Musíme mluvit hodně nahlas, abychom překřičeli auta na pražské magistrále před Nuselským mostem. Čísla na displeji přeskakují, až přístroj na měření hluku vyhodí průměrnou hodnotu: 73,3 decibelu. To je o třináct decibelů víc, než povoluje limit.
Co naměřila MF dNESReportérka se vypravila na několik míst mimo silnice, aby otestovala hluk. Měřila amatérským digitálním hlukoměrem. Matějská pouť - u střelnice 87,3 decibelu, u centrifugy až 86,3, u autíček 80,2 dB. |
Ministerstvo kvůli tomu připravuje krok, který mnoho lidí rozzlobil. Pracuje na novele vládního nařízení, která zvyšuje limity mimo města.
"Musíme vyvést dopravu z center, ale na mnoha místech není možné postavit obchvat, protože nesplňuje hlukové limity. V těchto výjimečných případech, kdy už není žádné jiné řešení, bychom chtěli limit zvýšit," vysvětluje hlavní hygienik a náměstek ministryně Michael Vít.
Limity by se tak výjimečně zvedly až o deset decibelů. Do voleb to nebude. Ministryně zdravotnictví Dana Jurásková sice řekla, že nynější úřednické vládě už vyhlášku nepředloží, ale úředníci na ní pracují dál. Chtějí ji připravit pro další vládu. (o odložení vyhlášky čtěte zde)
Jedna sanitka a hluk jde okamžitě nahoru
Na jednom z těch míst, odkud chce ministerstvo odvést auta, právě stojíme – pražská magistrála. Provoz před Nuselským mostem je obrovský, šestapadesát aut za minutu.
"Vnímání hlučnosti tady znásobuje okolí, které odráží zvuk od domů i od chodníku," vysvětluje Ondřej Konopa z firmy Ochrana životního prostředí, s. r. o., která profesionální přístroj zapůjčila.
Měření pro MF DNES je orientační. Aby byly údaje srovnatelné s hygienickými limity, museli bychom u magistrály strávit minimálně čtyřiadvacet hodin a ještě k tomu sčítat auta. Údaj 73,3 decibelu se však přibližuje měření, které si v těchto místech nechalo udělat sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou.
Hluk měřilo i na jiném místě – v ulici 5. května. Tady magistrát v lednu snížil rychlost na padesát kilometrů v hodině, aby lidem alespoň trochu ulevil. Svůj přístroj sem proto postaví i Ondřej Konopa. Auta jedou pomalu, někteří ještě na poslední chvíli přišlápnou brzdu. "Myslí si, že měříme rychlost," směje se Konopa.
Zdravotní potížeObecně platí, že hluk způsobuje únavu, zhoršení paměti, nespavost, depresi, přispívá ke vzniku kardiovaskulárních chorob. Způsobuje poruchy učení, ovlivňuje tvůrčí schopnosti i citovou rovnováhu. I mírná zátěž může vést k rozladění, nervozitě. Potíže se mohou projevovat od hranice 55 decibelů, ale je to velmi individuální. Mnohem horší je, když je člověk vystaven hluku v noci. "Organismus se brání, člověku to časem přestane vadit, ale chronický stres zůstává," říká Helena Kazmarová ze Státního zdravotního ústavu. Znamená to, že i když hluk přestaneme vnímat, našemu organismu pořád škodí. |
I kdyby hluk v tomto místě byl 69 decibelů, pořád je to o devět více, než je limit. Snížení rychlosti podle Rejchrtové výrazně nepomohlo.
Konopa jí dává za pravdu: "Rozdíl tam bude, ale nebude na poslech výrazný. Největší hluk totiž vychází od pneumatik, záleží také na povrchu silnice. Je zásadní rozdíl v hlučnosti, jestli pojedete osmdesát, nebo sto čtyřicet."
Podle hlavního hygienika Víta neexistuje jiné řešení než dopravu vyvést pryč – a neplatí to jenom pro Prahu. I jiná města mají problémy s hlukem, který překračuje limity a nedaří se ho stlačit. "Buď budeme obtěžovat pět set lidí za městem, nebo deset tisíc v centru. Je nesporné, že mají stejné právo, ale jinak to vyřešit nejde," dodává mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.
"Lidé za městem" nadšení nejsou. V Běchovicích tedy vůbec ne. Klid tady není ani teď, přes pole slyšíte frekventovanou Štěrboholskou spojku, na kterou navazuje výpadovka na Kolín. Za pár let by tady měla stát část obchvatu, kterou teď blokuje právě hlukový limit.
Přístroj postavíme do vilové části, která bude obchvatu nejblíž. Ukáže se 46,3 decibelu. "Naměřili jsme tady několikrát přes šedesát – i v noci," říká Petra Šubrtová ze sdružení Zdravé životní prostředí Praha-Běchovice.
Až tady bude stát část okruhu kolem hlavního města, zvýší se hluk ještě minimálně o pět decibelů. Rozdíl je to zásadní. "Už tři decibely znamenají dvojnásobný akustický výkon – jako by vám pod okny místo padesáti tisíc aut najednou projíždělo sto tisíc," říká Konopa.
Hluv decibelechNadměrný hluk neobtěžuje lidi pouze na silnicích. Při kolika decibelech startuje letadlo a jak nám hluk škodí? Od šepotu ke startu rakety |