Většina linek, které kraj s dopravci kvůli malé vytíženosti zruší, přestane jezdit od úterý. Další spoje, mezi nimi i ty, které provozuje v okresech Praha-západ a Praha-východ společnost Ropid, budou omezeny v březnu. A právě toto měsíční zpoždění vyvolalo válku mezi Středočeským krajem a Ropidem, hlavním organizátorem veřejné dopravy v Praze a okolí.
Středočeský hejtman David Rath tvrdí, že Ropid dodal pozdě seznam rušených linek a ještě dodal špatné údaje. Podle něj je to ze strany Ropidu sabotáž a škodolibost, kterou si kraj nenechá líbit. Chce proto s Ropidem vypovědět smlouvu a nahradit ho Středočeskou integrovanou dopravou.
"Ostatní dopravci nám své návrhy na zrušení spojů předložili už loni v listopadu, jen Ropid do poslední chvíle nedodal nic. Ropid to celé zasabotoval, proto v kraji končí," uvedl David Rath.
Smlouvy nelze zrušit ze dne na den, říká Ropid
Společnost Ropid zatím zůstává v klidu. "Na nějaké rozvázání smluv musí být ještě třetí strana, což jsou obce, které hradí čtyřiatřicet procent všech nákladů na integrovanou dopravu. Rozvázání smlouvy není nic jednoduchého a nelze to udělat ze dne na den," reagoval mluvčí Ropidu Filip Drápal. O sabotáž prý rozhodně nejde.
"Už od listopadu se snažíme všemožně upozorňovat na to, aby nám kraj dal písemné zadání. Oficiálně přišlo až v půlce ledna. Z toho logicky vyplývá, že jsme i my podklady dodali později," řekl Drápal.
Rath zároveň tvrdí, že Ropid je nejdražší dopravce v kraji, má neprůhledný finanční systém a nabádá obce protestovat proti omezování spojů. "To jsou nepodložené informace. My jim všechna finanční vyúčtování průběžně poskytujeme," poznamenal Drápal. "Pošleme tam kontrolu," kontroval Rath.
Spoje se rušit nemusí, ztráty pokryje dražší jízdné
Podle Drápala k rušení spojů nemusí dojít. "Od listopadu říkáme, že nemusíme rušit vůbec nic, protože zdražení jízdného nám přinese tržby, které by ztrátu měly pokrýt. Náš argument je hlavní, proto nepřikládáme velký význam návrhům na omezení dopravy," dodal Drápal.
Starostové se obávají, co od 1. února nastane. Sami si domlouvají schůzky s dopravci. Ti jim mají po zdražení jízdného dodat ekonomickou výtěžnost každého spoje. Potom budou hledat řešení. Jenže malé obce peníze navíc na zaplacení dopravců nemají.
"Máme svolané jednání s dopravci. Snad to nějak dopadne," podotkl starosta Horoměřic Václav Kášek. "Myslím si, že v úterý pojedou lidé z obav, jak to teď funguje, do práce raději autem. Hrozí ale to, že se zhroutí důvěra lidí ve veřejnou dopravu, tím se zmenší tržby dopravcům," míní starosta Líbeznic Martin Kupka.
Pokud jsme udělali chybu, napravíme ji, říká Rath
Co se týká Ropidu, tak jde podle něj zřejmě o osobní boj buď pana Ratha, nebo úředníků z dopravního odboru. "Pan Kupka křičí ze všech nejvíc, ale Líbeznicemi projíždí 400 spojů za den," opáčil Rath.
Hejtmanství připouští, že někde se mohou rušit školní autobusy nebo spoje ve špičce. V takovém případě jde podle něj o chybu. "Pokud se ukáže, že spoj byl do seznamu zařazen chybně, jsme schopni to do měsíce opravit. Byla to spousta dat, nevylučuji, že se někde chyba stát mohla," přiznal hejtman Rath.
SPOR O RUŠENÍ AUTOBUSOVÝCH SPOJŮlistopad 2010 1. 12. 2010 15. 12. 2010 leden 2011 |