metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 25 °C

Pondělí 29. dubna 2024. Svátek má Robert

Další 2 fotografie v galerii
Stanice metra Střížkov | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Střížkov patří k nejkrásnějším stanicím metra. Přitom je to ale holubník

  14:37
Sotva stanici metra Střížkov uklidí, už je zase pokrytá trusem. Všechna opatření jsou na holuby krátká. Cestující tak musí denně přeskakovat po celé ploše jejich výkaly.

Střížkov

Stavba začala 24. května 2004, pro cestující byla stanice otevřena 8. května 2008.

  • Střížkov je stanicí hloubenou. Ačkoliv je nástupiště 13 metrů pod povrchem, budova stoupá vysoko nad úroveň terénu.
  • Tvoří ji velká oceloskleněná konstrukce, svým půdorysem připomínající kapku vody či velrybu. Na dvou masivních obloucích, které vedou v ose stanice, je pak celá konstrukce zavěšena.
  • Součástí je také podchod pod Vysočanskou ulicí. Nástupiště jsou boční, pomocí tří mostů umístěných ve dvou úrovních mohou cestující přecházet z jednoho nástupiště na druhé. Celá stanice je bezbariérová, jednotlivé lávky a­ nástupiště jsou propojeny výtahy.
  • Architektonické řešení stanice obsahuje také různé můstky či fontány.

„Celá stanice Střížkov je vlastně překladištěm nemocí a infekcí, které si domů nosíme na botách,“ stěžuje si čtenář deníku Metro Mirek Vitásek.

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla zde s holuby bojují od zahájení provozu v roce 2008. Bez úspěchu. „Holubi tu vždy budou mít navrch,“ krčí rameny Štábl, podle něhož je vzhledem ke spoustě konstrukcí v klenbě stanice fakticky neochranitelná.

Holubům v nezabrání ani bodliny, ani elektronické plašiče, které je měly odpuzovat od prostoru dveří. „Jejich funkčnost je vzhledem k ­výsledku silně diskutabilní. Nenašel se totiž nikdo, kdo by potvrdil jejich účinnost,“ dodává Štábl.

Stanici podle něj souží také další neduhy, které jsou spojeny s jejím designem. „Ve slunečných dnech zde strojvedoucí oslňují odrazy od skleněných ploch,“ komentuje řešení stanice Štábl.

Podle architekta Patrika Kotase, který stanici metra Střížkov navrhl, není na vině samotný projekt, ale jeho špatná správa. „Vždycky mě zamrzí, když má někdo něco na starost a distancuje se při prvním problému,“ kroutí hlavou Kotas.

„Přitom se dopravní podnik se Střížkovem chlubí na každém druhém letáku,“ dodává architekt. Stanice má podle něj mnoho výhod, které by dopravnímu podniku měly ušetřit dostatek financí a umožnit najít kvalitní řešení. „Už jen to, co ušetří za elektřinu, která je zde potřeba jen večer,“ dodává Kotas.

Jediným účinným opatřením se v tomto případě jeví odchyt nebo jiný způsob redukce přemnožené holubí populace. K jeho objednání se však nemá ani dopravní podnik, ani městská část. „Každý majitel pozemku a nemovitosti si musí svou nemovitost hlídat. Eventuálně i odchytávat holuby,“ říká Dagmar Brabcová z odboru pro životní prostředí Prahy 9.

Komentáře

Hlavní zprávy

Co krok, to dopravní značka či tabulka se zákazem. Česko se „výhrůžkami“ jenom hemží

vydáno 29. dubna 2024  11:59

Možná si ještě vybavíte pražskou „aféru“, kdy strážníci vykazovali ze svahů Petřína sáňkující děti. Aby pak udělalo město výjimku, když nechalo drobotinu...  celý článek

Umělá inteligence by se ráda stala psychoterapeutem. Opravdu dokáže pomoci?

vydáno 29. dubna 2024  5:53

Textů o AI jste už určitě četli mnoho. Umělá inteligence se snaží rozvíjet doslova v každém oboru. Jistě už jste slyšeli o AI v soudnictví, v IT...  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek