Rozpočtem KSÚS každoročně protečou miliardy korun, a tak není divu, že je dlouhodobě pod drobnohledem politiků a často také terčem sporů.
Už v předchozím volebním období, kdy kraji vládlo ANO a ČSSD, tehdejší opoziční ODS požadovala změnu vedení KSÚS i provedení forenzního (hloubkového) auditu. Současné vedení kraje v čele se STAN, ODS a Piráty proto podle očekávání krátce po volbách v roce 2020 přišlo se změnami a odvolalo tehdejšího ředitele KSÚS Zdeňka Dvořáka. Jenže výběr jeho nástupce Jana Lichtnegera nebyl úplně šťastný.
Kauza Dozimetr roste. Přibudou obvinění, políčeno je na další úředníky |
Poté, co jej policie začala vyšetřovat v souvislosti s kauzou Dozimetr, musel ve funkci skončit a nahradil jej Aleš Čermák. Právě Dozimetr byl poslední kapkou k zadání hloubkového auditu.
Opozice ve středočeském zastupitelstvu ale nyní tvrdí, že tato kontrola nemusí být zcela v pořádku. „Spousta věcí se mi tam zdá netransparentních, možná v rozporu se zákonem a rozhodně pochybných, týká se to zejména referencí a jejich hodnocení,“ řekl zastupitel Martin Herman (ANO).
Za miliardu, nebo za půl?
Zakázku na provedení auditu získala jedna z největší auditorských firem v Česku Ernst & Young (EY). Podle Hermana vyhrála zejména díky referencím o v minulosti provedených kontrolách, například pro město Zlín.
„Na zlínském magistrátu jsem zjistil, že tam prováděné audity nebyly forenzní. Další rozpor je v objemu kontrolovaných plateb, který podle EY přesahoval miliardu korun. Podle vedení Zlína ale ani jedna z referencí nebyla v objemu přes miliardu, ale jen přes půl miliardy korun,“ dodal Herman.
Zakázku jsme mohli zadat i bez soutěže, postupovali jsme s nejlepším vědomím.
Karel Bendlradní za dopravu (ODS)
MF DNES má k dispozici dopis vedoucí ekonomického odboru města Zlín Jany Holcové, v němž potvrzuje, že se o „klasický forenzní audit nejednalo“. EY navíc podle tabulky poskytnuté městem Zlín prováděla čtyři zakázky a každá byla v objemu kolem půl miliardy korun. Je tedy otázkou, zda byly posuzovány samostatně, nebo jako součet.
„Jsme přesvědčeni, že jsme požadavky splnili. K ostatním zaslaným otázkám se nemůžeme vyjadřovat ani je jakkoliv komentovat, neboť společnost EY je vázána smluvní mlčenlivostí ve věci uzavřených smluv a realizovaných projektů pro klienty,“ reagovala na dotaz MF DNES mluvčí Ernst & Young Kristýna Hrubčíková.
4. února 2020 |
Zakázka malého rozsahu
O zadání auditu rozhodla krajská rada, radní za oblast dopravy Karel Bendl (ODS) odmítl, že by vedení kraje postupovalo v rozporu se zákonem.
„Jednalo se o zakázku malého rozsahu do dvou milionů korun,“ upozornil Bendl. Podle něho tak hejtmanství mohlo zadat zakázku i bez této soutěže, která byla „navíc“, aby kraj postupoval transparentně. Uvedl, že reference vítězné firmy krajská rada považovala za lepší než u druhého zájemce.
Bendl zdůraznil, že kraj nechal výběrové řízení připravit externí právní firmou. I ta ale upozorňovala, že některé podmínky soutěže mohou být hodnoceny velmi subjektivně.
Spousta věcí se mi tam nezdá, týká se to zejména referencí a jejich hodnocení.
Martin Hermanzastupitel (ANO)
Napětí ovšem nevládlo jen při výběru dodavatele, ale i při samotné prověrce. MF DNES zjistila, že si pracovníci KSÚS stěžovali na někdy až „nesplnitelné“ termíny dodání podkladů, to zřejmě pod tlakem termínu odevzdání auditní zprávy. Jeden z požadavků tak podle zaměstnanců KSÚS přišel ve čtvrtek před Velikonocemi s termínem dodání v úterý, přičemž v pátek a v pondělí byly státní svátky. Vedení KSÚS proto mělo vyjádřit obavy, aby výsledná auditní zpráva měla vypovídající hodnotu.
Anonym bombarduje vedení kraje urážkami, letáky vyvěsil i na úřadě |
Ředitel KSÚS Aleš Čermák to nechtěl blíže komentovat, jeho reakce je však vypovídající. „Hodně práce to bylo a hodně kolegů jsme tím zaměstnali,“ řekl Čermák MF DNES a dodal: „Uvidíme, jaké budou nálezy, poskytli jsme veškerá data, na která jsme byli tázáni, v co nejkratším čase.“
Firma předala auditní zprávu minulý pátek datovou schránkou. „Je ale velmi obsáhlá, takže se s ní musíme nejprve seznámit, budeme o ní diskutovat v krajské radě a se zadavateli, až poté budeme dávat nějaké výstupy,“ dodal radní za oblast dopravy Karel Bendl (ODS).