Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na D1 začíná peklo. Vše o opravě nejdůležitější české dálnice

  19:50
Dálnici D1 čeká šest let kompletní rekonstrukce. A řidiče šestileté martyrium uzavírek, objížděk a čekání v kolonách. Sledujte kompletní zpravodajství o rekonstrukci na iDNES.cz

Na kolony jsou řidiči z D1 zvyklí. Příštích šest let ale budou na nejfrekventovanější české dálnici asi neustále. | foto:  František Vlček, MAFRA

V pondělí 13. května se stroje zakousnou do nejstarší a také nejvytíženější české rychlostní komunikace. Už ve čtvrtek 9. května začnou silničáři s malováním nového vodorovného značení a stahováním dopravy do užších jízdních pruhů. Kompletní zpravodajství z rekonstrukce ZDE.

Nejvytíženější silnice v Česku se bude modernizovat za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně asi 35 000 vozidel.

Jako první začne rekonstrukce na dvou úsecích u Jihlavy a Velké Bíteše. O plánech práce na modernizaci prvních úseků ČTĚTE ZDE

Co a jak se bude rekonstruovat (animace):

Letos se mají opravovat čtyři úseky. Celá obnova dálnice potrvá podle plánů šest let a má stát zhruba 14 miliard korun. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností.

Během oprav dálnice D1 bude držet Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 24hodinovou službu. Posílit se má také počet policistů, kteří na dálnici budou hlídkovat, a na každém opravovaném úseku bude nonstop odtahová služba.

Doprava během oprav D1

Sledujte on-line situaci v opravovaných úsecích D1.

Mapa * uzavírky * provoz * nehody

V úsecích, které se budou opravovat, dojde k omezení rychlosti na 80 kilometrů za hodinu. Řidiči by si měli také pořádně zopakovat pravidla "zipování".

Před vyjetím na D1 zkontrolujete průjezdnost ZDE. Na dálnici pak bude řada mobilních informačních tabulí, které budou uvádět aktuální dopravní situaci.

Dálnice se měla začít opravovat už v březnu, ale s ohledem na delší zimu je harmonogram prací přibližně o dva měsíce posunutý. Ředitelství silnic a dálnic zvažuje i úplné uzavření dálnice kvůli demolici všech mostů na Vysočině najednou. Předběžně o dvanáctihodinové uzavírce uvažují na období letních prázdnin. Více čtěte ZDE

Jak bude rekonstrukce probíhat (animace):

Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla. Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít nízká pevná evropská ocelová svodidla, která mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. Crashtest nového typu svodidla SLEDUJTE ZDE.

Řidiči poprvé projeli po prvním dokončeném úseku dálnice D1 před 42 lety. Tehdy platila neomezená rychlost, chyběla středová svodidla a vodorovné značení mělo žlutou barvu. Dálnice má i své muzeum.

Po D1 se mělo jezdit 160 km/h

Původní projekt, který byl schválen již 4. listopadu 1938, měl propojit hlavní město s Podkarpatskou Rusí.

Se stavbou "silniční magistály"  Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice se začalo 2. května 1939, ale práce zmařila válka.

D1 měla být zapojena do německé dálniční sítě, a proto byl projekt upraven podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily.
 
Omezený stavební ruch panoval na dálnici mezi Prahou a Brnem až do roku 1942, kdy byla stavba zastavena. V té době stojí 77 kilometrů rozestavěné dálnice a víc než 60 mostů.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena.

V roce 1963 tehdejší vláda schválila páteřní síť českých dálnic a počítala i se stavbou D1. Oproti původním plánům z roku 1939 se však trasa i parametry  změnily. Počítalo se například s tím, že dálnice má končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Ještě nyní proto můžeme v okolí vodní nádrže Švihov-Želivka nalézt opuštěné a nepoužívané mosty z třicátých a čtyřicátých let minulého století.

Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. Stavba byla zahájena 8. září 1967, slavnostní otevření prvního úseku o délce 21,3 kilometr se konalo 12. července 1971.
 
Z Prahy až do Brna bylo po dálnici poprvé možné dojet 8. listopadu 1980 po dokončení humpoleckého úseku D1.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...