Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při debatách o dojezdu nejčastěji řeší právě spotřeba na dálnici. Kolik toho ale elektrické vozidlo ujede v čistě městském provozu? Sedli jsme do nového Renaultu Zoe a celý den jezdili křížem krážem po Praze, abychom to zjistili.
Experiment jsme podnikli s novým Renault Zoe R135 s 52 kWh akumulátorem a 100 kW / 245 Nm elektromotorem.

Experiment jsme podnikli s novým Renault Zoe R135 s 52 kWh akumulátorem a 100 kW / 245 Nm elektromotorem. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Auta se spalovacím motorem mají největší spotřebu paliva ve městě. Střídající se akcelerace, zpomalování, rozjíždění a zastavování spotřebuje více benzínu či nafty než konstantní jízda po okresce nebo dálnici. U elektromobilu je to ale úplně jinak. Nejvyšší spotřebu má při rychlé jízdě po dálnici, nižší na okreskách a nejnižší při skákání po městě.

Je to dáno tím, že elektromobil má největší točivý moment už prakticky od nulových otáček, a tak je rozpohybování vozidla energeticky úspornější. Zároveň, zatímco u vozidla se spalovacím motorem se při brzdění všechna pohybová energie promění v odpadní teplo, elektromobil kinetickou energii pomocí rekuperace mění opět v elektřinu a ukládá ji do akumulátoru. 

Navíc, elektromotor spotřebovává energii jen v záběru, pokud stojí, energii nespotřebovává – i když tuto vlastnost napodobují i konvenční pohony pomocí systému start–stop. Tolik velmi stručná teorie.

Celý den za volantem

Naše ranní cesta vedla nejprve po dálnici D10 do Prahy, respektive k rychlé nabíječce Innogy ve Strašnicích. Tam jsme doplnili akumulátor na 99 % a vyrazili na cestu křížem krážem po městě. Jeli jsme ještě na zimních pneumatikách Nokian WR D4, v kabině přitápěli na 22 °C (teplota venku se pohybovala od 9 do 15 °C) a dynamiku vozu využívali podle potřeby. Nejeli jsme „ekorallye“ s cílem co nejnižší spotřeby, ale zcela běžným způsobem s plným komfortem s cílem zjistit běžnou reálnou spotřebu, respektive dojezd.

Za 9 hodin jsme po Praze najezdili 236 kilometrů.

Cestu jsme zvolili tak, abychom prostřídali jak ploché centrum a nábřeží, tak kopcovité části, rezidenční lokality s omezenou rychlostí a stopkou každých třicet metrů, tak městský okruh, městské tunely i cestu na letiště a do okrajových částí, jako jsou Řeporyje nebo Dolní Počernice. Po devíti hodinách jízdy – s krátkou zastávkou pro hamburger do okénka u Šáreckého údolí – jsme ujeli 236 kilometrů a spotřebovali při tom 64 procent kapacity akumulátoru. Průměrná spotřeba se ustálila na 12,8 kWh / 100 kilometrů. Po skončení testu tak v akumulátoru zbylo 35 % elektrické energie, což by podle palubního počítače stačilo na dalších 136 kilometrů jízdy.

Na rychlé nabíječce Innogy jsme před začátkem měření doplnili energii spotřebovanou při dálniční jízdě do Prahy.

V součtu bychom tak s Renaultem Zoe s 52kWh akumulátorem po městě ujeli více než 360 kilometrů – na zimních pneumatikách, s puštěným topením, normálně dynamickou jízdou. O pár dní později jsme si zkusili podstatně kratší, ale také pestrý pražský průjezd již na letních gumách Michellin Primacy 4, s menší potřebou topit, a dostali jsme se na 11,4 kWh / 100 kilometrů, což by znamenalo dojezd lehce přes 400 kilometrů.

S novým Renaultem Zoe máme přitom dlouhodobou průměrnou kombinovanou spotřebu 15,5 kWh / 100 kilometrů. Pokud při cestě více dominují dálnice (např. víkendové otočení Benátky nad Jizerou, Praha, Pardubice, Praha, Benátky nad Jizerou ve třech lidech), pak se dostáváme na zhruba 17,5 kWh / 100 km.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...