Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Domácí nabíjení elektroauta. Investici za desítky tisíc se vyhne málokdo

Dlouhodobý provoz elektromobilu nebo plug-in hybridu se neobejde bez zesílené nabíječky doma či v zaměstnání. Instalace domácího wallboxu vyjde na 20 tisíc, ale třeba také 50 tisíc korun, a to se chce zejména do užívání elektrického firemního auta investovat málokomu. Němci na to nově budou nabízet dotace.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Nedávný rozsáhlý průzkum, který provedl institut Fraunhofer ISI a Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) na vzorku více než 100 tisíc uživatelů plug-in hybridů v Číně, USA, Kanadě i Evropě, ukázal, že tato vozidla mají až čtyřikrát vyšší reálnou spotřebu než byla výrobcem udávaná podle normy NEDC. Hlavním důvodem bylo, že jejich uživatelé je málo nabíjejí a jezdí podstatnou část doby na benzin (čtěte zde).

Kromě pohodlnosti lidí je často důvodem nedostatečná infrastruktura. Nikoli velkých veřejných dobíjecích stanic, ty pro plug-in hybridy nejsou primárně určené, protože většina z těchto vozů stejně neumožňuje rychlodobíjení v takové míře jako stoprocentní elektromobily, ale těch malých domácích.

Pro plug-in hybridy jsou nejlepším řešením tzv. wallboxy, které zkrátí dobu nabíjení. Například Škoda Superb iV se z běžné domácí zásuvky nabíjí zhruba 5 hodin, pomocí wallboxu s výkonem 3,6 kW to trvá 3,5 hodiny. Nejrozšířenější wallboxy nabízejí výkon 11 kW.

Při pohledu do konfigurátoru modelu Škoda Enyaq iV lze zjistit, že Škoda nabízí celkem tři walboxy v cenách 13 900, 19 900 a 26 900 Kč a k tomu další služby. „Služba Home Check, v rámci které přijede k zákazníkovi technik a prověří možnost instalace wallboxu s ohledem na elektroinstalaci, stojí 3 500 Kč, samotná instalace pak 6 000 Kč,“ vypočítává mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.

To ovšem nejsou kompletní náklady, je potřeba k nim připočítat náklady na nové vedení, jistič. „Každý případ instalace wallboxu je silně individuální – jiné ceny jsou v případě instalace například do podzemních garáží v nových bytových domech, kde již při výstavbě na instalace dobíjecích míst pamatovali, připravili vedení a připojení. Tam je to pochopitelně jednodušší a levnější. Složitější jsou případy individuálních instalací do stávajících starších garáží, kde instalace počítaly maximálně s běžnou světelnou zásuvkou a světlem. Tam se mnohdy musí udělat nové vedení, posílení jističe apod.,“ vysvětluje Petr Holubec, mluvčí Pražské energetické a dodává. 

„Samotné wallboxy jsou v nejnižší cenové kategorii za cca 15 tisíc a cena pak podle typů stoupá, podle toho, jak jsou chytré. Ty nejdražší jsou i mírně přes 40 tisíc, umí ale hlídat hodnotu hlavního jističe (nenastane situace, že by jistič spadl, když se začne auto nabíjet) a zároveň umí nabíjet, jen když je čas nízkého tarifu. K tomu je tedy třeba připočítat cenu úpravy elektroinstalace. Celkově tedy může instalace wallboxu a dobíjecího místa doma či ve firemních garážích vyjít na 20 až 50 tisíc korun.“

Pro privátního zákazníka, který si kupuje takové auto v průměrné ceně kolem milionu korun, wallbox nepředstavuje významnou položku. Ale většina těchto aut se zatím kupuje do firem, tam už je situace jiná.

Jednu, dvě nabíječky si firma může dovolit, ale na větší počty většinou nemá prostor nebo rozpočet, nehledě na to, že velká část firem sídlí v pronajatých prostorách v kancelářských komplexech. Aby se u dvou nabíječek střídalo během dne víc lidí, je organizačně náročné.

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu.

A kolik lidí si ke služebnímu autu koupí domácí wallbox, když nemají jistotu, jak dlouho budou v dané firmě zaměstnáni a jak dlouho budou mít plug-in hybridní služební auto? Nehledě na to, že ze zásuvky nevyjede účet a musejí tak vždy dobíjet za svoje.

Zatímco na výstavbě velkých dobíjecích stanic se stát částečně podílí, i kdyby jen tím, že řadu z nich buduje polostátní firma ČEZ, a na pořízení elektromobilů je možné občas získat nějakou dotaci, na wallboxy se žádná podpora nevztahuje.

Jiná situace je v sousedním Německu, protože od 24. listopadu poskytuje Národní kontrolní středisko pro dobíjecí infrastrukturu ve spolupráci s německou Státní rozvojovou bankou (KfW) dotaci 900 eur na instalaci a pořízení wallboxu.

V Česku se zatím s podobnou podporou nepočítá. „Je pravda, že dotační titul na wallboxy pro domácnosti v tuto chvíli k dispozici není, ale toto téma už bylo předmětem diskuse v rámci pracovních skupin Národního akčního plánu čisté mobility a zřejmě do budoucna i nadále bude,“ řekl iDNES tiskový mluvčí ČEZ Martin Schreier. 

„Určitou nevýhodou je to, že jde v podstatě o drobné a rozptýlené investiční akce. Pracnost vyřizování podobných žádosti by tedy nemusela být adekvátní rozsahu získané podpory. Navíc jde o segment, který je v kompetenci ministerstva životního prostředí, nikoliv ministerstva dopravy, které podporuje veřejné dobíjecí stanice.“

Mazda MX-30

Možná by mohlo být v zájmu automobilek instalace wallboxů nějakou formou dotovat, podobně jako třeba dnes dostane zákazník zimní kola zdarma. Otázkou je, nakolik by to bylo efektivní. 

„O speciální podpoře v tuto chvíli neuvažujeme. Uvítali bychom naopak klidně i menší a ne tak nákladné řešení ze strany státu, o kterých intenzivně jednáme s vládou. Jde například o rychlejší odpisy na nízkoemisní vozidla jako dlouhodobého nástroje, snížení zdanění z 1 % na 0,5 % za užívání služebního vozidla k soukromým účelům či podporu na nákup wallboxů do rodinných nebo bytových domů pro fyzické osoby,“ popsal pro iDNES názor automobilky Škoda její mluvčí Pavel Jína.

Některé značky si poradily po svém. Například Mazda nabízí ke všem elektromobilům zakoupeným do konce roku wallbox Schneider (11 kW) zdarma. A přidává i dobíjecí čip od ČEZu přednabitý na rok dobíjení mimo domov na 10 000 Kč. Její aktuální novinka, model Mazda MX-30, je klasický elektromobil (ne hybrid). Z běžné zásuvky 230 V se nabije za 9,5 až 12,7 hodiny. Wallbox tuto dobu velmi podstatně zkrátí. Do 80 % je Mazda MX-30 nabitá za 3 hodiny, do sta procent za 4,5, uvádí mluvčí českého zastoupení značky Markéta Kuklová.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...