O středočeské dálnici D3 teď budou rozhodovat soudy. Řidiči si počkají

  10:19
Středočeští radní definitivně rozhodli, že kraj podá kasační stížnost proti rozhodnutí Krajského soudu v Praze. Ten před pár dny zrušil trasu plánované dálnice D3 ve středních Čechách, která má v budoucnu spojit Prahu s jihem Čech. Odpověď na otázku, kdy se D3 začne stavět a kudy povede, je tak zatím v nedohlednu.

Kdy se dálnice D3 začne ve středních Čechách stavět, nikdo netuší. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Středočeský kraj přitom usiluje o naplánovanou trasu přes Dolní Posázaví a Neveklovsko. Součástí této dálnice je i Václavická spojka, která by D3 spojila asi šestikilometrovým přivaděčem s Benešovem.

Krajský soud v Praze zrušil plánované vedení trasy dálnice D3 kvůli stížnosti tří středočeských obcí a jednoho soukromníka. Soud souhlasil s tím, že byly nedostatečně vyhodnoceny nejrůznější vlivy dálnice na takzvaný udržitelný rozvoj území. To je přitom součástí velkého balíku dokumentů, které jsou k povolení stavby nutné. Bez této "drobnosti" stavba začít nemůže.

Dálnice D3

O stavbě D3 se uvažovalo už v roce 1939. Do plánů dálniční sítě se dostala v roce 1987. Celková délka tahu včetně navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a hranicí s Rakouskem je 171 kilometrů. Naposledy byl na konci června otevřen pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí (více čtěte zde). Celkem má zatím dálnice 42 kilometrů v úseku od Nové Hospody do Veselí nad Lužnicí v Jihočeském kraji.
Dálnice D3 je navíc součástí evropské silnice E55, která je 3 305 kilometrů dlouhá a vede ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty.

Ve hře jsou teď tedy dva možné závěry správního soudu. První: pokud zruší na základě kasační stížnosti rozsudek krajského soudu, bude důležitý dokument - Zásady územního rozvoje Středočeského kraje - opět platný. "V tom případě může pokračovat příprava stavby D3 bez výrazného zdržení," uvedl hejtman Středočeského kraje Josef Řihák.

Druhý: když soud kasační stížnost zamítne, musí kraj zmiňované Zásady rozvoje aktualizovat právě novým vyhodnocením vlivů dálnice na okolí. "Tento proces je časově náročný, dá se odhadnout přibližně na dva roky," komentoval situaci Řihák. To by logicky znamenalo posunutí už nyní nejasného termínu zahájení stavby.

Nelze vyloučit ani další soudy

Tím však soudní tahanice skončit nemusí.
"I aktualizovaný dokument by mohly stěžující si obce opět napadnout a záleželo by tak na dalším rozsudku krajského soudu," spekuluje o možném pokračování případu právník Jaroslav Škarda.

Hejtman Řihák má však jasno už nyní. Podle něj jsou všechny dokumenty v naprostém souladu s právními předpisy.

"Rozhodnutí soudu o zrušení koridoru ve prospěch obcí Ješetice, Tisem, Václavice a jedné soukromé osoby není správné. Věřím, že zdravý rozum nedovolí, aby se dlouhodobě plánovaná stavba na úkor většiny zastavila," doufá Řihák.

Kdyby teď stavba pokračovala bez ohledu na výsledek soudu, začaly by se podle vedení Ředitelství silnic a dálnic po dalších administrativních procedurách vykupovat pozemky. "Pak by následovalo vydání stavebního povolení a teprve poté by se začalo stavět," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Nyní však termín zahájení stavby neumí nikdo předpovědět.

Senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert připomněl, že se dálnice ve středních Čechách ještě nezačala stavět, a už spolykala velké peníze.

"Peníze se na ni dávají neustále. Provedl se archeologický a geologický průzkum i průzkum pyrotechnický. Nechybějí vypracované projekty," vyjmenoval Eybert. Jeho slova potvrzuje mluvčí ŘSD Vápeníková: "Geologický průzkum je hotový asi z osmdesáti procent."

Na začátku existovaly tři varianty dálnice

D3 měla ve své historii tři varianty. Na začátku 90. let odborníci vytipovali s ohledem na krajinu pro čtyřproudou silnici celý prostor mezi Vltavou a stávající silnicí I/3. Nakonec byla vybrána takzvaná trasa stabilizovaná, později přejmenovaná na variantu západní.

Další variantou byla Promika. Ta sledovala trasu současné silnice I/3. "Varianta, která měla kopírovat nynější I/3, by byla nesmyslná," tvrdí Eybert. "Kdyby se už nyní zatížená silnice I/3 rozkopala nebo dálnice stavěla za jejího provozu, to by prostě s ohledem na množství aut nešlo. A pokud by tato silnice přeci jen vznikla, zase by se na ni přesunula veškerá doprava," vysvětlil senátor.

Posledním plánem byla trasa Zenkl-Vyhnálek. Ta měla v oblasti Dolního Posázaví vést stejně jako varianta stabilizovaná, ale blíže k silnici I/3. Obě posledně jmenované varianty však pouze navrhovaly možné vedení trasy a neřešily související infrastrukturu a další doprovodné stavby.

Obáváme se hluku, zní z obcí

Novou dálnici si přejí hlavně obce u silnice I/3, které jsou zavaleny dopravou. Stejného stavu se naopak obávají starostové, kteří uspěli s žalobou u krajského soudu. "Obáváme se hluku a znečištění vody," přiblížil starosta Ješetic Josef Vacek.

Starosta Bystřice Daniel Štěpánek je zastáncem nové dálnice. Jeho obcí projíždí po silnici I/3 stovky aut denně. "Zažili jsme řadu nehod. Těšili jsme se na větší bezpečnost a lepší spojení s Prahou. Každý pátek a pondělí se přes silnici nedá přejít. V pondělí si cestu do hlavního města neplánuji už dlouho. A zelenou vlnu už ani neposlouchám. Přesně vím, co tam budou říkat," řekl Štěpánek.

Videovizualizace středočeské části dálnice D3

3. února 2012

Autor:
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci

2. května 2024  10:32

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...

Příběh Prahy nejen pro generaci Z. U Karlova mostu vzniklo interaktivní muzeum

2. května 2024  10:26

Žádné klasické muzeum plné exponátů, kde vládne hrobové ticho, právě naopak. Nově otevřená budova...

Podruhé a lépe? Ne. Vyhlášku zakazující vjezd do centra Prahy opět provází zmatek

2. května 2024

Premium Znovu a lépe? Nikoliv. Znovu a stejně. Praha 1 poslední dubnový den poslala do připomínkového...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...