Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát chce zvýšit mosty za stamiliony. V mělké vodě ale lodě neprojedou

  2:03
Nenápadná státní organizace Ředitelství vodních cest by se pomalu mohla přejmenovat na Ředitelství pro zvedání mostů. Po miliardových investicích do vyšších mostů na Labi připravuje ŘVC další zvedání stávajících mostů, tentokrát na dolním toku Vltavy. Bez splavného Labe u hranic je však stavba k ničemu, namítají rejdaři.

Dohromady by se ze čtyř a půl na sedm metrů mělo zvedat dvanáct mostů. Ilustrační foto. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

"Celkové náklady se uvádějí ve výši 400 milionů korun," říká Věra Jakubková, členka dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.

ŘVC už vybralo firmu, která mu mosty zatím jen na papíře zvedne a opraví. Zakázku na vypracování projektů v součtu za zhruba osm milionů korun vyhrály VPÚ-DECO a Sudop.

Zvedat se má soubor mostů na plavebním kanále v Praze-Troji a mezi Vraňany a Hořínem, což je úsek těsně před místem, kde se vlévá Vltava do Labe. Oprava čeká celkem dvanáct mostů různých velikostí: od malých lávek až po železniční.

Správci vodních cest zatím k plánovaným investicím nejsou příliš sdílní. Podle mluvčího úřadu Václava Straky není možné ani říct, kolik budou úpravy stát, ani kdy se začnou provádět. "Dokud nebude zpracována projektová dokumentace, nelze výši nákladů ani odhadovat," tvrdí Straka.

Po přestavbě mostů se podjezdná výška, tedy vzdálenost mezi hladinou a mostem, zvýší ze čtyř a půl na sedm metrů.

"Důvodem zvyšování je umožnit využití plavebních kanálů i pro vyšší lodě," vysvětlil Straka.

Vyšší mosty nám nepomohou, říkají dopravci

Podle Jakubkové se však jedná o zbytečnou investici: "Celé zvedání mostů je nesmysl, neboť nelze zvednou historický most v Drážďanech a zajistit tak podjezdnou výšku na celém toku Labe, které na Vltavu navazuje, až do Hamburku."

Z nápadu nejsou příliš nadšeni ani majitelé lodí. "Je to absurdní a nesmyslné," odmítá přestavbu právní zástupce několika českých říčních dopravců Aleš Pejchal. "Pokud není zaručena plavební hloubka, pak nemá smysl stavět mosty," objasňuje.

Vodní dopravce totiž trápí zejména problematická splavnost Labe mezi Ústí nad Labem a Děčínem. Kvůli tomu nemohou celoročně využívat ani Vltavu na jejím dolním toku.

Mělká řeka jim navíc neumožňuje nasadit větší lodě a více je naložit. "Pro nákladní dopravu je to naprostý nesmysl a zbytečná investice," říká jeden z rejdařů.

Na jméno už mluvit nechtějí: když loni kritizovali zvedání mostů na Labi, měli s tím podle svých slov hodně problémů.

Přitom ani tato investice vodní dopravě kvůli problémům u německých hranic nepomůže. Labe je nyní plně splavné jen zhruba kolem padesáti dnů v roce a dopravci navíc pod mosty na dolním toku Vltavy, pokud se tam po Labi vůbec dostanou, bez problémů proplouvají.

Rozvoji dopravě na Vltavě navíc podle rejdařů brání také fakt, že řeka nesplňuje ani minimální hloubku koryta 2,5 metru, což vyžadují mezinárodní normy.

Proč se mají mosty zvyšovat právě ze čtyř a půl na sedm metrů? Tato výška by totiž umožnila dopravcům naložit na nákladní lodě ještě jedno patro kontejnerů.

Proti tomuto vysvětlení však mluví skutečnost, že v Mělníce na Labi, tedy těsně před začátkem prvního úseku, v němž by měly být mosty navýšeny, je velký kontejnerový přístav, kde už dnes nákladní lodě většinou končí. Navíc v Praze přístav prakticky zmizel: v Holešovicích se jeho areál pomalu mění na bytovou zónu.

Ředitelství vodních cest však argumentuje také tím, že zvedání mostů zlepší jejich stav a pomůže i silniční dopravě. "Rejdaři nám žádné oficiální připomínky proti této stavbě ani nepřednášeli," říká mluvčí Starka. Dopravci však tvrdí, že plány neznali a dozvěděli se o nich až poté, co je kontaktovala s dotazem MF DNES.

Zvedání mostů odstartovalo v roce 2007, kdy se začaly s přispěním evropských fondů zvedat mosty v Nymburce, Poděbradech a Kolíně. Zejména posledně jmenovaný čelí za výši investice přes miliardu značné kritice jako zbytečný, právě kvůli nesplavnému Labi.

Velké peníze proudí do Vltavy i na horním toku mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Investice mají rozproudit podél Vltavy cestovní ruch. ŘVC už vypsalo minulý týden další soutěž za 400 milionů korun na úpravy řeky u Hluboké nad Vltavou.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Německá výhodná jízdenka slaví rok. Obliba však zaostala za původními plány

3. května 2024  15:44

Už jeden rok platí v Německu nová jízdenka na regionální a městskou dopravu jen za 49 euro na...

Gazprom žaluje ČEZ a další firmy. Chce zabránit arbitráži o miliardy v Ženevě

3. května 2024  13:55

Ruská plynárenská společnost Gazprom Export požádala ruský arbitrážní soud, aby zakázal české...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...