Dvouplošník Bohemia B-5 poprvé vzlétl v Plzni 27. dubna 1919. Po dlouhé pauze se opět vznesl do vzduchu, ale nikoli vlastní silou. Asi do čtyřmetrové výšky ho vynesli odborníci z Vojenského technického ústavu (VTÚ).
„Nejprve jsme letadlo zasadili do ocelových jeklů na vrcholu stěny a až poté jsme namontovali křídla, což byl v té výšce docela oříšek,“ řekl k zavěšení letadla Jiří Kuzdas z VTÚ.
Větší část letadla je původní, originální jsou například nepotažená křídla. Ta potažená jsou replikami.
Podle Kuzdase byla hmotnost letadla 520 kilogramů a hmotnost prázdného stroje 340 kilogramů.
„Dnes bychom ho řadili do kategorii takzvaných ultralightů. Rozpětí křídel je osm metrů. Rychlost byla na svou dobu závratná, na dnešní poměry ovšem poněkud komická - 110 kilometrů za hodinu,“ dodal Kuzdas a s tím, že stroj vzlétal asi při šedesátce.
Stroj byl před odvozem na Pražský hrad vystaven v Leteckém muzeu Kbely, kde byl součástí sbírky Vojenského historického ústavu a kde prošel kompletní renovací.
Výstava Doteky státnosti bude otevřena od 10. května v Jízdárně Pražského hradu a potrvá až do 31. října.
11. dubna 2018 |