metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 20 °C

Neděle 5. května 2024. Svátek má Klaudie

Další 4 fotografie v galerii
Vizualizace stanice plánované rychlodráhy | foto: Praha-kladno.cz

Praha 6 chce železnici na letiště v tunelu

  18:55
Vedení Prahy 6 bude žádat, aby trať z Masarykova nádraží na letiště vedla v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem v tunelu. Původní projekt s plně zahloubenou variantou nepočítá. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by taková stavba byla o 3,3 miliardy korun dražší.

Aktuálně se předpokládané náklady pohybují mezi 18 a 22 miliardami korun. Podle ministerstva dopravy je potřeba brát ohled právě na ekonomickou stránku věci.

„S ohledem na historii projektu, na znalost místních poměrů a stav přípravy považujeme za nejvhodnější plně podpovrchovou variantu,“ uvedla místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ).

Zastupitelé zároveň žádají, aby SŽDC začala prioritně stavět úsek mezi Veleslavínem, letištěm a Kladnem. „Navíc chceme architektonickou soutěž na vzhled zastávek a pracovní skupinu Prahy a Středočeského kraje, která by řešila systém záchytných parkovišť,“ doplnila.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nedávno uvedl, že přes Dejvice by mohla vést částečně zahloubená trať.

Správa železnic nepočítá s podpovrchovou tratí

Aktuální projekt počítá se zahloubením v úseku přes Stromovku. Pod povrchem by měly být i stanice Dejvice a Veleslavín. „SŽDC v současné době nepreferuje plně podpovrchové vedení trati, zejména z důvodu nízké ekonomické efektivity,“ uvedl nedávno mluvčí společnosti Jakub Ptačinský.

„Podpovrchová varianta v porovnání s variantou částečně povrchovou nepředstavuje termínový posun pro zahájení stavby, a to ani negativní ani pozitivní,“ doplnil.

SŽDC prý dokončuje studii proveditelnosti, kterou bude následně schvalovat ministerstvo dopravy. Podle dřívějších informací by se tak mělo stát na podzim. Stavba by měla být hotová do konce roku 2023, kdy se uzavírá program Doprava 2.

Jde hlavně o peníze

„Při přípravě projektu se budeme snažit vyjít Praze 6 vstříc, musíme ale brát v úvahu náklady, které si tato varianta vyžádá,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Konkrétní podobou spojení se bude ještě zabývat centrální komise ministerstva dopravy, která definitivní podobu spojení vybere.

Důležité je, aby vyšla studie ekonomické efektivity. Pokud by se totiž náklady na stavbu v požadovaném čase nevrátily, ČR by mohla přijít o dotace z EU, které jsou pro stavbu spojení klíčové, dodal mluvčí.

Komentáře

Hlavní zprávy

Před 38 lety jela vlakem do Sovětského svazu. Z Černobylu unikal zhoubný mrak

vydáno 4. května 2024  15:29

Čtenáři deníku Metro jsou skvělí. Na naši výzvu, aby přispěli svými vzpomínkami na dny, kdy explodoval Černobyl, nám přišly desítky silných, sugestivních...  celý článek

Zvíře, hrdina, zabiják. Belmondo i Pitt. Filmoví kaskadéři vypadají všelijak

vydáno 4. května 2024  8:49

Režisér David Leitch natočil poctu kaskadérskému řemeslu a všem, kteří se mu věnují. Není první ani poslední, kdo se podíval do zákulisí nebezpečné...  celý článek

Válka se nikdy nemění. Seriálový hit jménem Fallout navždy zvedl laťku herním adaptacím

Strážce streamu
vydáno 3. května 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Proč byste měli i jako pařením her nepolíbení jedinci věnovat pozornost televizní adaptaci jednoho z nejvýznamnějších značek videoherního průmyslu? Tuhle...  celý článek

Zálivky do korporátů jsou zbytečně plné chemie, říká omáčkář z Moravy

vydáno 3. května 2024  9:21

Fermentace je tradiční metoda, která v současnosti slaví svůj comeback. Delší trvanlivost je jen jednou z mnoha výhod.  celý článek