Schůzka stran koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil (TOP 09 a STAN) je naplánována na dnešní odpoledne po jednání rady. Bude to součást tzv. dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody.
„Budeme chtít řádné přezkoumání zakázky a žádáme, aby byly vyvozeny personální důsledky - odchod náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě, pozn. red.) a ředitele Petra Witowského,“ uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09).
Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) na sociálních sítích uvedl, že bude očekávat odchod Witowského a celého představenstva v případě, že „se ukáže podobnost zakázky na servis metra“ s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů.
DPP kritiku odmítá
Podle Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) je to jiný případ, protože Škoda Transportation má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81-71M, takže nebylo možné zakázku za 14,6 miliardy korun zadat jiné firmě.
Miliardy pod stromeček. Soupravy metra bude spravovat Škoda Transportation |
Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy plně v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, uvedl podnik v tiskové zprávě.
Witowski na jednání zastupitelstva minulý týden řekl, že rezignovat rozhodně nehodlá a že představenstvo postupovalo podle zákona. Náměstek primátora Scheinherr uvedl, že navrhne úpravy stanov podniku tak, aby představenstvo muselo od určité hodnoty o zakázkách informovat vedení města jako zástupce jediného akcionáře.
Scheinherr dále uvedl, že podobnou zakázku už v minulém volebním období bez většího rozruchu DPP přidělil u souprav metra Siemens.
Upozornil na fakt, že za vlády ODS, která nyní zakázku kritizovala a rovněž požaduje odvolání Witowského, podnik zrušil vlastní servisní oddělení s víc než 300 zaměstnanci a servis vozů zadával externím dodavatelům.
Změny v koalici i přes rozpory nechceme, shodli se pražští lídři v Rozstřelu |
Sestavit nyní nové oddělení by bylo podle podniku velmi těžko uskutečnitelné a podobná snaha by negativně ovlivnila kvalitu služeb pro cestující.
DPP také argumentoval, že se mu podařilo původní cenový návrh Škody Transportation snížit o více než půl miliardy korun.
Za více než rok vládnutí bylo mezi stranami v pražské koalici několik neshod. Mezi sporná témata patřilo například odvolání ředitele Pražské plynárenské Pavla Janečka nebo otázka identifikace či zdanění prázdných bytů.
Spory byly také kolem pokračování privatizace městských bytů. Naposledy se strany přely na konci loňského roku o další postup při výstavbě družstevního bydlení. Pražská TOP 09 pak dokonce vyjádřila nedůvěru primátoru Hřibovi.
DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11 000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.