Ještě letos se měl začít podle plánů Ředitelství silnic a dálnic stavět další úsek Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi. Nezačne. Proti stavbě se náhle odvolaly desítky obyvatel Běchovic i místní radnice. Proč? Zjistili, že by jejich čtvrť po dokončení okruhu zůstala de facto pohřbena zaživa.
Zhruba sto dvacet domů se totiž dostalo do takzvaného ochranného hlukového pásma. To si místní lidé včetně zdejších úředníků nejprve mylně vysvětlovali jako pásmo, které má být obzvlášť chráněno před hlukem z dálnice protihlukovými bariérami.
Jenže termín znamená něco zcela jiného. To, že ve čtvrti budou zakázány stavby škol, ordinací či bytových domů. Výstavba vilek nebo třeba dostavby již stojících domů pak musí splnit tak přísná kritéria, že získat stavební povolení bude prakticky nemožné.
Rozvoj obce by byl zcela zastaven. "Nechali by nás tu jen dožít. Nemohl bych si přistavit ani patro k domu," stěžuje si místní obyvatel Miroslav Mevald.
Pražští hygienici totiž omezili i výstavbu rodinných domů. Ten, kdo by si chtěl v části obce zvané Běchovice II postavit vilku, musel by nejprve doložit, že nebudou hlukem z dálnice ohroženi její obyvatelé. To znamená, že musí prakticky vybudovat kolem pozemku vysokou stěnu.
Hygienici vs. ministerstvo
Rozhodnutí hygieniků překvapilo i ministerstvo zdravotnictví, které před dvěma týdny rozhodlo, že stanovisko hygieniků je špatné, a dokonce v rozporu s právními předpisy.
OKRUH
|
Místní lidé požadují, aby se dálnice vyhnula jejich čtvrti velkým obloukem. Dávají přednost variantě okruhu, o níž se uvažovalo v polovině devadesátých let. To by dálnice vedla od D1 kolem středočeských Sluštic, Škvorce a Úval.
Běchovická radnice je umírněnější. "Chceme, aby byly dodržovány hlukové limity. To by mohlo vyřešit posunutí křižovatky okruhu se Štěrboholskou radiálou a novou kolínskou silnicí," řekl starosta Ondřej Martan. "Hledáme kompromis, nechceme do toho hodit vidle, když se to plánovalo patnáct let," dodal.
Křižovatka by se z laického pohledu posunout mohla. Okolo Běchovic jsou totiž jen pole a nejbližší domy jsou v Dubči kilometr odtud. "Jenže ta pole jsou velkým rozvojovým územím, které si Praha rezervuje," míní vedoucí stavební komise Lubor Horák.
Bez okruhu auta zahltí příští rok okolní okresky
Ředitelství silnic a dálnic si tak rozšiřuje seznam míst, kde bude mít problém s výstavbou. Potíže má již několik let u Suchdola na severozápadě metropole. Ředitelství varuje, že až bude příští rok otevřen úsek okruhu mezi D1 a Slivencem, bude dálnice k Běchovicím chybět a auta zahltí okolní okresky.
"Jedná se skutečně o dopravně velmi významnou stavbu obchvatu, která bude určitě od příštího roku velmi chybět," říká za ředitelství Martina Vápeníková.