Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Železnice v Praze projde výraznou proměnou, vlaky budou jezdit častěji

  10:09
Patnáct minut místo současných třiceti. Tak často by v horizontu sedmi let mohly jezdit vlaky po území hlavního města a jeho okolí. Organizace Ropid totiž připravuje rozsáhlé změny, na jejichž konci by vlaky měly jezdit ve stejných intervalech jako dnes autobusy a tramvaje.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Yan Renelt, MF DNES

Už žádné zdlouhavé čekání na „osobák“, který nakonec na nástupiště dorazí s několikaminutovým zpožděním. Vlaky by měly do budoucna v rámci pražské MHD hrát stejnou roli jako autobusy, tramvaje a metro.

Aby se tak ale skutečně stalo, musí nejdříve železnice na území metropole projít výraznou proměnou. „Připravujeme posílení vlakové dopravy v Praze a okolí. V první řadě je nyní třeba modernizovat klíčové tratě,“ říká mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Pokud vše půjde podle plánu, zhruba do pěti až sedmi let by podle něj většina osobních vlaků na linkách S mohla jezdit na svých tratích v intervalu patnácti minut, tedy dvakrát častěji než dnes.

„Na těch nejvytíženějších trasách, jako například z Prahy do Černošic, Úval, Říčan a na Letiště Václava Havla, by vlaky jezdily každých deset minut,“ dodává Drápal.

Jenže plánu udělat z železnice atraktivní způsob veřejné dopravy nejen pro ty, kteří jezdí do centra z okrajových částí Prahy či ze Středočeského kraje, stojí v cestě několik překážek. Aby totiž mohly vlaky jezdit častěji, musí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozšířit na některých trasách počet kolejí.

To je případ tratě ze Smíchova na hlavní nádraží, na které chce SŽDC zhruba za tři roky začít se stavbou třetí koleje. „Bude to poměrně komplikované kvůli železničnímu mostu přes Vltavu, který vede ze Smíchova na Výtoň. Čeká nás složité jednání s památkáři, jak po něm vést další kolej,“ vysvětluje Drápal.

Připomíná také, že bez stavby další koleje nemůže vzniknout ani rychlodráha na Kladno. Právě za zachování jednokolejné trasy přitom bojuje řada obyvatel Prahy 6.

Vlakem z okraje na okraj

Kromě modernizace stávajících tratí plánuje Ropid spolu se SŽDC ještě několik novinek. Jednou by mohly již brzy být takzvané tangenciální linky. Jednalo by se o vlaky jezdící nikoliv z centra města, ale z jednoho okraje Prahy na druhý. Jedna taková by například mohla vést z Radotína do Vysočan. „Zde však hodně záleží na dotacích od Evropské unie,“ vysvětluje Drápal.

Kvůli plánu Ropidu navyšovat počet spojů na železnici je také potřeba nakoupit nové vlaky. Na kolejích by se tak kromě současných dvoupatrových souprav City Elefant mohly do pár let objevit také jednopodlažní vlaky typu RegioPanter. „V podstatě se jedná o moderní nástupce starých pantografů přezdívaných žabotlamy,“ dodává Drápal.

Přibývat bude také železničních zastávek kvůli tomu, že ty stávající jsou příliš daleko od sebe, a podle Ropidu je třeba tuto vzdálenost zkrátit. I proto letos vznikne jedna nová zastávka v Běchovicích a další v Hlubočepech.

Organizátor MHD má na stole i projekt podzemní železnice pod Prahou. Na ten by však podle odhadů přišla řeč až za několik desítek let, v případě, že by metro již nezvládalo nápor cestujících.

Proměna pražských tratí

  • Běchovice–Úvaly
    Proměna trati již začala. Po dokončení budou vlaky jezdit v intervalu 15 minut. Na trase vznikne ještě letos zastávka Běchovice Střed.
  • Hostivař–hlavní nádraží
    Na nové trati vlaky pojedou v intervalu 10 minut. Na trase vzniknou do roku 2018 zastávky Eden a Zahradní Město.
  • Smíchov–Beroun
    Práce odstartují v roce 2016 a potrvají zhruba tři roky. Do zastávky Černošice-Mokropsy budou jezdit vlaky v intervalu 10 minut. Na trase vznikne zastávka Sídliště Radotín.
  • Smíchov–hlavní nádraží
    Modernizace začne v roce 2018. Součástí bude vytvoření zastávky Praha-Výtoň a oprava smíchovského nádraží. Hotovo bude nejdříve v roce 2021.
  • Vysočany–Lysá nad Labem
    Oprava trati začne v roce 2017 a skončí za čtyři roky. Na trase vznikne zastávka Rajská zahrada. Vlaky pojedou v intervalu 15 minut.
  • Masarykovo nádraží–Kladno
    Práce začnou příští rok rekonstrukcí Negrelliho viaduktu. Na trati vzniknou zastávky Vltavská, Výstaviště, Liboc, Dlouhá Míle a Letiště Václava Havla. Vlaky pojedou v intervalu 10 minut. Kdy, není jasné.
Autor:

Tři koleje, lávky pro pěší i cyklisty. Takhle má vypadat most na Výtoni

  • Nejčtenější

Přes sto tisíc na účet. Na rekordní výplaty ve Škodě se těšili i obchodníci

13. května 2024

Nezvykle plná parkoviště u nákupních center po celý slunečný víkend, personální posily v obchodech...

Divácký rekord? Pro Česko není velkou výzvou, spíš by MS mělo hostit častěji

20. května 2024  6:29

Asi žádné jiné číslo se při fanouškovských náletech na hokejovém mistrovství světa neřeší víc. 741...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Strážníci nepomohli oběšenci, po rozsudku u městské policie končí

16. května 2024  18:17

Městský soud v Praze potvrdil ve čtvrtek peněžité tresty dvěma pražským strážníkům, kteří loni v...

Sparta - Ostrava 2:1, dva body od titulu, oba góly vítězů dal Birmančevič

14. května 2024  18:37,  aktualizováno  20:51

Sparťanští fotbalisté jsou dva body od obhajoby titulu. Ve třetím kole nadstavby vydřeli vítězství...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tragické úmrtí na ministerstvu. Zaměstnanec podle policie spáchal sebevraždu

15. května 2024  10:41,  aktualizováno 

V budově ministerstva průmyslu a obchodu bylo ve středu nalezeno tělo mrtvého muže. Mluvčí pražské...

Kroupy, hromy, blesky. A nad Příbramí se zatáhlo: Neuvěřitelné, že hrozí pád

20. května 2024  17:57

Nad Kotlinou se přehnala bouřka, nad fotbalovým Varnsdorfem se naopak rozjasnilo. Ani kroupy, ani...

Další části Fantovy budovy se vrátí původní šarm, úpravy čekají i vládní salonek

20. května 2024  16:51

Správa železnic (SŽ) na konci roku zahájí druhou část rekonstrukce interiéru Fantovy budovy na...

Vlak na Benešovsku usmrtil člověka v kolejišti, provoz na koridoru stál

20. května 2024  13:40,  aktualizováno  16:26

V Mrači na Benešovsku srazil vlak člověka, který se pohyboval v kolejišti. Utrpěl zranění, kterým...

Fandění na Staroměstském náměstí? Když hokejisté postoupí, budou obrazovky

20. května 2024  14:55

Pražský magistrát chce na Staroměstském náměstí o víkendu umístit velkoplošné obrazovky s přenosem...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...