Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovka zuří kvůli zvýšení daně, městu zaplatí víc o desítky milionů

  9:52aktualizováno  9:52
Zastupitelé Mladé Boleslavi po dlouhé a ostré diskuzi schválili zvýšení daně z nemovitosti na koeficient 4 ze současné hodnoty 2. Město odhaduje, že tak vybere o více než 50 milionů korun ročně víc. Většinu z toho zaplatí automobilka Škoda, která zaujímá velkou část plochy katastru města.
Škoda Auto

Škoda Auto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Jen loni firma odvedla na dani z nemovitosti více než 44 milionů korun. Firma krok města ostře kritizuje.

„V noci se mi o dani z nemovitosti i zdálo, ale byla to nepříjemná noční můra,“ řekl člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. Firmě se nelíbí, že se zvýšení projednávalo na poslední chvíli, jen několik dnů před posledním termínem, aby mohlo platit už od roku 2016.

Přitíží se i mnohem menším firmám

Dopad to ale bude mít také na ostatní podnikatele a běžné majitele nemovitostí. Pro velké podnikatele v oblasti průmyslu a dopravy to bude znamenat růst o skoro 100 procent, menší podnikatele a živnostníky to zatíží 33 procenty proti současnému stavu. O 14 procent vyšší daň zaplatí běžní majitelé bytů v centru města a o 28 procent více majitelé domů v příměstských částech města, kde dosud platili daň nižší než přímo ve městě.

Pro středně velkou firmu to tedy při současné dani kolem 100 tisíc korun bude znamenat o 33 tisíc korun ročně navíc. U běžného bytu 3+1 s plochou kolem 70 metrů čtverečních se roční sazba zvedne ze zhruba 1 300 na necelých 1 500 korun.

Daň z nemovitosti činí až šest procent příjmu města. „Je to jediná daň, kterou můžeme sami ovlivňovat, a která jde přímo městu,“ říká primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati (ODS).

V minulých letech se podle něho městu podařilo investovat do infrastruktury, tedy silnic, chodníků, rekonstrukce Staroměstského náměstí, nového akvaparku.

„Ale máme tady stále dluh v podobě chybějících kapacit domova důchodců a dalších takovýchto sociálních zařízení,“ říká Nwelati. Bude to podle něho pozitivní pro všechny občany, kterým se tak zlepší život ve městě.

Škoda do Boleslavi investovala, po zvýšení daně to přehodnotí

Automobilka Škoda loni odvedla na dani z nemovitosti 44 milionů korun, v roce 2016 bude muset zaplatit přes 88 milionů korun, tedy dvojnásobek. A postup města se jí vůbec nelíbí.

Společnost pohrozila, že stáhne desítky až stovky milionů korun, které posílá na sponzoring fotbalu, městského divadla, investic ve městě a spousty dalších akcí.

Firma zvýšení daně považuje za nevstřícné gesto města Mladá Boleslav, s kterým by přitom měla ráda dobré vztahy, jako to funguje v dalších lokalitách například ve Vrchlabí a Kvasinách, kde společnost silně investuje do rozvoje i podpory regionu na základě společného memoranda o spolupráci. K tomu však v Mladé Boleslavi nikdy nedošlo.

Aktivně funguje spolupráce například mateřského koncernu Volkswagen v německém Wolfsburgu, kam koncern posílá desítky milionů eur ročně. „Když starosta Vrchlabí potřeboval podpořit přestavbu stadionu, stačilo přijít za námi a dnes tam otevíráme nový stadion,“ upozornil ředitel vnějších vztahů Škodovky Michal Kadera.

Automobilka v minulosti také zrekonstruovala historické jádro Mladé Boleslavi, kde postavila vysokoškolský areál a zrekonstruovala historický kostel. Zasadila se o stavbu nové silnice do centra města, která se nyní dokončuje a stovky milionů investuje do obnovy lokality v Ptácké ulici, kde rozšiřuje své technologické centrum. Teď však automobilka takové investice podle svých slov zváží.

„Skokové navýšení platby o několik desítek milionů korun by samozřejmě mělo dopad na rozpočet a plánování financování lokálních projektů do budoucna ze strany společnosti Škoda. Do podpory profesionálního i amatérského sportu, kultury, vzdělávání a dalších aktivit města dáváme ročně nemalé finanční prostředky. Děláme to rádi, protože jde v podstatě o investici do občanů Mladé Boleslavi. Takové zvýšení daně z nemovitosti bychom však vnímali jako signál města, že za financování těchto aktivit přejímá zásadní díl odpovědnosti,“ řekl už dříve mluvčí společnosti Jozef Baláž.

Zvýšení daně poškodí vztahy s živnostníky

Zvýšení se nelíbí ani opozici. „Nechápu, proč to děláme kvůli padesáti milionům korun, když máme rozpočet skoro miliardu. Nesmyslně si poškodíme vztahy s podnikateli, poškodíme živnostníky a podnikatelský sektor i největšího zaměstnavatele regionu, stejně jako běžné občany a majitele nemovitostí,“ řekl předseda poslanecké sněmovny a mladoboleslavský zastupitel Jan Hamáček (ČSSD).

„Je to neobratný pokus, jak vytáhnout peníze z automobilky Škoda. Pokládám za extrémně nešťastné, jak se pravicové vedení města chová k podnikatelské sféře. Dojde k nevratnému poškození dosud bezproblémových vztahů se Škodou Auto,“ řekl Hamáček.

O stažení vyhlášky se zasazoval také poslanec a zastupitel ODS Adolf Beznoska. „Tento bod se měl přerušit a měli jsme si nad tím sednout s automobilkou Škoda, projednat jednotlivé záměry města, jednejme s hospodářskou komorou a pak se teprve řádně rozhodněme,“ řekl Beznoska.

Podle primátora Raduana Nwelatiho ale diskuze proběhla. „S firmou nemělo cenu jednat, je nám jasné, jak by to dopadlo, samozřejmě by s tím nesouhlasili,“ dodal Nwelati.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.