"Koalice odborů v dopravě na protest proti nespravedlivým zákeřným reformám vyhlašuje stávku v dopravě v pondělí 13. června 2011. Vyzýváme veřejnost k co nejširšímu pochopení a podpoře. Zabraňme společně devastaci života občanů České republiky," vyzval prezident Federace strojvůdců ČR Jindřich Hlas.
Co vše nepojedeStávka bude rozsahem - tím, kolik druhů dopravních prostředků se zastaví - v Česku ojedinělá.
|
Odborářům vadí vládní reformy - zvláště pak důchodová. Jednak se obávají snadnějšího vyhazovu z práce v šedesáti letech, kdy už není snadné sehnat zaměstnání, za druhé pak toho, že někteří budou nuceni řídit tramvaje či metro do sedmdesáti let (více o důvodech stávky čtěte zde).
Podle Bohumíra Dufka z Asociace samostatných odborů stávku podpoří horníci, kteří pomohou zablokovat ulice Prahy.
Nemusí to být jen na den, pohrozili odboráři
Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík připojil detaily. "V celé republice budou stát vlaky, nepředpokládáme stávku v letecké dopravě. O ukončení stávky rozhodneme a včas to oznámíme," řekl.
"Vyzýváme vládu, aby vzala rozum do hrsti. Jinak se může stát, že ta stávka bude mít úplně jiné rozměry. A to bych já nerad," pohrozil předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Jaroslav Zavadil. ČMKOS podpoří pondělní akci vyhlášením stávkové pohotovosti.
"Budeme možná osočováni, že si z vás děláme rukojmí, ale bude to stávka i za vás, kteří se obáváte, jaký osud vám vládní návrhy zákonů připraví," tvrdí odboráři v letáku, který už v pátek ráno rozdávali ve vlacích.
Na cestu na letiště mějte víc času
Stávka zasáhne i spojení mezi Prahou a mezinárodním letištěm v Ruzyni.
Letiště zajistí autobusovou dopravu do Dejvic (linka 119) a na Zličín (linka 100). K dopravě z letiště budou autobusy přistaveny na výstupní stanici linky 119 před Parkingem C.
"První autobus vyjede z Dejvické a Zličína ve 3:20 ráno. Do autobusu mohou nastoupit cestující s platnou vytištěnou letenkou na odlet v tento den nebo zaměstnanci letiště," uvedl zástupce letiště Stanislav Zeman.
Metro a dráhy: výpadek pro dva miliony pasažérů denně
Pro Prahu je klíčová informace o výpadku metra. To zajišťuje 43 % přepravní kapacity v hlavním městě, podle dat z roku 2009 denně jeho služeb využije průměrně 1,6 milionu pasažérů (kdo jede do práce a z práce, se počítá za dva).
Počet pasažérů, které denně přepraví metro, je zhruba třikrát vyšší než počet lidí, kteří jezdí vlakem - ten v roce 2009 denně využilo v průměru 446 tisíc lidí.
"Bude to velká zátěž pro Prahu, mezi osmou ranní a půl šestou odpoledne očekáváme kolaps. Velkou komplikací budou případné blokády na hlavních tazích. Bylo by dobré, kdyby policie byla připravena na krizový scénář," řekl iDNES.cz dopravní expert Petr Moos z ČVUT.
Odpoledne ale ředitel pražského Dopravního podniku Martin Dvořák uvedl, že se jeho lidé pokusí zprovoznit metro alespoň v omezeném provozu s nedělními intervaly mezi vlaky.
Naše podpora bude jen symbolická, zní z krajů. Nečas stávkujícím neustoupí
Odboráři před svou centrálou na pražském náměstí Winstona Churchilla také ohlásili, že se ke stávce už připojilo i Ústí nad Labem. Jejich kolegové z tohoto krajského města to ale vyvrátili. Na mimořádném zasedání se dohodli, že autobusy a trolejbusy ve městě nezastaví.
"Rozhodli jsme se, že stávku podpoříme jen symbolicky, nějakým označením. Dopravu nezastavíme," řekl iDNES.cz šéf tamních odborů Martin Dvořák. Z krajských měst už se proti stávce postavil například podnik ČSAD Plzeň.
Podporujete stávku dopraváků proti vládním reformám?
Premiér Petr Nečas řekl, že odborům neustoupí. "Respektuji právo na vyjádření názoru. Vláda ale nepodlehne nátlaku, který si občany ČR bere jako živý štít a rukojmí. Odstoupení od reforem nepřipadá v úvahu. Jsme připraveni jednat o změnách parametrů reforem. Odbory nepřišly s racionálními argumenty k reformám, jen s totální negací," řekl (souhrn s reakcemi politiků čtěte zde).