Jean Nouvel je jeden z nejuznávanějších architektů světa. V Praze už jednu zásadní stopu zanechal. Podle jeho návrhu se postavila nákupně-administrativní budova u Anděla na pražském Smíchově.
Firmu jednoho z nejslavnějších současných architektů loni požádala developerská společnost Masaryk Station Development, aby vytvořila návrh, jak by nevyužívané pozemky nádraží a celá lokalita včetně přilehlých ulic mohly vypadat. "S Jeanem Nouvelem jsem se podílel na projektu Zlatý Anděl," vysvětlil napojení na známého Francouze ředitel společnosti Tomáš Kadeřábek.
Developerská firma, která má od Českých drah předkupní právo na jedny z nejhodnotnějších pozemků v centru Prahy, ale návrhy zveřejnit prozatím odmítá. "Vzhledem k tomu, že se jedná o obrovskou plochu, která zasahuje do tří městských částí, chceme s nimi nejdřív seznámit vedení magistrátu a radnic, jichž se to týká," vysvětlil Kadeřábek.
Nástupní místa se měnit nebudou
Masaryk Station Development prozatím opravuje dvoranu nádraží. Do letošního podzimu by se měla stihnout renovace střechy, sloupů i kanalizace.
"Do výpravní budovy se ze zadní části přesunou i pokladny," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Po opravě dvorany postupně dojde i na další budovy nádraží, kterými procházejí cestující.
Podle Tomáše Kadeřábka se počítá také s tím, že se v prostorách objeví i nové obchody. Vzhledem k tomu, že je objekt památkově chráněný, nebudou ale celkové změny tak velké, jako u budovy hlavního nádraží.
Co naopak podle Aloise Kašpara z Českých drah v následujících deseti letech rozhodně zůstane beze změny, je funkce nádraží jako takového. Vlaky budou i nadále jezdit na nástupiště, kam zajíždějí dnes.
"Žádné odsouvání nehrozí. Není to ani technicky možné. Vlaky budou končit tam, kde končí nyní. Posunutí nástupišť brání oblouk, kvůli němuž tam není pro zastavování vlaků dostatek místa. A problém by to byl i z toho pohledu, že by cestující nemohli vcházet či vycházet přímo z metra ve stanici Náměstí Republiky," poznamenal šéf Masaryk Station Development.