Praha chtěla na podzim rozjet sdílení bicyklů. Nestihne to

  19:30
Veřejné sdílení kol pod hlavičkou metropole, které mělo odstartovat nejpozději na podzim letošního roku, se neuskuteční. Konečné rozhodnutí o bikesharingu totiž nejspíš padne až po komunálních volbách, projekt by se tak mohl rozjet nejdříve v létě příštího roku.

Růžová kola si od dubna mohou půjčit Pražané v rámci projektu Rekola. | foto: Rekola

Na podzim chtělo město rozmístit do ulic první stojany s veřejnými koly. Za pár korun by si mohl bicykl kdokoliv půjčit a dojet s ním, kam potřebuje. A nyní není jasné, zda se Pražané takzvaného bikesharingu vůbec někdy dočkají.

„Představa, že půjde vše rychle, byla naivní. Konečné rozhodnutí o bikesharingu nejspíš padne až po podzimních volbách. Pokud vše půjde podle plánu, všechna kola by měla být uživatelům k dispozici počátkem léta 2015,“ říká předsedkyně komise Rady hlavního města pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová.

Bikesharingu stojí v cestě hned několik překážek. První jsou již zmíněné volby. Pokud totiž TOP 09 půjde na politickou střídačku, může tím celý projekt usnout.

Také městské části, na jejichž území by se stojany s koly měly nacházet, ještě můžou s plány města pořádně zatočit. Zatímco Praha 3 již vyjádřila svou podporu, radnice Prahy 1, se kterou nyní magistrát jedná, má k návrhu výhrady.

„K bikesharingu se stavíme veskrze pozitivně, ale město musí zohlednit specifika historického jádra,“ říká starosta první městské části Oldřich Lomecký.

Podle něj již historické centrum města větší množství kol nepojme, a proto by na tomto území neměl bikesharing fungovat. Jednání však dál pokračují.

Výhodná nabídka s podmínkou

Rozjezd veřejného půjčování kol by podle studie, kterou si magistrát nechal zpracovat, stál zhruba 40 až 50 milionů korun. Dalších 10 milionů ročně by spolkl provoz celého systému. Město však nyní dostalo zajímavou nabídku.

„Provozovatel městského mobiliáře nám nabídl, že celý projekt na vlastní náklady uskuteční, ovšem za cenu prodloužení stávající smlouvy na správu mobiliáře,“ popisuje primátor Tomáš Hudeček.

Město by tak nemuselo nakupovat tisíc kol, vytvářet pro ně zhruba 150 stanovišť a ani se o systém jakkoliv starat. A muselo by na oplátku odpískat hned dvě veřejné soutěže. Jednu na provozovatele bikesharingu a druhou na správu mobiliáře. Obě zakázky by připadly společnosti JCDecaux.

Sdílení kol v Evropě

Vídeň
Počet kol: 1 400
Počet stanovišť: 115
Provozuje: Citybike (JCDecaux)

Paříž
Počet kol: 20 600
Počet stanic: 1 450
Provozuje: Vélib’ (JCDecaux)

Dublin
Počet kol: 550
Počet stanic: 44
Provozuje: dublinbikes (JCDecaux)

Londýn
Počet kol: 6 000
Počet stanic: 400
Provozuje: BiXi

Praha
plán na rok 2015:
Počet kol: 1 000
Počet stanic: 150

Ta už na podobném principu funguje v některých evropských městech. Příkladem je Paříž, kde město výměnou za provoz systému dalo do správy asi 1 600 billboardů. Jenže přidělení zakázky bez veřejné soutěže je riskantní.

Deset nynějších i bývalých radních včetně současného primátora je za takový postup v případu Opencard navrženo na obžalobu. „Všichni jsou dnes proto obezřetní. Dá se čekat, že by se takové rozhodnutí setkalo s kritikou,“ říká Hášová.

Pokud vše půjde podle přestav současného vedení a ani po volbách se situace nezmění, pak na podzim magistrát vypíše veřejnou soutěž, případně se rozhodne, jestli kývne na nabídku JCDecaux.

Mezitím bude pokračovat jednání s radnicemi městských částí.

„Bylo by účelné a praktické, aby si polohu výpůjčních stanic kol každá městská část určila sama, tato stanoviště se v průběhu provozu budou moci flexibilně přemisťovat podle potřeby,“ vysvětluje Hášová.

Zatímco původně město počítalo s rovnoměrným rozmístěním stojanů kol, které by od sebe byly vzdáleny vždy zhruba 300 metrů, nyní si magistrát hraje s myšlenkou, že by se veřejná kola nacházela především v blízkosti stanic metra. „Systém by tak byl více určen pro obyvatele města a ne pro turisty,“ vysvětluje Hašová s tím, že jde zatím pouze o návrh.

Podle studie, kterou si město nechalo zpracovat od České spořitelny, by půjčení kola mohlo stát o něco méně než lístek na MHD. První půlhodina jízdy by však mohla být zdarma. Podobně to chodí v řadě evropských měst, která již bikesharing zavedla.

Zatímco město s projektem bikesharingu stále otálí, sdružení Rekola mezitím v Praze zahájilo vlastní projekt bikesharingu. Do ulic umístilo desítky růžových kol.

Autor:

U Votic se srazila tři auta, ženu transportoval vrtulník

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Furch skončil z osobních důvodů v Brně, na tři roky se upsal Boleslavi

1. května 2024  11:50,  aktualizováno 

Hokejisty Mladé Boleslavi posílil brankář Dominik Furch, jenž odchytal poslední dvě sezony v dresu...

Štíhlá jako laň, silná jako býk. Místo olympiády Matoušková kraluje horalkám

1. května 2024  17:30

Se svojí štíhlou postavou se mezi lamželezy vymyká. A přece je laň Veronika Matoušková nejsilnější...

U kladenských hokejistů skončil trenér Vejvoda, odchází sedm hráčů

1. května 2024  11:40,  aktualizováno  12:11

U hokejistů Kladna skončil po dvou letech trenér Otakar Vejvoda mladší, jenž s Rytíři absolvoval...

Důstojnou mzdu nemá víc než polovina Pražanů, hlavně kvůli dražšímu bydlení

1. května 2024  11:18

Aleš pracuje na recepci a zároveň si v kombinované formě dodělává vysokou školu. Kvůli tomu nemá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...