Jedno arabské přísloví praví, že nejkrásnější pohled na svět je ze hřbetu koně. Ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák si ho trochu upravil. "Nejkrásnější pohled na Prahu je z paluby dvou nejstarších parníků - Vyšehradu a Vltavy."
Plavby po VltavěPlavba trvající 1,5 hodiny z Rašínova nábřeží do trojské zoo vyjde dospělého na 160 Kč. Rodinná pak na 390 Kč. Hodinová okružní plavba s výkladem je za 190 Kč. Celodenní výlet na Slapy vyjde na 240, do Mělníka na 350 Kč. Využít lze i plavby spojené s jídlem. Třeba plavba s obědem ve formě švédského stolu vyjde na 690 Kč. Více na www.paroplavba.cz a dále na www.praha-parnikem.cz a www.parnik.cz |
Tímto mottem a sobotní zahajovací jízdou parníkem Vyšehrad vstoupila společnost do své 148. plavební sezony.
Letošní rok přinese několik novinek. První je třetí nástupní místo, které nově vznikne na Kampě. Odtud popluje zdarma přípoj k přístavišti Na Františku.
Tři pravidelné říční linky pak zůstávají prakticky beze změn. Dvě dlouhé - na Slapy a do Mělníka - i kratší do trojské zoo.
Bude z parníku památka?
Další novinkou startující v květnu jsou společné programy s Muzeem Karla Zemana, zahrnující dobrodružné plavby elektrolodí Nemo po Čertovce a do okolí Karlova mostu. Podoba jediného českého plavidla poháněného solární energií vychází z typické zemanovské poetiky.
"Letos navíc oslaví náš parník Vyšehrad své 75. výročí. Na vodu byl spuštěn 1. května roku 1938. Proto přesně tři čtvrtě století poté slavnostně vypluje na Slapy. Na palubě bude připravena výstava fotografií a další akce," popisuje Rusňák.
Navíc by mohla být nejstarší loď v Praze právě u této příležitosti prohlášena za technickou památku. Rozhodne o tom komise ministerstva kultury, která bude v tu chvíli na palubě.
Že jde o technický skvost, potvrzuje strojník Pavel Linhart. "Je tady původní parní stroj. Nikdy nepotřeboval generálku. Vyměnily se jen některé části," vysvětluje při plavbě v podpalubí, kdy u rozpáleného stroje pomocí několika "klik" reaguje na zvukové signály z kapitánského můstku. Tím upravuje výkon motoru či směr jízdy.
"Vyšehrad patří k nejrychlejším na Vltavě. Na svůj věk je to švihák, čemuž pomáhá i účinnější kolesový pohon po stranách lodi," tvrdí strojník. Dnes už se uhlím pod kotlem netopí, ale původní parní stroj pohání nafta. "Loď pluje rychlostí asi 16 kilometrů v hodině. Ale umí i 19. Žere 1 200 litrů na sto kilometrů," dodává Linhart.