Žižkovské nádraží se vyrovnalo Curychu, brzy ho však nahradí kanceláře

  10:03
Unikátní funkcionalistický komplex Nákladového nádraží Žižkov, které před osmdesáti lety nemělo v Československu konkurenci, nahradí komplex kanceláří, bytů a obchodů. O areál mají enormní zájem developeři.
Nákladové nádraží Žižkov, stav 30. srpna 2012

Nákladové nádraží Žižkov, stav 30. srpna 2012 | foto: - Radek CihlaMF DNES

Premiérový vlak na žižkovské nákladové nádraží přisupěl kolejovou spojkou od Malešic v neděli 1. března 1936 ráno. Naplnil se tak mnohaletý sen dopravních expertů.

„Velkokapacitní nádraží sloužilo rychlé překládce zboží, zejména potravin, na nákladní automobily. Zároveň umožnilo jeho krátkodobé skladování ve strojních chladnicích. V tom spočívá ojedinělost jeho provozního řešení,“ konstatuje publicista Rostislav Švácha.

Na nutnost vybudování podobného komplexu upozorňovali dopravní inženýři již od dob Velké války. Pražský železniční uzel byl totiž citelně přetížen.

„Jest mu třeba odlehčiti odklonem nákladních vlaků,“ navrhoval řešení odborník na drážní dopravu Josef Kubler již v roce 1920. Jeho projekt kolejového obchvatu metropole řešil tehdejší ministr železnic Jiří Stříbrný i Pražská nádražní komise.

Žižkov se vyrovnal Curychu

Podle představ renomovaných drážních inženýrů mělo odvést tranzitní uhelné vlaky z pražské aglomerace několik novostaveb. Například nový železniční most přes Vltavu, ale třeba také spojka vedoucí z hlavní tratě od Českého Brodu na Mochov.

O sedm let později však díky Miroslavu Chalupeckému spatřil světlo světa „Dispoziční plán budoucích železničních úprav v Praze“. Ten zahrnul i provozní schéma nádražního nákladového komplexu a projekt jeho tratí. Pro nový, třicetihektarový areál bylo vybráno tehdy ještě relativně odlehlé místo mezi Červeným dvorem a Židovskými pecemi na okraji Žižkova.

Regulační komise schválila projekt obratem. Do konce roku 1927 se na trase projektované kolejové spojky na nové nádraží objevily první čety dělníků.

Slavná éra žižkovského nádraží

1927 - odstartovala stavba výhybny, o tři roky později se rozběhla stavba ramp a skladů

1936 - 1. března začalo nádraží fungovat v ostrém provozu. Slavnostní představení veřejnosti se odehrálo o půl roku dříve

60. léta - postupně se na nákladovém nádraží snižuje provoz, a to kvůli novému dopravnímu terminálu ve Strašnicích a nákladní automobilové dopravě

konec 2015 - nádraží opustila poslední vlaková souprava

„Stavba byla zahájena vybudováním výhybny Malešice na železniční spojce vedoucí z libeňského horního nádraží do Vršovic,“ uvádí architekt Arnošt Katz.

Na začátku 30. let vznikl na rýsovacích prknech Karla Caivase a Vladimíra Weisse velkolepý funkcionalistický projekt staničních budov. Svými parametry nemělo nákladové nádraží v tehdejším Československu konkurenta. Nejbližší obdobnou stavbu šlo nalézt zřejmě až ve švýcarském Curychu. Projekt počítal s budovou ve tvaru U. Dvě dlouhá křídla skladišť podle plánu uzavírala správní budova s kancelářemi a byty. Její fasádu pokrýval módní kabřinec, režný, glazovaný obklad z cihlářského jílu.

Koncepce provozu nákladového nádraží řešila potřeby a nároky státních drah (ČSD) a zároveň provoz skladišť patřících soukromým firmám. Oba úseky fungovaly nezávisle na sobě. Manipulaci se zbožím ulehčovaly výtahy. Ty navazovaly na tunely v suterénu, jejichž síť propojovala skladištní budovy.

Nevídanou novinku představovala také etážová skladiště po obou stranách kolejišť. Ovoce a zelenina, jež nebylo možné rychle vyexpedovat, našly útočiště ve strojních chladnicích. Odtud putovaly do celé Prahy i přilehlých obcí. Nádraží svými parametry podle autorů počítalo i s bytovou výstavbou v areálu v někdejších Židovských pecí.

Nejistá budoucnost

Honorace, v podobě ministra železnic Rudolfa Bechyně, primátora Karla Baxy a stovek návštěvníků, si nový areál prohlédla poprvé v neděli 27. října 1935.

Výraznou proměnou prošlo v té době také okolí nákladového nádraží. V oblasti někdejšího Červeného dvora a Židovských pecí vyrostly první bloky domů okolo nové ulice pojmenované Mladoňovicova, dnes Jana Želivského. A záhy sem dorazila i linka 7 Elektrických drah.

Objekt stál okolo sta milionů korun. Například postavení a vyzbrojení jedné divize tehdejší armády podle generála Karla Husárka vyšlo na 150 milionů korun.

Sláva areálu začala upadat od poloviny 60. let. Poslední vagony odvezl vlak z nákladového nádraží na konci loňského roku. Poté zde drážní provoz skončil.

O areál mají enormní zájem developeři. Podle nedávného rozhodnutí radnice Prahy 3 o další podobě komplexu rozhodne architektonickourbanistická soutěž. Radnice bude při její přípravě spolupracovat s pražským Institutem plánování a rozvoje (IPR). „Věřím, že povede k tomu, že se vybere optimální řešení,“ uvedla starostka Prahy 3 Vladislava Hujová.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

V pražské Bubenči hořel byt. Záchranáři ošetřili devět lidí, dva zraněné odvezli

27. dubna 2024  21:05,  aktualizováno  21:15

V ulici Šmeralova v pražské Bubenči v sobotu večer hořelo. Oheň zasáhl dvě místnosti bytu ve třetím...

Pět gólů v derby. Fotbalistky Slavie porazily Spartu, v Edenu padl rekord

27. dubna 2024  18:27

Slávistické fotbalistky jsou na dosah třetího mistrovského titulu v řadě. V derby porazily Spartu...

Divácký ligový rekord! Na ženské derby přišlo do Edenu přes šest tisíc lidí

27. dubna 2024  16:39

Česká nejvyšší ženská soutěž hlásí nový rekord: 6 216. Tolik lidí zavítalo v sobotu do Edenu na...

Mazali bychom historii, říká o plastice v metru dopravní podnik. Chystá tabulku

27. dubna 2024

Šestnáctiletý student založil petici za odstranění výzdoby ve stanici metra Anděl, která...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...