Z plánovaných 172 kilometrů dálnice z Prahy do Českých Budějovic stojí zatím jen 17 kilometrů. Jihočeský kraj je tak spolu s Karlovarským jediný, který není spojen s ostatními regiony dálnicí. "Dé trojka" se i proto stává jednou z priorit ministerstva dopravy pod vedením Víta Bárty.
Řidiči se v kraji stále musí spoléhat zejména na přetíženou silnici číslo tři nechvalně proslavenou častými a tragickými nehodami – například tou, při níž se před sedmi lety u Nažidel zřítil ze srázu autobus a v jeho troskách zahynulo 20 lidí.
Silnici má nahradit dálnice, jejíž torzo je nyní v provozu jen u Tábora a staví se u Veselí nad Lužnicí. Paradoxně právě to může dálnici pomoci. Soukromník tak bude moci postavit dlouhé úseky a pak je celé provozovat, což u jiných dálnic, které se stavějí "salámovou metodou", příliš nelze.
Peníze se vrátí z mýtného
Ministerstvo dopravy chce mít alespoň v jižních Čechách všechna povolení ke stavbě už za rok. "Na spolupráci se soukromou sférou velmi sázíme a hledáme cestu, jak dostat do výstavby českých dálnic 130 miliard korun.
Dálnice D3Trasa: Praha – České Budějovice |
Ty by měly jít právě na dálnici D3, ale také na další části Pražského okruhu nebo plánovanou dálnici R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí. Je to varianta v době, kdy stát nemá na stavbu peníze," říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Po krachu podobného projektu na Ostravsku při výstavbě dálnice D47 za vlády Miloše Zemana, která na takzvané PPP projekty vrhla stigma, se žádný ministr neodvážil soukromé peníze do výstavby dálnic natáhnout.
Největším problémem je vymyslet, jak soukromníkům vrátit jejich investice.
Nyní se úředníci ministerstva dopravy přiklánějí k takzvanému francouzskému typu – tedy že investor bude na svém úseku po domluvenou dobu vybírat mýtné.
Za kamiony lze nyní na jednom kilometru dálnice vybrat zhruba 50 tisíc korun denně. Ale počítá se s tím, že mýtné se bude pro nákladní auta od příštího roku výrazně zdražovat a za pár let zřejmě budou za počet ujetých kilometrů platit také osobní auta.
O tom, kudy by měla dálnice vést a co na ni říkají místní, čtěte v pondělním vydání MF DNES.