nevypsalo architektonickou soutěž na stanice metra mezi Pankrácí a Písnicí. I za to totiž v minulosti čelilo kritice.

„Důvod je ten, že v červnu končilo uzemní rozhodnutí a museli jsme zažádat o stavební povolení. V tu dobu nemůžeme zasahovat do projektu. Nicméně existuje dohoda mezi mnou a paní Kolínskou (zastupitelka Petra Kolínská z Trojkoalice/SZ, pozn. red.), že na každou navrženou stanici proběhne individuální výtvarná soutež,“ doplnil Dolínek.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.