Své požadavky sdělili zástupci opozice na čtvrtečním jednání zastupitelstva a dvou tiskových konferencích. Petr Witowski pochybení odmítl, schválení zakázky je podle něj čistě v kompetenci představenstva dopravního podniku (DPP).
Zástupci opozičních stran kritizovali fakt, že podnik zakázku zadal bez jakéhokoliv projednání s orgány města, které je stoprocentním vlastníkem podniku.
„Dokonce jsme o tom ani nevěděli, a nejen my jako opozice, ale ani rada hlavního města,“ řekl zastupitel a bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Upozornil i na to, že o zakázce nevěděla ani dozorčí rada podniku.
Zástupci ODS hovořili o zakázce za 22 miliard, DPP dříve uvedl, že je za 14,6 miliardy korun. Witowski novinářům potvrdil, že patnáctiletý kontrakt má hodnotu 14,6 miliardy.
Na místě je podle Svobody odvolání Witowského. „Prostě proto, že takto nemůže ředitel podniku jednat,“ řekl.
Postup vedení podniku kritizovali i zástupci hnutí ANO, požadavek na odvolání ředitele však zatím nepotvrdili. „Ještě o tom budeme na klubu jednat, ale pokud by měl být odvolán ředitel Witowski, tak úplně stejnou míru zodpovědnosti nese pan náměstek (Adam) Scheinherr,“ řekl zastupitel hnutí Radomír Nepil.
Podle DPP bylo rozhodnutí o zakázce dáno tím, že Škoda Transportation jakožto výrobce souprav metra vlastní práva na jejich dokumentaci a reálně tak servis žádná jiná firma zajišťovat nemůže.
V reakci na kritiku Witowski řekl, že rezignovat rozhodně nehodlá a že představenstvo postupovalo podle zákona. „Nařčení z netransparentnosti odmítám,“ řekl.
Jednací řízení bez uveřejnění je podle něj zcela legitimní způsob řešení veřejné zakázky a tento typ obchodních smluv je plně v kompetenci představenstva podniku. Dozorčí rada bude o kroku informována na jednání příští týden, řekl dále.
Podnik si podle něj nechal zpracovat několik analýz, ze kterých vyšlo, že zvolený postup byl jediný možný.
Náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že ředitele odvolávat nehodlá.
Zastupitelé schválili zařazení otázky na program jednání. Po několikahodinové diskusi nakonec po půlnoci přijali usnesení o tom, že rada hlavního města zadá úpravu stanov dopravního podniku tak, aby v případě uzavírání obchodních smluv nad určitou hodnotu představenstvo firmy muselo předem informovat dozorčí radu a vedení hlavního města jakožto jediného akcionáře podniku.
Naopak neprošel návrh opozice nechat zpracovat audit zakázky. Šéf klubu ANO Patrik Nacher po hlasování neúspěšně navrhl odvolání náměstka Scheinherra.
Primátor Hřib kritizuje závislost na jednom dodavateli
DPP podle něj v roce 2009 propustil 300 zaměstnanců, kteří se starali o servis metra. Po nástupu do funkce zadal prověření možnosti zajištění servisu interně, řekl. „Ze všech podkladů, které máme, tato varianta vyšla jako velice riziková a nákladná,“ vysvětlil.
Scheinherr uvedl, že podobnou zakázku již v minulém volebním období bez většího rozruchu DPP přidělil u souprav metra Siemens. Vedení podniku podle něj postupovalo podle zákona a na základě zpracovaných analýz a za svoje rozhodnutí nese trestněprávní odpovědnost, není proto důvod Witowského odvolávat. Pro příště by nicméně podle náměstka bylo na místě, aby zástupci města o podobných rozhodnutích věděli předem.
„Já sám nejspíše navrhnu úpravu stanov tak, aby vznikla nějaká stropní hladina, kdy představenstvo společnosti má informovat valnou hromadu, tedy radu města,“ řekl náměstek.
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dodal, že situace tzv. vendor lock-inů, tedy závislosti na jednom dodavateli, je dědictvím minulých politických reprezentací. „Bohužel vendor lock-iny tady zavedla ODS,“ řekl. „Tyhle vaše šméčka, která jste tady dělali v minulých letech, budeme velmi intenzivně řešit,“ dodal směrem k zastupitelům ODS.
„Nechci být v koalici, kde budou pochyby o zakázkách v řádech miliard korun,“ řekl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09).