Nechci pražský expres. Metro D bude mít stanice, říká náměstek Dolínek

  22:01
Postavit metro D z Písnice na Pankrác bez zastávek je podle náměstka primátorky Petra Dolínka ten nejhorší scénář. Přesto je příprava i této varianty stavby podle něj pro Prahu prospěšná, uvedl v rozhovoru pro MF DNES.
Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek | foto: Praha.eu

Kritika se snesla na hlavu radního pro dopravu Petra Dolínka poté, co se v uplynulých dnech v médiích objevila zpráva, že chce postavit metro D nejdřív bez stanic, protože se nedaří vykoupit potřebné pozemky.

„To je mediální zkratka, nechci, aby vznikl pražský expres,“ krotí Dolínek emoce. Podle něj je potřeba začít rychle stavět, věří ale, že se všech zbývajících šest stanic podaří zprovoznit.

Proč jste navrhl, aby metro D jezdilo z Depa Písnice do Pankráce bez zastavení?
Takhle to není, média to velmi zjednodušila. Nechci, aby se opakovaly neúspěchy jako výstavba železnice na Ruzyni nebo obchvat kolem Prahy, tak jsem v rámci rychlosti výstavby metra D navrhl její etapizaci tak, abychom získali stavební povolení na to, co lze začít stavět rychle. A to je podle mě ražba tunelu jako takového. Vedle toho je paralelně potřeba získat povolení na vybudování jednotlivých stanic, ale na to čekat nechci. Chci se pokusit v řádu měsíců prosadit stavební povolení na ražbu tunelu jako takového.

Takže vaším záměrem není, aby metro jezdilo z konečné na konečnou bez zastavení?
V první řadě je potřeba říct, že metro D Praze výrazně chybí. Vybudování Depa Písnice povede k tomu, že tam souběžně vznikne autobusový terminál i odstavné parkoviště. Nemělo by to vést k tomu, že se postaví pouze takzvaný pražský expres, který by jezdil z Pankráce do Písnice, ale k tomu, že začneme razit a během toho získáme povolení na zbylé stanice v co největší míře.

Může se tedy stát, že bude jezdit metro z Pankráce do Písnice na jeden zátah, nebo ne?
To je ten nejhorší scénář, i ten by měl ale pro Prahu cenu a přínos. Já se domnívám, že se to nestane, jsem si jistý, že další stanice metra budou. Jakmile získáme stavební povolení, začneme stavět.

Výstavbu blokují neúspěšné výkupy pozemků. Kolik vám jich ještě chybí získat?
Chybí nám dořešit pozemky v okolí zámku Svatého Havla v Krči či pozemek v Písnici, kde se jedná o ceně prodeje. Desítky majitelů musíme vypořádat v rámci výstaveb nebo výstupů z metra, což zabere delší čas, ale věřím tomu, že se dohodneme. Například s majiteli pozemků v­ okolí Thomayerovy nemocnice během pár dnů podepíšeme smlouvu o tom, že budou rozvíjet svoje území a my pak do jejich nemovitosti vestavíme výstup z metra.

Nelze nápad začít urychleně stavět metro z Písnice na Pankrác chápat jako určitou formu nátlaku na vlastníky pozemků?
V žádném případě to žádný nátlak není, protože všichni majitelé vědí, že s nimi jednáme, a zároveň že je připravené vyvlastňování. Také ale vědí, že ho nechceme použít zbytečně a radši hledáme dohodu. Je to zkrátka o tom, že Praha potřebuje nové metro, a já udělám všechno pro to, abychom ho postavili. Jestli se cestou podaří díky zrychlené výstavbě získat rychleji pozemky, budu jedině rád, ale nikoho neukrátíme na jeho majetkových právech.

S vyvlastněním tedy počítáte v případě, že by to bylo nezbytně nutné?
Pokud někdo nechápe, jak velký význam má stavba metra D pro Pražany, tak musí přijmout, že lze použít i takový nástroj, jakým je vyvlastňování. Existuje možnost dočasného vyvlastnění po dobu výstavby. Možná že budeme donuceni použít tuto variantu. Ale preferuji dohodu.

Nebylo by tedy přece jen lepší počkat, jak dopadnou jednání o všech pozemcích?
Dva roky v Praze, během kterých se podařilo otevřít Blanku, zavést parkovací zóny tam, kde si to vyžádaly městské části, nebo dokončit metro A a u toho uspořit jeden a půl miliardy, mi ukázaly, že čekat je chyba. Je potřeba pracovat a mít výsledky. Tato část Prahy jednoznačně potřebuje metro D a já nebudu čekat na to, že to někdy někdo dotáhne do konce. Já jsem schopen výstavbu se svým týmem prosadit a realizovat.

Pokud byste začali stavět a pozemky stále nebyly dořešeny, museli byste přece budovat i na povrchu - například ventilace, povrchové šachty a podobně. Jak to chcete řešit?
To je důvod, proč dozorčí rada na můj popud zadala představenstvu dopravního podniku, aby se na to se svým projektantem podívali a sdělili podmínky k realizaci. Je také potřeba připravit rychle ražbu tunelu mezi Pankrácí a náměstím Míru a propojit D s linkou A. I tam je tedy třeba spěchat.

Kdyby skutečně nastala situace, že se bude jezdit z Depa Písnice na Pankrác bez zastávek, jak byste řešili bezpečnost v osm kilometrů dlouhém tunelu?
Máme funkční metro, skvělý dispečink i řidiče metra. Provoz by byl stejně jako u stávajících linek metra koordinován a kontrolován dispečery. Myslím, že žádný problém se stát nemůže, navíc tam v rámci ražby nebudou dva tubusy vedle sebe, ale budou předpřipraveny jednotlivé stanice. Hlavně se nestane, že by nebyly další stanice metra, tím jsem si skoro jistý.

Kdy by se mohlo začít s realizací metra?
Pokud by všechno běželo, jak má, a my získali stavební povolení, tak by byl vysoutěžený zhotovitel na přelomu roku 2018/2019.

Podle původních předpokladů se mělo metro do Písnice začít budovat v roce 2017. Kde se stala chyba?
Moji předchůdci měli plnou hlavu tunelu Blanka a prodloužení metra­ A, až z toho zapomněli připravovat jiné projekty. Manažerské a politické dovednosti se poznají podle toho, že i u stávajících problémů dokážete řešit problémy budoucí, a to oni zapomněli. Není to o osobním nebo politickém selhání, spíš o neobratnosti.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:

20. září 2011

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

V noci ne! Praha chystá zákaz vjezdu do části centra. Vyhlášku provází zmatky

2. května 2024

Premium Znovu a lépe? Nikoliv. Znovu a stejně. Praha 1 poslední dubnový den poslala do připomínkového...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Díky evropským dotacím vzkvetly Dolní Břežany, je z nich centrum českého výzkumu

2. května 2024

Kněžice a Dolní Břežany mohou posloužit jako výkladní skříň toho, jak naložit s penězi, jež už od...

Na Áčko do Motola dotace, na Déčko půjčka. Peníze z EU Praha nedostane ani na okruh

2. května 2024

Více než 115 miliard korun. Tento obří obnos Evropská unie vyplatila hlavnímu městu na dotacích za...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...