Radní schválili obnovu terminálu Černý Most, zatím lidé dostali lavičky a tabule

  7:30
Dopravní terminál Černý Most je považován za jeden z nejodpudivějších dopravních uzlů v Praze a celkově jde o mimořádně nevzhledný kout hlavního města. Nyní magistrát konečně vykročil vstříc jeho obnově, radní včera schválili koncepční studii revitalizace.
Koncepční studie nové podoby terminálu Černý Most, kterou zpracovala kancelář...

Koncepční studie nové podoby terminálu Černý Most, kterou zpracovala kancelář re:architekti. | foto: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

„Terminál Černý Most je bohužel od svého otevření v roce 1998 v takovém neutěšeném stavu a v podstatě nikdy pořádně nefungoval,“ říká dosluhující náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Místo je to přitom skutečně klíčové, zejména pro příměstskou dopravu. Stanicí každý den projíždí velké množství dálkových autobusů, ze kterých cestující přesedají na metro, stejně jako řidiči vozidel, kteří parkují na velkém P+R parkovišti v Chlumecké ulici. Celkem tak terminál využije každý den průměrně 50 tisíc cestujících.

Architekti ukázali návrh terminálu Černý Most, zastávky už nebudou pod zemí

Studie počítá s tím, že celý objekt bude pouze jednopodlažní, tedy že se dosavadní prostor autobusových zastávek zasype, díky čemuž bude možné odstranit lávky, které jsou ve špatném stavu.

Ze střechy hlavní budovy se má stát pobytová terasa se zelení a nové přístřešky dostane také samotné autobusové nástupiště. V jeho blízkosti vznikne nové zázemí pro cestující s obchody a dalšími provozy.

Kopne se až za deset let

Výraznou proměnou má podle návrhu projít také prostranství, které spojuje terminál se sídlištěm. „Nejenže se revitalizací zpřehlední a zkultivuje prostor pro cestující, ale nově bude provázán s přilehlou čtvrtí, kde žije okolo patnácti tisíc Pražanů, a ti tak získají i nové náměstíčko,“ říká Scheinherr.

Koncepční studie nové podoby terminálu Černý Most, kterou zpracovala kancelář re:architekti.

Kromě pasažérů bude nový terminál mnohem praktičtější i pro řidiče autobusů. Ti už nebudou nadále muset celý terminál objíždět a najíždět tak nadbytečné stovky kilometrů. „Autobusy nově projedou terminálem rychleji a plynuleji,“ dodává Scheinherr.

Na nový terminál si ale Pražané budou muset ještě dlouhou dobu počkat. Podle odhadů dosluhujícího vedení města by se mohlo začít stavět zhruba do deseti let.

Zchátralý terminál Černý Most čeká obnova, postup zdržely majetkové spory

„V minulém volebním období se řešilo zejména vyjasnění majetkoprávních vztahů, zjednodušeně řečeno, která konstrukce patří komu. To už je dnes jasné a nám to nyní umožnilo provést některé dílčí opravy,“ popisuje činnost z předchozích let dosluhující a pravděpodobně i budoucí náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).

Právě pro úpravy některých částí terminálu městu poslouží nová studie, která zajistí, že žádná investiční akce nebude během následující dekády v rozporu s celkovým návrhem budoucí revitalizace.

Konečně zmizely rampouchy

Některé dílčí opravy už Technická správa komunikací (TSK) dokončila začátkem letošního roku.

„Upravili jsme nástupiště a další mostní konstrukce tak, aby se celý prostor stal důstojným a hlavně bezpečným vstupem do Prahy. Důležité bylo zejména provést úpravy odvodnění, protože právě zatékání do konstrukcí bylo nejzávažnějším problémem všech mostních objektů. Bylo třeba vybudovat nové betonové odvodňovací žlaby se svody, které přebytečnou vodu odvádí do kanalizačního systému,“ vysvětluje Josef Richtr, náměstek generálního ředitele TSK.

Dodává také, že díky těmto úpravám se podařilo odstranit pověstný problém s rampouchy, které ohrožovaly cestující. Mimo to TSK natřelo protikorozním nátěrem sloupy a zábradlí, celý prostor vyčistilo a doplnilo o nové lavičky nebo odpadkové koše.

Autobusový terminál a stanice metra Černý Most (19. dubna 2019)

ROPID na zastávky umístil dvanáct nových elektronických informačních tabulí, které zobrazují aktuální odjezdy nejbližších spojů z jednotlivých nástupišť, a to včetně případných zpoždění. Ty doplňují ještě dva velkoplošné informační panely, které zobrazují jak městské, tak i regionální autobusové linky Pražské integrované dopravy.

V letošním roce je zároveň ještě v plánu zde instalovat nové navigační prvky, a to v rámci projektu Čitelná Praha neboli jednotného informačního a navigačního systému. Nové značení už má třeba stanice metra Palmovka.

„Terminál je v rámci svých možností už kultivovaný. Do budoucna tento stav ale udržitelný není, a to i vzhledem k tomu, že přilehlé lávky jsou ve velmi špatném technickém stavu a budou muset být v horizontu deseti až patnácti let zbourány, “ uzavírá Scheinherr.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Basketbalistky USK zvládly třetí finále bez problémů, titul mají na dosah

26. dubna 2024  19:30,  aktualizováno  21:17

Basketbalistky USK Praha porazily doma ve třetím ligovém finále Žabiny Brno 83:61. V sérii vedou...

Létaly židle, lidé je pohřbívali. Volejbalisté Ústí ale baráž senzačně otočili

26. dubna 2024  20:48

Křepčili, jako by vyhráli titul, poskakovali s fanoušky, v extázi jim nabíhaly na krku žíly....

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

26. dubna 2024  16:38

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...