Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výraz solidarity, nebo zlehčování? Světové firmy modifikovaly svá loga

Společenská izolace a dodržování rozestupů alespoň dvou metrů – takové je poselství skryté za hrátkami s logy světově známých firem. Experti z oblasti reklamy a designu uvádí, že taková reklamní taktika má své plusy a minusy. Podle některých může v současnosti působit i jako zlehčování situace.
Pozměněné logo McDonald's

Pozměněné logo McDonald's | foto: archiv společnosti

Značky McDonald’s, Coca-Cola, Audi a Volkswagen se pustily do boje s koronavirovou pandemií po svém. Pozměněnými logy dávají najevo, že si lidé mají držet odstup od ostatních. 

Brazilská odnož gigantu rychlého občerstvení McDonald’s minulý týden oddělila své dva zlaté oblouky. Výsledné logo umístila na Facebook. Jenže snahu řetězce restaurací s rychlým občerstvením uživatelé sociálních sítí neocenili, právě naopak. Podle nich by velké firmy měly v koronavirové krizi spíš pomáhat potřebným než se soustředit na design.

„Nechci od McDonaldu roztomilou hru z logem. Chci, abyste nabízeli miliony meníček zadarmo těm, kteří je potřebují,“ napsala jedna z uživatelek Twitteru. Brazilský McDonald’s nakonec rozpůlené zlaté „M“ ze sociálních sítí stáhl.

Naproti tomu krátká videa s pozměněnými logy automobilek Audi a Volkswagen na internetových kanálech zůstávají. A na vylidněném newyorském náměstí Times Square svítí červená reklama, kde je každé písmenko ve slově Coca Cola odděleno mezerou. Pod logem stojí nápis, „odloučení je nejlepší způsob, jak nyní zůstat spolu.“ 

Sportovní brand Nike sice svou „fajfku“ nerozdělil, zato na sociálních sítích rozjel masivní kampaň se sportovci, jako je basketbalista LeBron James nebo golfista Tiger Woods. Kampaň vybízí lidi, aby se hýbali doma. „Pokud jste někdy snili o tom, že budete hrát pro miliony lidí na světě, nyní tu možnost máte,“ zní nynější slogan Nike.

Upoutání pozornosti

Podle odborníků na reklamu a design nemusí jít ze strany velkých značek o nejšťastnější krok. „Současná globální situace není vtip, jde o vážnou věc,“ uvedl například kreativní ředitel společnosti Siegel+Gale Douglas Sellers pro CNN Business. „Nová loga mohou zlehčovat závažnost situace, kterou si procházíme. Na druhé straně je ale pravda, že kreativní činnost, která má podporovat povědomí o sociálním distancování, je třeba i ocenit,“ přiznal Sellers.

Brian Braiker, šéfredaktor časopisu Ad Age, který se orientuje na marketing a média, zdůrazňuje, že zrovna nyní by značky měly spíše poskytovat smysluplné služby než si hrát s logy. Odkazuje například na společnost Louis Vuitton LVMH, která místo parfémů vyrábí dezinfekci rukou

„Firmy si musí uvědomit závažnost situace. Správnou cestou je pro mnohé uzavření výroby či přesedlání na nějakou užitečnou činnost. Když vidím značky jako McDonald’s či Coca-Cola, které projevují ‚solidaritu’ pozměňováním svých log, vyvolává to u mě spíš ironickou reakci,“ uvedl Braiker.

Jak říká grafický designér Lumír Kajnar, snaha velkých společností působit zúčastněně a vyjádřit se k celospolečenským tématům není nijak nová ani ojedinělá. „V poslední dekádě firmy takto upozorňovaly na ženskou otázku (McDonald’s obrátil své M na W), vymírání živočišných druhů (značka Lacoste místo krokodýla vyšívala na svá trička ohrožená zvířata) nebo podporovaly sňatky osob stejného pohlaví (duhová vlajka obarvila v roce 2015 mnoho amerických log),“ vyjmenovává Kajnar.

Reklamy dál žijí ve světě bez viru, firmy se musí zákazníkům připomínat

„Bohužel s každou akcí se snižuje účinek překvapení a síla apelu. Nedivím se pak, že to někoho může dráždit. Vytratila se z toho prapůvodní odvaha, začalo to působit uměle a vykonstruovaně. Prostě reklama. Lidé si pak mohou oprávněně říkat, že tahle ‚solidarita‘ ty firmy fakt nic nestojí,“ dodává Kajnar.

Pokud se firmy nesnaží situaci využít byznysově ku svému prospěchu, nevidí ředitel reklamní agentury Ogilvy Ondřej Obluk v pozměněných logách problém. „V okamžiku, kdy na takový reklamní krok není vázaná žádná nabídka zboží nebo služeb, tak s tím problém nemám. Myslím si, že je v pořádku, když firmy tímto způsobem dávají veřejnosti k dispozici své komunikační kanály,“ říká Obluk.

Podobně to vidí i kreativní ředitel společnosti VMLY&R Miroslav Pomikal. „Když se takhle velká značka vyjádří k situaci, tak to minimálně upoutá pozornost. Takové firmy mají sílu, jsou vidět a mohou tím pádem předávat sdělení, že se lidé mají sociálně distancovat. Samozřejmě je ale lepší, když značka něco reálně dělá, když se fyzicky angažuje.“

Rouška pro sirénu z loga Starbucks

Je nutné poznamenat, že firmy McDonald’s, Coca-Cola, Audi ani Volkswagen nepřišly s prvkem mezery v logu jako první. Stvořitelem myšlenky je slovinský grafik Jure Tovrljan, který vytvořil projekt s názvem Coronavirus Logos. 

V rámci projektu oddělil olympijské kruhy i žlutý a červený koláč platebních karet MasterCard. Tovrljan dále nasadil siréně z loga výrobce kávy Starbucks roušku, siluetě basketbalisty v logu ligy NBA vyměnil míč za notebook a název sítě Linkedln změnil na Lockedln.

Autor:
  • Nejčtenější

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Kurýři preferují flexibilitu. Tu ale ohrožuje nová evropská legislativa

24. dubna 2024  15:52

Pokud nová evropská legislativa omezí flexibilitu, kurýři a partnerští řidiči taxislužby raději...

Odpor místních je v Česku racionální. Města z výstavby průmyslu nic nemají

24. dubna 2024  15:26

Odmítání výstavby nových podniků a výrobních hal a další infrastruktury je v Česku podpořený ještě...

Mrazy zasáhly sady v Čechách. Škody na úrodě budou rozsáhlé, hlásí ovocnáři

24. dubna 2024  14:08

Škody na úrodě ovoce budou kvůli nynějším silným mrazům rozsáhlé. Mrazy zasáhly zejména ovocné sady...

Reportáž od zářivě modrého bazénu. Místo lidí se v něm „koupe“ jaderné palivo

24. dubna 2024  13:02

Seriál Silnice vede mírně zvlněným terénem. Levou stranu lemuje zeleň, v dáli se zvedají kopce. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...