Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Za jedenáct let auto v Praze potřebovat nebudete, sní iniciativa

  11:09
V roce 2025 nebudete v Praze potřebovat vlastní auto. Proč? Protože veřejná doprava bude naprosto dokonalá. Tak vidí budoucnost metropole iniciativa AutoMat. Podle ní je scénář popsaný v textu realizovatelný. Zásadní tezí je, že Praha může snížit podíl individuální automobilové dopravy ze 33 na 25 procent.

Vizualizace možné podoby rekonstrukce Malostranského náměstí. | foto: AutoMat

MF DNES tuto vizi a existující plány města spojila a sestavila obraz ideální budoucnosti hlavního města:

Píše se rok 2025 a jezdit po Praze vlastním autem už není "cool".

Kdo by taky chtěl platit za benzin, povinné ručení a parkovací místo ve vlastní ulici jen proto, aby se dopravil z bodu A do bodu B. Metrem se člověk dostane klidně až do Písnice. A kam metro nevede, tam jezdí tramvaje - třeba do Suchdola.

Pravda, občas to bez auta prostě nejde, ale proč ho hned kupovat, když stačí vyjít z domu do ulice a nějaké si jednoduše půjčit.

Od té doby, co v Praze funguje carsharing, to není žádný problém. Městská auta jsou levná a stojí skoro na každém rohu.

Navíc s nimi člověk zaparkuje i na místech, do kterých by s vlastním autem nesměl. Kdo by před deseti lety řekl, že v Praze budou jezdit veřejná auta a průměrně se o jedno takové bude dělit osm lidí?

Aut v Praze zkrátka ubylo. Naopak více lidí teď jezdí na kole. Aby ne, když se dají bicykly podobně jako auta půjčit. V ulicích už je veřejných kol přes tisíc a nejspíš jich ještě přibude.

Co pro dopravu udělat

Vize pro Prahu 2025, kterou představila iniciativa AutoMat, vychází z několika tezí. Zde jsou některé z nich: 

  • Dopravní a územní plánování je třeba propojit. Sníží se nároky na dopravu v konkrétních místech.
  • Je třeba snížit podíl individuální automobilové dopravy.
  • Veřejná doprava by měla být i nadále konkurenceschopná.
  • Stavby pro autodopravu budou sloužit v první řadě ke zlepšení životního prostředí, nikoliv ke zvýšení kapacity.
  • Město se pustí do zkvalitnění veřejného prostoru. Ulice by neměly být uzpůsobené pouze automobilové dopravě.

Cyklistika je navíc mnohem bezpečnější. Přibývá totiž čtvrtí, ve kterých smějí řidiči jezdit nejvýše třicítkou. Nemluvě o desítkách kilometrů nových cyklopruhů. Díky nim lze dokonce některé jednosměrky projet i v protisměru.

Autobusy staví jen tam, kde čekají lidé. Šetří tím čas

MHD už není to, co dřív. Ale v dobrém slova smyslu. Všechny autobusové zastávky jsou sice na znamení, a když chce cestující vystoupit, musí pokaždé zmáčknout tlačítko, ale zase jsou autobusy v cíli mnohem rychleji.

Z jízdních řádů nezmizely pouze značky pro zastávky na znamení, které tak už byly k ničemu, ale také označení nízkopodlažních spojů. Důvod? Bezbariérové jsou přece všechny linky.

A nejen to. Od roku 2025 jsou ve všech stanicích metra výtahy nebo plošiny, které pomáhají zdolat schody. Město také upravilo tramvajové a autobusové zastávky, které dělaly problém lidem na vozíku nebo rodičům s kočárkem.

Ulice zaslouží pozornost

  • Pražské ulice by podle vize AutoMatu měly být místem nejen pro řidiče aut, ale také pro chodce a cyklisty.
  • Myslet by se mělo více na celkovou podobu ulic. Ty si zaslouží také větší množství laviček, pítek a dalších doplňků.
  • Proměnu by podle iniciativy potřebovaly především hlavní pražské třídy, jako je třeba Vinohradská.

Kde jsou ty doby, kdy při jízdě metrem neměl nikdo u ucha telefon?

Od chvíle, kdy Dopravní podnik i v tunelech zavedl signál, někteří lidé za jízdy hulákají do svých mobilů. Ti slušnější tiše píší zprávy a maily.

V tramvajích ForCity, kterých už po městě jezdí celkem 250, surfuje po internetu skoro každý. Vozy totiž nabízejí bezplatné připojení. A v létě je v nich díky klimatizaci chládek.

V Praze se lépe dýchá

Za posledních deset let se v centru výrazně zlepšilo ovzduší, a to i na takových místech, jako je Legerova ulice. Hodně k tomu pomohly nízkoemisní zóny - omezily vjezd starých aut do širšího centra.

Proměnou také prošla samotná Severojižní magistrála. I na ní už mají cyklisté svůj vlastní pruh a automobilová doprava není tak divoká, jako tomu bylo v minulosti, ještě v roce 2014. Pamatujete?

Vize a plány: zvláštní shoda

AutoMat

Kam směrovat Prahu? Diskutujme
Iniciativa představila svou vlastní vizi rozvoje Prahy v příštích deseti letech. Zaměřuje se na oblast dopravy a veřejného prostoru.

Lidé z AutoMatu tak chtějí odstartovat diskusi, jakým směrem by se měla Praha dál vyvíjet. Chtějí, aby se do ní zapojili také pražští politici a zaujali postoj k dalšímu rozvoji města. Mimo to kritizují dosavadní postup, kdy město investovalo a plánovalo často bez jednotného konceptu.

Institut pro územní plán

Představí vizi až do roku 2040
Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) práci AutoMatu ocenil a nyní se ji chystá prostudovat. Přislíbil také, že bude na dokument v brzké době reagovat. IPR v současné době plánuje aktualizaci Strategického plánu hlavního města, kterou představí na přelomu srpna a září.

Plán bude obsahovat podobnou vizi, která se zaměří mimo jiné i na dopravu. Plán bude rozdělen do tří částí podle let 2020, 2030 a 2040.

Magistrát

Ano, aut by mělo být méně
Také hlavní město chce snižovat podíl individuální automobilové dopravy (IAD). Náměstek primátora pro dopravu Jiří Nouza však připomíná, že Praha je na tom s jejím podílem 33 procent oproti jiným evropským městům poměrně dobře.

I podle něj je však nutné přijít s konkrétní koncepcí, jak ji případně v metropoli snižovat. Až ve chvíli, kdy bude mít město plán, podle něj bude možné hovořit o tom, o kolik.

Dopravní podnik

Do roku 2025 bez bariér
Také Dopravní podnik má svoji vizi. Chce, aby byla do roku 2025 MHD zcela bezbariérová. A to jak na povrchu, tak pod zemí. V brzké době proto podnik plánuje vybudovat výtahy do stanic Můstek, Anděl a I. P. Pavlova. Navyšovat bude počet nízkopodlažních linek.

Jak si představujete pražskou dopravu v roce 2025 vy?
Pište na adam.vachal@mfdnes.cz

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Historický kolotoč na Letné se opět roztočil, v provozu bude do konce září

3. května 2024  15:21

Národní technické muzeum zahájilo další sezonu provozu přes 130 let starého Letenského kolotoče. Na...

Vykolejené vagony u Klínce odklidí dopravce. Policie vyšetřuje ohrožení z nedbalosti

3. května 2024  11:11,  aktualizováno  15:17

Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...

Chybějí pediatři, vlastní ordinace je problém. Část vakcín platí ze svého

3. května 2024

Premium Čím více mají registrovaných dětí, tím více očkují a tím větší rezervu vakcín musí mít. Pro...

Novým trenérem volejbalových šampionů z Českých Budějovic je Šmejkal

3. května 2024  11:46

Novým trenérem volejbalových šampionů z Českých Budějovic je Zdeněk Šmejkal. Dvaašedesátiletý...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...