Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Firmy se ve stamilionovém tendru utkají o reklamní plochy v pražské MHD

  6:00
Éra, kdy lukrativní reklamní prostory Dopravního podniku Praha provozovala hlavně společnost Rencar – vlastněná ze 28 procent právě dopravním podnikem – se nejspíš chýlí ke konci. Chystá se tendr, který by dopravnímu podniku mohl za jeho plochy přinést mnohem víc peněz. Dopravní podnik už také podal na Rencar žalobu, kterou se domáhá vyklizení ploch.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Do plánovaného tendru v hodnotě stamilionů korun až miliardy se určitě přihlásí jednička na českém trhu, společnost Big Board. Očekávat lze i účast její konkurence v podobě JCDecaux, držící v Rencaru 72procentní podíl, a ­společnosti EuroAWK, s­ níž Dopravní podnik Praha (DPP) také vede soud o­ vyklizení reklamních ploch.

Datum soutěže zatím není známo. „Předpokládám, že výběrové řízení bude. Kdy, to zatím nejsme schopni říci,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Reklamní dění v Praze sleduje dle informací iDNES.cz i čtvrtý subjekt, který na český trh může vstoupit v ­okamžiku vypsání lukrativního tendru. Mělo by jít o americkou společnost Clear Channel, která patří do rodiny reklamního gigantu iHeartMedia.

Americká reklamka nyní zvyšuje aktivitu na polském trhu, působí také v Maďarsku. Vstup na český trh přes pražskou zakázku by tak dával smysl. „Spekulace a dohady na trhu nekomentujeme,“ odpověděla na dotaz iDNES.cz Lucy Puddefootová, šéfka marketingu a komunikace společnosti Clear Channel pro Evropu.

Objevily se už dokonce první předběžné nabídky. Rencar slibuje, že by městu mohl odvádět až 120 milionů korun ročně. Chce ale navíc kromě momentálně spravovaných ploch i ty, na nichž prodává prostor společnost EuroAWK. O ­údržbu ploch se má nicméně starat město.

Konkurenční BigBoard nabídl částku o zhruba 20­ milionů korun vyšší, navíc včetně servisu ploch. „Dopravnímu podniku jsme za možnost jeho využití pro reklamní účely nabídli částku, která se pohybuje nad 140 miliony korun za každý rok,“ uvedl šéf představenstva BigBoard Richard Fuxa.

Pikantní je, že Rencar obviňuje firmu BigBoard ze štvavé mediální kampaně, kterou vedl Svaz provozovatelů venkovní reklamy, v němž figurují jména z vedení BigBoardu. Svaz si totiž zaplatil inzeráty poukazující na nevýhodnost smlouvy mezi DPP a Rencarem.

Přípravu tendru provází žaloby

Než ale pražský dopravní podnik zakázku vypíše a posléze někomu přiklepne, musí se vypořádat se současnými problémy. A to nebude bez boje. Rencar totiž reklamní plochy, na které prodává reklamu, vyklidit nechce. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) na něj proto ve středu podal žalobu (psali jsme zde).

Jak se schyluje k vypsání tendru na reklamu v podniku vlastněném Prahou, vztahy mezi DPP a dlouholetým správcem ploch se čím dál víc vyostřují. Rencar podal žalobu už dříve.

„Podání žaloby na vyklizení ploch v okamžiku, kdy soud ještě nerozhodl, zda smlouva s DPP a­ Rencar je platná, je jednoznačně protiprávní krok s cílem poškození Rencar,“ reagoval předseda představenstva Rencar Pavel Slabý na středeční žalobu ze strany dopravního podniku.

Rencar začal pro dopravní podnik pronajímat reklamní plochy v roce 1997, kdy firmy spolu uzavřely smlouvu do roku 2031. DPP ovšem nyní tvrdí, že je kontrakt pro něj nevýhodný a zároveň neplatný. Městem vlastněná firma neplatnost smlouvy vyvozuje z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podle něhož je dokument koncesní.

Oproti přímé smlouvě se koncese liší tím, že ji nelze uzavřít jen tak, ale je třeba zadávácí řízení. Podle názoru DPP je tak neplatná.

Rencar trvá na tom, že smlouva platí a město z ní má prospěch. Příjmy z reklamy ze smlouvy nicméně Praze dlouhodobě klesají: zatímco v roce 2008 Rencar odváděl do městské firmy téměř 108 milionů korun, v letech 2013 a 2014 to bylo kolem 38 milionů.

Rencar argumentuje, že se počínaje zmíněnými roky začal Praze zároveň starat například o čistění reklamních ploch, které provozuje, a ­to včetně jízdních řádů. „Navíc se nám zmenšuje reklamní užití,“ řekl místopředseda představenstva Bohumil Chomát.

Rencar: Za tři čtvrtě miliardy toho necháme

Na stole je ještě jedna možnost, a ­to že se Rencar nechá dopravním podnikem ze smlouvy vyplatit. Chtěl by 750 milionů až miliardu korun. „Dovedu si představit, že může nastat situace, kdy to bude pro obě strany výhodnější, než vést vleklé soudní spory,“ říká Chomát.

Rencar totiž během uplynulých 19 let zavedl nové produkty a služby, za něž by si nárokoval finanční kompenzaci. Patří mezi ně třeba osazení stanice metra Národní třída digitálními nosiči reklamy.

I tento příklad naznačuje, jak smlouva DPP s Rencarem vypadá. Dodatek ke kontraktu z devadesátých let totiž Rencaru umožňuje prodávat reklamu na Národní v takzvaném zkušebním režimu, během něhož nemusí z příjmů z digitálu městské firmě odvádět ani korunu.

Slabý již dříve MF DNES řekl, že zkušební provoz, který má oficiálně skončit příští rok, může jím vedená firma uzavřít neprodleně. Doposud k tomu nedošlo.

O tom, jak spor mezi DPP a společností Rencar dopadne, rozhodne soud. Jestli to bude před vyhlášením nového tendru, se uvidí.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...