Devatenáctiletý rakouský řidič se na konci roku rozhodl vyzkoušet svoje Audi na silnici nedaleko Třeboně. Podle vyšetřovatelů jel opravdu rychle. Cesta byla navíc namrzlá, levotočivou zatáčku už mladík vybrat nestihl a nehoda skončila tragicky. S vozem narazil v noci na 30. prosince do stromu a zařadil se mezi jednu z posledních obětí dopravních nehod na českých silnicích v loňském roce.
Smutný případ patří mezi ty typické. „Stává se, že řidič špatně vyhodnotí podmínky, ať už se jedná o poloměr oblouku, či ztratí kontakt s povrchem vozovky a v důsledku toho vyjede z vozovky. S tím souvisí i druhý faktor, že nezkušení řidiči havarují v obloucích častěji,“ vysvětluje Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu. Dodává, že mezi další příčiny patří také mikrospánek, nebo špatný stav krajnice. Na tu může řidič vjet třeba když se vyhýbá protijedoucímu vozidlu. V krajním případě úplně ztratí kontrolu nad řízením a situace může skončit neštěstím.
Přestože dopravních nehod bylo v roce 2019 více než v roce 2018, počet mrtvých na silnicích se o 3,2 procenta snížil. Jenže z policejních statistik vystupuje také jedno méně optimistické číslo. V loňském roce přibylo lidí, kteří zemřeli po nárazu do pevné překážky. Sem patří například stromy, ale i pouliční lampy, zdi nebo třeba svodidla.
V roce 2018 zemřelo kvůli tomuto typu dopravní nehody 113 lidí. Tragická bilance navíc od roku 2014 klesala. To se ale změnilo minulý rok. Kvůli nárazu do pevné překážky přišlo o život 154 lidí. Z celkového počtu obětí dopravních nehod, kterých bylo 547, je to víc než čtvrtina. Statistika je o to víc znepokojivá, že nárůst o 41 obětí je vůbec nejvyšší od roku 2007.
Jak byste stoupající počet mrtvých po nárazu do pevné překážky řešili vy?
Vůbec nejčastěji řidiči bourají do dopravních značek, patníků a dalších drobných překážek. Takové nehody se většinou obejdou jen s drobnými zraněními. Daleko horší je, když řidič narazí do stromu. Přestože náraz do stromu představuje jen 11,6 procenta těchto nehod, zároveň bývá suverénně nejtragičtější. V roce 2019 přišlo o život po nárazu do stromu 93 lidí, což je víc jak šedesát procent ze 154 mrtvých, kteří přišli o život kvůli nárazu do pevné překážky.
Policie kácení stromů nepodporuje
Mrtvých na českých silnicích ubylo, loni jich bylo o osmnáct méně |
„Byl bych nerad, kdyby to vypadalo, že policie chce kácet stromy kolem cest. To v žádném případě ne. My navrhujeme různá preventivní opatření, která by měla dopravní prostor udělat bezpečnějším. Základ je kvalitní vodorovné značení a dále podporujeme umisťování svodidel tam, kde je to jen trochu možné. Tam, kde to možné není a kde stromy zasahují až téměř do cesty, preferujeme značení barvou nebo odrazkami, aby značení alespoň z psychologického hlediska opatření přiměla řidiče snížit rychlost,“ řekl pro iDNES.cz ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
I když se kácení alejí nabízí jako jednoduché a efektivní řešení, odborníci se k němu stavějí rezervovaně. A doporučují v místech, kde je to alespoň trochu možné raději instalovat svodidla. „V Česku se zatím hovoří zejména o odstraňování stromů, což je určitě škoda, protože jsou i jiná řešení. Stromy mají v krajině nepostradatelnou funkci a i dopravě mohou pomáhat. Pomáhají nám lépe se orientovat, kudy vede trasa, vytvářejí stín a pozitivně působí na naši psychiku,“ doplňuje Valentová.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) průběžně kontroluje stav na nejvytíženějších tuzemských cestách a zjištěné nedostatky opravuje. Zároveň každých pět let připravuje větší analýzu. V roce 2020 končí jedno takové pětileté období. „Letos bude provedeno vyhodnocení stavu odstraněných závad za posledních pět let, případně připravovaná opatření k odstranění závad,“ říká tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.