Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Automatizované metro bez strojvůdců je na vzestupu, dočkat se má i Praha

  5:00
Není to tak dávno, co linky metra bez strojvůdce platily za jakési alternativní turistické cíle, jejichž projetí se považovalo za zážitek. Dnes se už často stává, že se člověk o tomto „zážitku“ dozví až zpětně a náhodou. Kromě toho, že si vlastně nemusí rozdílu všimnout, je to i proto, že se technologie rychle rozšiřuje.
Metro (ilustrační foto)

Metro (ilustrační foto) | foto: ČTK

Nijak impozantně nezní informace, že délka tratí, po nichž se soupravy řízené automatickým systémem prohánějí, představuje jen šest procent celosvětové kilometráže metra - podle organizace UITP je to 850 kilometrů na 56 linkách (statistiku z letošního července najdete zde).

Aktuální rozmach technologie však dobře ilustruje tempo, jakým linky přibývají. Jen letos se otevřely nové či prodloužené automatické linky v korejském Soulu a Inčchonu, Singapuru, Budapešti, Barceloně nebo malajsijském Kuala Lumpuru.

Alespoň jednu plně automatizovanou linku tak provozují v 38 městech, což odpovídá 23 procentům všech operátorů metra. Vzhledem k tomu, že je mnohem běžnější (a snadnější) vybudovat automatickou linku novou než přestavět tu konvenční, se celkový kilometrový poměr mění jen pomalu. Konvenční tratě mají totiž proti 30 let staré automatice přibližně 120letý náskok.

V metru vládne velká trojka

„Automatické systémy se už osvědčily. Důkazem je i to, že žádné město, které je vyzkoušelo, se potom už ke konvenčním nevrátilo,“ říká Ramon Malla, který má rozvoj automatických systémů na starosti v barcelonském dopravním podniku (TMB). Právě jeho zaměstnavatel zprovoznil v únoru další část linky číslo 9, bezmála dvacetikilometrové propojení letiště s univerzitním kampusem.

Již předtím bez strojvůdce fungoval úsek na druhé straně města. Až se dokončí i jejich vzájemné propojení, má být linka (i s větví L10) o délce 48 kilometrů nejdelší automatizovanou v Evropě.

Jak vlastně automatizované metro v tomto případě funguje? Systém stojí na neustálé kontrole polohy a jejím porovnání s mapou, kterou má řídící software na palubě nahranou. S vysílači umístěnými v tunelu po 200 metrech komunikuje palubní počítač standardem podobným wi-fi (ten nahradil starší komunikační standardy z 80. let). V „mezeře“ mezi vysílači dopočítává polohu na základě pohybu kol.

Kromě toho ještě dostává od centrálního řízení informace o přesné poloze ostatních vlaků na trati. Podle znalosti mapy potom upravuje rychlost tak, aby se vlak pohyboval v bezpečných mantinelech. Na zastávkách se chová podle programu, ale například čas na nástup a výstup lze upravovat podle aktuální vytíženosti spoje

I když centrální operátor může upravovat parametry (třeba snížit maximální rychlost, když se na trati objeví komplikace), pořád soupravu řídí lokálně systém z paluby, nikoli přímé příkazy z centrály.

Systém, který Barcelona používá, dodal německý Siemens. Ten spolu s kanadským Bombardierem a francouzským Alstomem tvoří, podobně jako na železnici obecně, vůdčí trojku ovládající v součtu přes polovinu celého trhu automatizovaných systémů pro podzemní dráhu.

Nudit se firmy podle všeho nebudou ani v následující dekádě. Letos podepsaly kontrakty na nové linky či prodloužení těch stávajících v Toulouse, Lyonu, Paříži, Glasgow nebo Šanghaji. Dohromady potom na základě již oznámených záměrů UITP předpovídá, že v roce 2025 vzroste délka tratí obsluhovaných bez strojvůdce ze současných 850 na 2 300 kilometrů.

Někdy v tu dobu by mohl do klubu operátorů automatizovaného metra přibýt i Dopravní podnik hlavního města Prahy. Tedy pokud se mu podle plánů podaří zprovoznit linku D, pro niž se aktuálně vykupují pozemky. Podle usnesení pražské rady z loňského roku by mělo mít déčko automatický dopravní systém bez strojvedoucího.

Jeho vybudování by oproti konvenčnímu stálo dle materiálu o 1,7 miliardy korun víc. Úspory na provoz by se měly pohybovat okolo 50 milionů korun ročně. „S automatickým systémem se počítá,“ potvrzuje i mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl s tím, že detaily budou k dispozici, až se bude připravovat soutěž na jeho pořízení.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jak známky porazily inflaci. Cena těch nejlepších se za pár let i zdvojnásobila

7. května 2024

Kdo se rozhodl s dvoucifernou inflací uplynulých let bojovat investicí do známek, tak se znalostmi...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Ruskému ropnému průmyslu docházejí lidi, důvodem je válka na Ukrajině

6. května 2024  16:24

Ruský ropný a plynárenský průmysl hraje zásadní roli pro financování invaze na Ukrajinu. Kremlu...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...